Hallo,
Sinds kort werkt de LPG installatie op mijn Series 3 niet meer. Tijdens het rijden is hij uitgevallen, en sindsdien doet hij niets meer op lpg. Het benzine/lpg schakelaartje in het dashbord doet het ook niet meer. Er branden geen lampjes. Als ik hem op contact zet hoor je de klep op de tank ook niet meer opengaan. Zit er ergens een zekering op de installatie die ik nog niet heb kunnen vinden, of waar moet ik het anders in zoeken?
MVG Pieter
S3 "77 LPG installatie
Re: S3 "77 LPG installatie
Defecte schakelaar, los contact, onderbroken draad ergens? Met ene multimeter kan je van alles doormeten, heb je zo'n ding?
Re: S3 "77 LPG installatie
Bedankt voor je antwoord!
Ik zal eens aan het meten gaan, zo'n multimeter heb ik wel. Wat is een logische plek om te beginnen?
Het lijkt me verder onwaarschijnlijk, maar toch vermeld ik het even.. Kan het ook aan de accuspanning liggen? Hij startte wel gewoon, en reed goed. Gister heb ik de accu van de laro even 'geleend' om een trekkertje te starten en bleek dat er vrij weinig stroom meer in zat. Of zit er wellicht ergens sluiting zodat mijn accu ontladen is? (auto heeft wel een massaslot)
Pieter
Ik zal eens aan het meten gaan, zo'n multimeter heb ik wel. Wat is een logische plek om te beginnen?
Het lijkt me verder onwaarschijnlijk, maar toch vermeld ik het even.. Kan het ook aan de accuspanning liggen? Hij startte wel gewoon, en reed goed. Gister heb ik de accu van de laro even 'geleend' om een trekkertje te starten en bleek dat er vrij weinig stroom meer in zat. Of zit er wellicht ergens sluiting zodat mijn accu ontladen is? (auto heeft wel een massaslot)
Pieter
Re: S3 "77 LPG installatie
Starten is, vooral bij koud weer, een goede test voor de capaciteit van de accu.
Het kan zijn dat de laadspanning niet helemaal optimaal meer is, je zou bij draaiende motor 14,4 / 14,5 Volt op de accupolen moeten meten. Is het lager, dan laadt de accu minder snel bij en zal sneller sulfateren, wat tot capaciteitsvermindering leidt. Hou er rekening mee dat goedkope multimeters af kunnen wijken.
De accu gaat het langste mee als deze steeds vol geladen blijft, de accu aan een goede lader als het voertuig niet gebruikt wordt verlengt de levensduur.
Wellicht was de motor van het trekkertje minder gemakkelijk rond te krijgen?
Problemen met starten kunnen ook heel goed liggen aan slechte contacten, b.v. accupolen en -poolklemmen die niet goed schoon zijn, dunne startkabels, slechte verbindingen in startkabelklemmen, slechte massaverbindingen.
As de accu met een massaslot (schakelaar) los gekoppeld is, blijft alleen de zelfontlading over. Deze zelfontlading kan de accu binnen enkele maanden aardig leeg krijgen.
Verder heeft een koude accu veel minder startcapaciteit, dat kan wel tot de helft teruglopen in vergelijk met een accu op 20 graden. In de koude starten is dus dubbel lastig voor de accu: minder capaciteit en moeilijker rond te draaien motor.
Bij bedrijven die autoaccu's verkopen kunnen ze de accu testen op capaciteit.
Verder:
Ladingsgraad van de accu accuspanning
25% tussen 11,7 en 12,3 V
50% tussen 12,0 en 12,6 V
75% tussen 12,1 en 13,0 V
100% tussen 12,6 en 13,35 V
De nauwkeurigheid (15-20%) geeft uitsluitend een indicatie van de ladingsgraad van de accu.
Het kan zijn dat de laadspanning niet helemaal optimaal meer is, je zou bij draaiende motor 14,4 / 14,5 Volt op de accupolen moeten meten. Is het lager, dan laadt de accu minder snel bij en zal sneller sulfateren, wat tot capaciteitsvermindering leidt. Hou er rekening mee dat goedkope multimeters af kunnen wijken.
De accu gaat het langste mee als deze steeds vol geladen blijft, de accu aan een goede lader als het voertuig niet gebruikt wordt verlengt de levensduur.
Wellicht was de motor van het trekkertje minder gemakkelijk rond te krijgen?
Problemen met starten kunnen ook heel goed liggen aan slechte contacten, b.v. accupolen en -poolklemmen die niet goed schoon zijn, dunne startkabels, slechte verbindingen in startkabelklemmen, slechte massaverbindingen.
As de accu met een massaslot (schakelaar) los gekoppeld is, blijft alleen de zelfontlading over. Deze zelfontlading kan de accu binnen enkele maanden aardig leeg krijgen.
Verder heeft een koude accu veel minder startcapaciteit, dat kan wel tot de helft teruglopen in vergelijk met een accu op 20 graden. In de koude starten is dus dubbel lastig voor de accu: minder capaciteit en moeilijker rond te draaien motor.
Bij bedrijven die autoaccu's verkopen kunnen ze de accu testen op capaciteit.
Verder:
Ladingsgraad van de accu accuspanning
25% tussen 11,7 en 12,3 V
50% tussen 12,0 en 12,6 V
75% tussen 12,1 en 13,0 V
100% tussen 12,6 en 13,35 V
De nauwkeurigheid (15-20%) geeft uitsluitend een indicatie van de ladingsgraad van de accu.
