Mrb 130 crew cab

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Kevert

Mrb 130 crew cab

Berichtdoor Kevert » 29 Okt 2014, 23:14

**************verplaatst naar de kroeg, is geen techniek************

Ik zie door de bomen het bos niet meer, wie geeft het verlossende antwoord:

Ik wil een defender 130 crew cab aanschaffen, het betreft een origineel NL auto met een grijskenteken van eind jaren 90 de auto komt op de zaak en zal oa dienst doen als trekauto vooreen autotransporter. Geldt voor deze auto het mrb tarief voor grijs kenteken of geel kenteken?

Landmarcs

Re: Mrb 130 crew cab

Berichtdoor Landmarcs » 29 Okt 2014, 23:42

Kevert,

Mij lijkt dat je in het grijze tarief valt -- gaat dat niet automatisch, dan kan je vragen om toepassing van het grijze tarief.
Alleen moet je de auto dan wel minimaal 10% voor "de zaak" gebruiken -- maar dat lijkt mij niet erg moeilijk.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Okt 2014, 00:16

weer een (130) grijs kenteken topic ;-)

als je auto voldoet aan de voorwaarden om op grijs kenteken te mogen kan ie op grijs, anders niet..... bij twijfel bij de douane vragen, niet de RDW....de douane bepaalt welk tarief je moet betalen..

waarvoor je hem als bedrijf gebruikt is niet relevant voor de vraag wel belastingtarief er gehanteerd wordt...

min 10% zakelijk verkeer meen ik en BTW plichtig bedrijf moet eigenaar zijn (naast het feit dat de auto moet voldoen aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken)

kort door de bocht...
laadruimte moet minimaal 40% vóór de achteras liggen (voldoet een ongewijzigde 130 niet aan)
Fiscale blok moet in de laadruimte passen...
laadruimte moet daarvoor minimaal (ik meen) 130 cm hoog zijn (dus ook een huif of polyester huif die niet boven het dak uitsteken zijn niet toegestaan)
polyester huif kan wel, maar dan moet het een container zijn die "afsluitbaar", en uit de pickupbak te halen moet zijn.

de exacte eisen zijn wel te vinden op de site van de belastingdienst
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 30 Okt 2014, 06:26

Ik wil een defender 130 crew cab aanschaffen, het betreft een origineel NL auto met een grijskenteken van eind jaren 90 de auto komt op de zaak en zal oa dienst doen als trekauto vooreen autotransporter. Geldt voor deze auto het mrb tarief voor grijs kenteken of geel kenteken?

De auto heeft altijd al een Nederlands grijs kenteken gehad als ik het goed lees. Je inrichting voldoet dan aan de grijskenteken eisen uit die tijd. Je zet hem op de zaak, dan zit je in het lage tarief.

Let wel dat je bij privé gebruik bijtelling moet betalen over je 130. Afhankelijk van de leeftijd zal dat zijn 25% van de cataloguswaarde of bij 15 jaar en ouder 35% van de dagwaarde.

Kevert

Berichtdoor Kevert » 30 Okt 2014, 09:23

Allen hartelijk dank voor de antwoorden. Ik concludeer wel dat het nog wat vaag blijft en dat er blijkbaar geen eenduidig antwoord is.

Wat me ook opvalt is dat er verschillen zijn in de stand van het achterwiel ten opzichte van de laadbak bij de verschillende 130 Crew Cab's. Bij de ene staat het achterwiel vrijwel in het midden van de achterbak en bij de andere staat deze vrijwel tegen de cabine en heeft dus een veel grotere achteroverhang. Is mijn conclusie juist als de eerste variant (achteras midden onder de achterbak) en wel voldoet aan grijskenteken + ondernemerstarief mrb en de tweede variant (achteras tegen cabine) wel een grijskenteken kan hebben maar niet voldoet aan de eisen voor het ondernemerstarief mrb?

Variant 1
Afbeelding

Variant 2
Afbeelding

Let wel ik ben een betrekkelijke leek op de verschillen tussen de verschillende Defenders dus al als ik nu twee verschillende types tegen over elkaar zet dan hoor ik dat ook graag.

tim

Berichtdoor tim » 30 Okt 2014, 10:03

Jouw aangehaalde 130 voorbeelden op de foto's zij 2 verschillende type's"

1ste is een crewcab, 2de is de hpcu.
aan beide auto's is niets veranderd aan de achteras/stand achterwielen, dat lijkt maar zo.
De crewcab voldoet pet definitie aan alle eisen, in standaard uitvoering, de hpcu niet, dat wil zeggen, mits er specifieke zaken aangepast zijn.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 30 Okt 2014, 10:18

Voor grijs moest de achteras toch 2,5cm naar achteren toe? Terberg heeft daarvoor toch spacers tussen reactie armen en aandrijfas geplaatst?

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 30 Okt 2014, 10:19

Thomas Td5 schreef:

De auto heeft altijd al een Nederlands grijs kenteken gehad als ik het goed lees. Je inrichting voldoet dan aan de grijskenteken eisen uit die tijd. Je zet hem op de zaak, dan zit je in het lage tarief.

Let wel dat je bij privé gebruik bijtelling moet betalen over je 130. Afhankelijk van de leeftijd zal dat zijn 25% van de cataloguswaarde of bij 15 jaar en ouder 35% van de dagwaarde.

Misschien dat hij bedoelt dat de auto een V of B in het kenteken heeft? Dat hoeft niet te betekenen dat hij ook staat geregistreerd als bedrijfsauto (je kunt een B of V kenteken hebben en personenautobelasting betalen, zonder provinciale opcenten). Daarnaast geldt privé bijtelling alleen als de auto staat geregistreerd op het bedrijf. Wanneer de auto privé gereden wordt geldt deze regeling niet! Dus dan maakt de leeftijd geen moer uit. De tien procent norm minimaal zakelijk rijden geldt altijd.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

tim

Berichtdoor tim » 30 Okt 2014, 10:39

' t rijtje:

de 130 crewcab, zeg maar de nederlandse 130.

voldoet aan de grijskentkeneisen
zet je 'm op de zaak(kvk en btw inschrijving) betaal je dus grijskentkentarief, iets van 130 per kwartaal.
ouder dan 15 jaar: bijtelling over de economische/dagwaarde, bij geen km registratie.
jonger dan 15 jaar: bijtelling 25% over de toendertijd nieuwwaarde
geen bijtelling willen: dan km bijhouden, en prive minder dan 500 per jaar ermee rijden.
de auto als particulier rijden; dan geen provinciale opcentendeel van het gele mrb tarief betalen.

die 10% regeling weet ik niet.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Okt 2014, 10:40

Wel goed schrijven Tim, de 130 op het tweede plaatje noemt men ook een Crewcab bij Landrover op de site. Wij praten meestal gewoon over een 130 HCPU.
Geen idee hoe men de 130 op foto 1 noemde, waarschijnlijk ook Crewcab (wij dan weer 130 teckel)

We kunnen het niet leuker maken zouden die blauwe jongens zeggen :D

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Kroeg”