S3 LWB extra brandstoftank, ervaring? (afgewerkt)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
GertJantH

S3 LWB extra brandstoftank, ervaring? (afgewerkt)

Berichtdoor GertJantH » 11 Nov 2014, 13:06

Wie heeft ervaring met het inbouwen van een tweede brandstoftank in een series 3 LWB?
Ik heb momenteel een brandstoftank tussen de achterbalken van het chassis hangen, zoals standaard aanwezig, maar wil met het oog op onze voorgenomen verre reis de actieradius van Milady wat vergroten... Vandaar het idee om een tweede brandstoftank te monteren onder één van de voorstoelen (is standaard SWB geloof ik).
Mijn specifieke vragen zijn:
- er moet een extra steun worden gelast aan de langsbalk van het chassis, bij laswerk door een vorige eigenaar werd de draadboom veel te heet en is in elkaar gesmolten, hoe voorkom ik dat?
- hoe hoog is eigenlijk die standaard voorste tank en is er dan nog ruimte onder de stoelen?
- in de brandstof (aanvoer)leiding komt een elektrische 3-weg-klep, waar kan ik die kopen?
- is het een bezwaar als de brandstofretourleiding alleen retour naar de hoofdtank (achterin) gaat?
- het vullen van de extra tank gaat normaal via de vuldop onder de stoel begrijp ik, maar een externe vulopening is mooier en praktischer, ik zie daarvan een mooie voorbeeld op http://www.expeditionlandrover.info, iemand hier ervaring hiermee?
- waar heb ik nog niet aan gedacht?
Laatst gewijzigd door GertJantH op 28 Apr 2015, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

conny

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor conny » 11 Nov 2014, 13:18

Probeer het zo simpel mogelijk te maken; geklooi met diesel op een camping wil je niet meemaken.

Ik heb zelf een extra tank gemaakt waarvan de onderkant een paar centimeter hoger hangt dan de onderkant van de hoofdtank; zo kan die leeglopen in de hoofdtank door middel van een simpel benzineslangetje. Ik vul eigenlijk de subtank via een normaal groot gat en die heeft weer een overloop (ook groot gat) naar de hoofdtank, zo wordt die uiteindelijk ook weer gevuld. Retour gewoon standaard laten; als de hoofdtank te vol wordt, loopt die weer naar de subtank.
Wet van de communicerende vaten, weet je nog?

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 11 Nov 2014, 22:00

Heb je foto's van je extra tank Conny?
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Nov 2014, 06:35

zal dan foto van een defender zijn.....vermoed ik zo.....
gone

conny

Berichtdoor conny » 12 Nov 2014, 11:03

Nou, hou je vast, ga effe zitten; die tanks zitten onder mijn Toyota HDJ80. :lol: :lol:

Heb jij dus verder niets aan.

Onder de Td5 heb ik een soortgelijke constructie, maar dan zit de tank rechts onder de "lege" plek van het spatbord. Wel met een aparte vulopening, want de originele zat te laag om de subtank te vullen. Afijn, doet er allemaal niet toe; constructie is afhankelijk van het voertuig. Belangrijkste advies wat ik je kan geven is het zo simpel mogelijk maken en het plan wat ik bedacht heb, werkt al een aantal jaren probleemloos. Vooral die subtank-onderkant ietsje hoger dan de hoofdtank-onderkant is makkelijk; een benzineslangetje onderling is voldoende om in elkaar leeg te lopen.
Heb ook opstellingen gezien met pompjes, kleppen, aparte brandstofmeters, de hele rimram; lijkt me allemaal een beetje overdone; zo moeilijk is het nie 8-)

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 12 Nov 2014, 13:37

Lijkt me een goed plan. Misschien toch nog een aanvulling:
Stel dat je de 2e tank van 2 leidingen voorziet aan de onderkant en 1 leiding aan de bovenkant, alle leidingen naar de 1e tank, alles hetzelfde, 2 onder, 1 boven. Nu ga je in die extra leiding tussen de 2 tanks een brandstofopvoerpomp monteren die van de 1e naar de 2e tank pompt tijdens het tanken. Je gebruikt dan de originele vulopening (van de 1e tank) om beide tanks te vullen. Je hebt dan geen 2e vulopening nodig. Wat onzeker is is de tijd die de pomp nodig heeft om de 2e tank te vullen, hopelijk is dat niet al te lang en liefst loopt het gelijk op met het vullen van de 1e tank.
Idee?

conny

Berichtdoor conny » 12 Nov 2014, 13:57

Dat wordt dan een beste pomp (als je meneer Shell wilt bijhouden), maar hoe weet je nu dat die subtank vol zit?

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 12 Nov 2014, 14:28

FF schudden? Goeie vraag. Bij het tanken hoeft de pomp maar de helft te doen van de pomp van het tankstation, beide tanks zijn dan ongeveer gelijk vol, als de 2e tank net zo groot is als de eerste. Tijden het tanken kan je daar dan uitgebreid over nadenken, is de 1e tank vol en even later weer niet, dan was de 2e tank nog niet vol, neem even de tijd. Heb je die niet, koop een Ferrari :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2014, 16:11

Tja, geen LandRover oplossing maar wel verwant:
Mijn broertje heeft een "LongRange" Citroen BX, hij rijdt op E85 en zodra hij Zweden verlaat is het aantal pompen beperkt, daarom dus die "LongRange".
Na de montage van een spatbord/vulhals-tankje (zoals er in de dorstiger BX-en standaard gemonteerd werd) was de tankinhoud nog niet voldoende.
Daarom dus het reservewiel vervangen door een extra tank. Onderaan een dikkere verbindingsslang, bovenin een ontluchtingsslang en de reservetank vult vanzelf tijdens het tanken, en omdat de reserve-wiel-tank ietsje hoger zit als de hoofdtank loopt de brandstof grotendeels vanzelf naar de hoofdtank. Geeft de brandstofmeter "leeg" aan dan heeft ie nog een pompje dat het restant uit de reserve-wiel-tank naar de hoofdtank pompt (helling op blijven er toch een groter aantal liters in de reserve-wiel-tank achter, op de vlakke weg een beperkt aantal, een soort van "stille reserve" -- ha ha, het pompje maakt wel herrie).

Anyway, de "LongRange" rijdt nu van Zuid-Zweden naar Zuid-Frankrijk op één tank(beurt).
't Was wel even klooien voordat alles netjes en lekvrij onder de auto zat :oops: Ik was erbij bij de eerste keer tanken: wel leuk als je de teller op de pomp maar ziet doorlopen, minder leuk als je dan na eventjes de eerste druppels ziet verschijnen.

Groeten MarcS

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 12 Nov 2014, 17:12

Maat van me heeft een tank laten maken van aluminium die past in het achterscherm van zijn 109. De vulopening is naar de achterkant verplaatst ipv dat die aan de zijkant zit. Gezien de tank hoger zit dan de originele is er niks aan de hand. Geeft toch iets van 30liter extra.

Afbeelding

Vullen en ontluchting via de bovenste aansluitingen, diesel loopt dan via de onderste aansluiting naar de originele aansluiting van de hoofdtank. Geen geklooi met pompen, extra vuldoppen en wat meer. Simpel en effectief.

Zelf heb ik een aluminium 120 liter tank laten maken voor tussen het chassis. Maar mijn vloer is verhoogd dus heb alle ruimte daarvoor. Zit ook nog eens goed beschermd, de originele plaats is nogal kwetsbaar.

Afbeelding
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Terug naar “Techniek”