Re: S3 "77 LPG installatie
Hallo,
Door omstandigheden heeft het project even stilgelegen. Sorry! Ik heb voldoende stroom, daar ligt het niet aan. Ik heb alleen geen stroom op de lpg installatie. Waar haalt de lpg installatie de stroom vandaan? Kan ik ergens een elektrisch schema vinden? Het gaat om een stako installatie. Klopt het dat er via het contact een draad naar de lpg/benzine schakelaar loopt, die vervolgens naar de tank gaat? Of waar haalt de installatie zijn stroom vandaan? Ik denk dat ik daar ergens moet gaan zoeken naar het probleem.
MVG Pieter
Door omstandigheden heeft het project even stilgelegen. Sorry! Ik heb voldoende stroom, daar ligt het niet aan. Ik heb alleen geen stroom op de lpg installatie. Waar haalt de lpg installatie de stroom vandaan? Kan ik ergens een elektrisch schema vinden? Het gaat om een stako installatie. Klopt het dat er via het contact een draad naar de lpg/benzine schakelaar loopt, die vervolgens naar de tank gaat? Of waar haalt de installatie zijn stroom vandaan? Ik denk dat ik daar ergens moet gaan zoeken naar het probleem.
MVG Pieter
Re: S3 "77 LPG installatie
Je lpg installatie krijgt zijn spanning door de schakelaar waarmee je overschakelt , waarschijnlijk wel via een relais. Kwestie van de kabels volgen vanaf de afsluiter. Kijken waar deze naar toe lopen bij jou in de auto en dan even zaakje doormeten. Lpg installatie is tamelijk basaal qua aansturing, 12V op de afsluiter op de tank betekent dat deze open gaat en er gas naar voren kan stromen richting de verdamper. Als deze geen spanning heeft komt er dus ook niets uit de tank.
Afsluiter die op de tank zit heeft maar minimaal stroom (12v) en vrijwel geen vermogen nodig. Accu verhaal zoals hier boven staat volledig los van de afsluiter op de tank. Als je genoeg vermogen hebt om een lampje aan te zetten is dat ook genoeg voor de lpg installatie.
De lpg schakelaar krijgt zijn stroom zodra je het contact aan zet, aangezien je beschrijft dat je lampjes ook niets doen kan het zo maar een losse draad zijn die de spanning op de schakelaar/circuit levert. Soms zet men wel eens een glaszekering tussen deze kabels die de voeding leveren. Dus even kijken of er een 12 voltje binnenkomt op zowel de schakelaar als de afsluiter op de tank. Zou bij de schakelaar beginnen, even kijken waar deze zijn spanning vandaan zou moeten krijgen. spreekt vaak redelijk voor zich.
Succes.
Afsluiter die op de tank zit heeft maar minimaal stroom (12v) en vrijwel geen vermogen nodig. Accu verhaal zoals hier boven staat volledig los van de afsluiter op de tank. Als je genoeg vermogen hebt om een lampje aan te zetten is dat ook genoeg voor de lpg installatie.
De lpg schakelaar krijgt zijn stroom zodra je het contact aan zet, aangezien je beschrijft dat je lampjes ook niets doen kan het zo maar een losse draad zijn die de spanning op de schakelaar/circuit levert. Soms zet men wel eens een glaszekering tussen deze kabels die de voeding leveren. Dus even kijken of er een 12 voltje binnenkomt op zowel de schakelaar als de afsluiter op de tank. Zou bij de schakelaar beginnen, even kijken waar deze zijn spanning vandaan zou moeten krijgen. spreekt vaak redelijk voor zich.
Succes.
Groeten,
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
Re: S3 "77 LPG installatie
Hallo Dennis,
Hartelijk bedankt voor je antwoord! Dit bevestigt zo'n beetje wat ik al verwachtte. Ik zal morgen eens kijken hoe het nu precies aangesloten zit. Dan zou er nog ergens onder het dashboard een glaszekering kunnen zitten. Denk dat ik deze dan ookmaar even ga verplaatsen naar een betere plek.
MVG Pieter
Hartelijk bedankt voor je antwoord! Dit bevestigt zo'n beetje wat ik al verwachtte. Ik zal morgen eens kijken hoe het nu precies aangesloten zit. Dan zou er nog ergens onder het dashboard een glaszekering kunnen zitten. Denk dat ik deze dan ookmaar even ga verplaatsen naar een betere plek.
MVG Pieter
Re: S3 "77 LPG installatie
Hallo,
Ik heb het inmiddels gevonden. Was een hoop gepuzzel doordat degene die de lpg heeft ingebouwd nou niet bepaald netjes heeft gewerkt. Het relais was versmolten doordat de kabel naar achter sluiting heeft gemaakt. Deze lag onder de auto en lag deels open. Het hele spul maar even vernieuwd en nu werkt het weer. Bedankt!
Ik heb het inmiddels gevonden. Was een hoop gepuzzel doordat degene die de lpg heeft ingebouwd nou niet bepaald netjes heeft gewerkt. Het relais was versmolten doordat de kabel naar achter sluiting heeft gemaakt. Deze lag onder de auto en lag deels open. Het hele spul maar even vernieuwd en nu werkt het weer. Bedankt!
Re: S3 "77 LPG installatie
Goed nieuws, mooi dat het weer werkt. 
Groeten,
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten