Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?
Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?
Zou het zin hebben om de radiator in de winter gedeeltelijk af te dekken om zodoende wat eerder warmte van de kachel te krijgen? Het afdekken zou dan alleen de onderste helft betreffen om zo de intercooler vrij te houden.
Laatst gewijzigd door Gerard4t op 03 Dec 2014, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?
yep.
doe t bijna iedere winter.
doe t bijna iedere winter.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
men zegt dat het werkt.... maar aangezien het water uit de radiateur pas bijgemengd wordt als de thermostaat open gaat omdat het water ib het "kleine circuit" te warm wordt.... zou het dus hooguit de luchtkoeling langs het blok kunnen zijn wat effect veroorzaakt
gone
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:Zou het zin hebben om de radiator in de winter gedeeltelijk af te dekken om zodoende wat eerder warmte van de kachel te krijgen? Het afdekken zou dan alleen de onderste helft betreffen om zo de intercooler vrij te houden.
Dag Gerard,
Het werkt ! Alleen hoef je met een Td5 niet zo terughoudend te zijn, de radiator mag gewoon afgedekt bij de huidige en lagere temperaturen (zolang je geen zware lasten de helling opzeult).
De intercooler koelt de inlaatlucht, die inlaatlucht is nu evenwel al 20-30 graden kouder als hartje zomer (reken met de hitte die je boven het asfalt kunt hebben!). En die intercooler koelt bovendien - ook al is hij grotendeels afgedekt - die koude inlaatlucht met de koude buitenlucht, je hoeft dus niet bang te zijn mbt de werking van de intercooler. Te koude inlaatlucht (dus min veel) vermindert zelfs de effectiviteit van een dieselmotor.
Ik had zelfs gewoon jaarrond de radiatormuf op de Td5, bij ± plus 5 ging ie dicht of open (met de nodige vertraging vanwege mijn luiheid - dat scheelt dus een boel op en neer rollen). Het Td5 koelcircuit is voor een (niet-airco) Td5 erg ruim bemeten !
De werking is veel-ledig: Minder koude lucht in het vooronder, dus minder koud schutbord, minder warmteverlies in het kachelsysteem, maar ook een mindere koude-schok zodra de thermostaat open gaat want er staat diepgekoelde koelvloeistof in de radiator - gaat de thermostaat open dan komt er een plons koude in de motor. Met een radiator-muf zal de radiator na enige tijd in ieder geval lauw worden en dus zodra de thermostaat open gaat voel je dat niet terug in een koude-dip uit de kachel. En als winst in de sneeuw: de motorruimte warmt in ieder geval een beetje op zodat het daar niet één grote ijsklomp wordt.
Overigens, als de motor het toch warm zou krijgen (met een Td5 moet je echt goed je best doen - bijv langdurig "rangeren" nadat je de motor eerst warm gereden hebt) dan gaat de visco-fan aan het werk en aangezien er onderlangs nog ruimschoots lucht kan binnenkomen, en die lucht ook weer lekker koud is, hoef je je geen zorgen te maken. Op dat moment wordt er dus koude lucht door de radiator getrokken en dan hoef je je dus al helemaal geen zorgen meer over de intercooler te maken. Maar ... uit ervaring kan ik zeggen dat die visco-fan 's winters vrijwel nooit in kwam, ondanks de radiator-muf.
O ja, een radiator-muf (of iets met de zelfde werking - bijv een stuk plastic achter de plasticken-grill weggeschroefd is wel een stuk veiliger als een stuk karton direct voor de radiator. Mocht je nl toch extra koeling nodig hebben dan is er tussen grill en radiator nog genoeg ruimte voor een behoorlijke luchtstroom, bij een kartonnetje heb je deze "veiligheid" niet.
Groeten MarcS
PS Ik heb dezelfde radiator-muf op de Puma, ik doe 'm iets later dicht (omdat ik hoor dat de Puma-koeling niet zo ruimbemeten zou zijn - dwz bij de airco-Puma's worden koelproblemen gemeld). Ook op de Puma zit de muf er jaarrond op, en ik heb bij zomerse temperaturen, en ook in het hooggebergte nog nooit iets gemerkt van oververhitting. En ... ook al is de Puma-kachel veel warmer (zeg maar heet) dan nog is er de winst van een iets opwarmend motorcompartiment en dus ook minder ijs en nog minder bagger in het vooronder.
Dat is een overtuigend verhaal. Ik denk dat ik dan maar een stuk dik plasticfolie achter de grill bevestig met wat tie-rips. (grill, tie-rips grill, spare-ribs
)
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:Dat is een overtuigend verhaal. Ik denk dat ik dan maar een stuk dik plasticfolie achter de grill bevestig met wat tie-rips. (grill, tie-rips grill, spare-ribs)
Als je met wat Duct-Tape de plekken van de schroeven even versterkt en een zoompje rondom maakt met om het plastic dubbelgeslagen Duct-Tape dan kan het waarschijnlijk zonder al te veel Tie-Raps (en maak ter plekke van de Tie-Raps ook even een Duct-Tape versterkinkje).
Nadeel van zo'n plastic slabbetje is dat je wat meer werk hebt bij wisselende weersomstandigheden (afgelopen winter bijv. was het ipv min 20 ineens plus 20).
Zelf heb ik 5x5mm RVS-gaas achter de plasticken grill (dus een leuk grill-rooster), dat 5x5mm gaas heb ik wel met verschillende Tie-Raps vastgezet ... ik had toen wel iets langere schroeven nodig. Dat 5x5mm gaas houdt zomers de stenen, de meeste insecten en alle vogeltjes uit de radiator.
Groeten MarcS
Ik heb gewoon een muff ervoor, ook handig als je veel blubber/water tegenkomt 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?
Ook ooit een muffler gekocht, maar later bleek dat de thermostaat niet meer werkte dus voor niets in de kou gezeten 
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
- ikke jelle
heb er ook een flapje voor en werkt perfect.
het is wel een serie's geen def.
maar het principe zal het zelfde zijn.
alleen voor de langere stukken op de snelweg rol ik het midden stuk op.
motor is sneller warm en schutbord minder koud
het is wel een serie's geen def.
maar het principe zal het zelfde zijn.
alleen voor de langere stukken op de snelweg rol ik het midden stuk op.
motor is sneller warm en schutbord minder koud
groet jelle
-
Roger B.
denk dat dat ongeisoleerde schutbord het verschil maakt waarom mensen met een serie/defenderwel zo veel verschil merken, en ik in een D1 200tdi weinig tot niks
gone