Daarom leek mij zo.n ding wel handig?
bv;
http://www.ebay.de/itm/BGS-Drehmoment-A ... 0856981330
zijn er ook wel goedkoper maar is alleen een voorbeeldje.
Jeroen
JanTD5 schreef:Bij ons hebben we ze ook wel. Je kunt ze vergelijken met een ouderwetse moment sleutel met klok of aanwijzer. Het mooie er van is dat ze de max getrokken waarde onthouden idiaal om momenten te meten wat het aan kracht kost om iets aan het bewegen te zetten. De one klikken niet dus je moet gewoon naar de digitale waarde kijken hoever je gaat. Ik vind de "klikkers" praktischer voor "normaal" gebruikt. Op het werk zijn ze van snap-on zullen vast duur zijn. Gaan elk jaar weg voor kalibratie.
Landmarcs schreef:JanTD5 schreef:Bij ons hebben we ze ook wel. Je kunt ze vergelijken met een ouderwetse moment sleutel met klok of aanwijzer. Het mooie er van is dat ze de max getrokken waarde onthouden idiaal om momenten te meten wat het aan kracht kost om iets aan het bewegen te zetten. De one klikken niet dus je moet gewoon naar de digitale waarde kijken hoever je gaat. Ik vind de "klikkers" praktischer voor "normaal" gebruikt. Op het werk zijn ze van snap-on zullen vast duur zijn. Gaan elk jaar weg voor kalibratie.
Zo'n digitaal doosje met "hold functie" is natuurlijk wel een leuk gadget voor een thuis-calibratie.
Je mag aannemen dat het doosje tamelijk constante waarden geeft - normaal verloopt de electronica niet zo snel (zeker als je het tussentijds netjes wegbergt), alleen de batterijtjes "verlopen" (en je moet even kijken of dat dan geen invloed op de waarden heeft).
Jaarlijks de "klikker" even met steeds oplopende waarde testen met dit doosje ertussen en je weet in ieder geval of er opvallende afwijkingen zijn.
Eventueel zou je zelfs aan de hand van een serieus gecalibreerde moment-sleutel het doosje weer kunnen ijken, en aan de hand van die ijking onbekende moment-sleutels testen.
Groeten MarcS
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten