110 200TDi `92 slechts 4 liter bij vervangen olie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rrooggiieerr

110 200TDi `92 slechts 4 liter bij vervangen olie

Berichtdoor rrooggiieerr » 27 Okt 2014, 22:01

Ik heb afgelopen zondag de olie en oliefilter van mijn 110 200TDi ververst, en er kwam slechts 4 liter uit en ging een zelfde hoeveelheid in, niveau nu net onder de max. Volgens de info die ik op internet vond zou er echter een kleine 6 liter in moeten incl filter. Wat is er mis gegaan?
Def 110 HCPU '91 200Tdi

ppw

Re: 110 200TDi `92 slechts 4 liter bij vervangen olie

Berichtdoor ppw » 27 Okt 2014, 22:15

Meer dan een Halve liter in je oliefilter voordat je deze erop schroeft...0,85liter
Scheelt ietsje ;)
Carterpan origineel?
Peilstok ok?
Moet idd 6 liter in...300tdi 5.8 liter
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Okt 2014, 22:20

verkeerd carter er onder? verkeerde peilbuis? verkeerde (merktekens op de) peilstok?

4 liter is wel weinig ja meen dat er iets van 6,8 ofzo in moet incl nieuw filter (maar zou exacte hoeveelheid moeten opzoeken, is al lang geleden dat ik een 200Tdi ververst heb :lol: )
gone

rrooggiieerr

Berichtdoor rrooggiieerr » 27 Okt 2014, 23:32

Ja, ik heb ook al aan de carter gedacht. Misschien is deze kleiner om zo extra bodemvrijheid te krijgen, maar het laagste punt zijn toch de assen, dus die theorie gaat niet op volgens mij. De pijlstok heb ik opgemeten en heeft de juiste merktekens op de juiste plek. Wat zou de lengte van de peilbuis moeten zijn? Een ander idee dat bij mij opkwam is dat er olie in de oliekoeler achterblijft. Hoeveel liter gaat er in zo'n oliekoeler?
Def 110 HCPU '91 200Tdi

ppw

Berichtdoor ppw » 27 Okt 2014, 23:52

Weinig, nog geen halve liter
Wil mijn 200tdi er wel even naast zetten... Kun je vergelijken ;)
Je zit 300 Meter verder :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Okt 2014, 02:22

olie die achter bliijft in delen als de oliekoeler, dat is het verschil tussen de opgave voor nieuwe vulling of verversing.

die 6,8 (of iets in die buurt) liter is met de inhoud van het filter en dat zou er in moeten kunnen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2014, 10:17

ppw schreef:Weinig, nog geen halve liter
Wil mijn 200tdi er wel even naast zetten... Kun je vergelijken ;)
Je zit 300 Meter verder :mrgreen:

Dat lijkt mij de makkelijkste eerste test:
Vergelijk de peilstokken, en meet met PPW's peilstok eens het oliepeil (en omgekeerd).

Als de peilstokken gelijk zijn en je meet ook dezelfde olie-peilen dan moet je het "andere" verschil zoeken: Ziet de peilbuis er hetzelfde uit bijv.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Okt 2014, 11:55

als je met beide stokken hetzelfde peil meet......is de buis ook gelijk (van lengte)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2014, 12:22

Roger B. schreef:als je met beide stokken hetzelfde peil meet......is de buis ook gelijk (van lengte)

Ja & Nee,

Als bij motor 1 de peilbuis correct zit dan meet je een correct niveau als de olie ook correct is gevuld.
Als bij motor 2 de peilbuis te laag zit dan meet je een te laag niveau als "correct".
En je meet dit ongeacht de peilstok (als die verder gelijk zijn).

Als je dus bij twee op het eerste gezicht gelijke motoren met een verschillende vulling olie hetzelfde resultaat hebt, nl "correct", dan moet je zoeken naar het/de verborgen verschil(len). Als je ziet hoe beperkt het verschil is tussen min en max, en hoeveel olie je moet bijvullen om van min naar max te komen dan kan dus een bescheiden en op het eerste gezicht niet opvallend verschil in bijv. de peilbuis al veel uitmaken.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Okt 2014, 12:57

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:als je met beide stokken hetzelfde peil meet......is de buis ook gelijk (van lengte)

Ja & Nee,

Nee, niet Ja en nee... NEE, was nog niet helemaal helder vanochtend geloofik :lol:

Als bij motor 1 de peilbuis correct zit dan meet je een correct niveau als de olie ook correct is gevuld.
Als bij motor 2 de peilbuis te laag zit dan meet je een te laag niveau als "correct".
En je meet dit ongeacht de peilstok (als die verder gelijk zijn).

als de buis te laag zit, steek je de peilstok dieper en meet je dus een te HOOG niveau ;)

als ik dan even voor de geest haal hoe de peilstok bij een 200Tdi gemonteerd zit, dan moet je wel heel lomp zijn om die WEL vast te schroeven, en toch niet op de juiste diepte in het blok gestoken te krijgen. Hij zou te diep moeten zitten, (goed peil op stok, 2 liter te weinig in carter) dat is al lastig gezien je hem tot aan een aanslag tegen een o-ringetje drukt (dikte o-ring niet voldoende om 2 liter verschil te maken (dat is namelijk 3 á 4 keer het verschil tussen min en max op de peilstok)) enige dat dan overblijft is dat ie te kort is. en gezien het beugeltje vast aan de peilstok zit en tegen het inlaatspruitstuk gebout wordt... zou ie dan aan de bovenzijde te kort zijn.... tenzij het niet de peilstok is die bij deze motor hoort..

Als je toch bij PPW's auto aan het kijken bent, vergelijk ook het carter, let ook op of er een rand van een cm of 3 a 4 dik aluminium tussen motorblok en carter zit (nooit geprobeerd of die er tussen vandaan kan zonder problemen maar is wel ongeveer zo dik als wat ik verwacht dat de olie nu hoger staat tov de peilstok .)

Als je dus bij twee op het eerste gezicht gelijke motoren met een verschillende vulling olie hetzelfde resultaat hebt, nl "correct", dan moet je zoeken naar het/de verborgen verschil(len). Als je ziet hoe beperkt het verschil is tussen min en max, en hoeveel olie je moet bijvullen om van min naar max te komen dan kan dus een bescheiden en op het eerste gezicht niet opvallend verschil in bijv. de peilbuis al veel uitmaken.

Groeten MarcS
gone

Terug naar “Techniek”