Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:49
Locatie: Sassenheim

Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor aad » 25 Okt 2014, 16:57

Goede dag,

ik heb de motor olie van onze Def. 90 TD5 2004 vervangen, de aftapplug samen met een nieuwe koperring teruggeplaatst. Maar toen bleef hij daar wat olie druppen, wat strakker aangedraaid, nog steeds druppen. Een nieuwe aftapplug besteld en samen met een nieuwe koperring er in, nu krijg ik hem niet tot 23 NM aangedraaid (draait door :cry: ) Nu heb ik de aftapplug samen met loctite 243 maar ZONDER de koperring er ingedraaid (en krijg hem wel tot 23NM) en nu drupt hij niet meer gelukkig. Ja wat is dan de vraag: Zo hoort het dus niet te zitten, kan dat kwaad ???, en bij de volgende olie wissel weer het zelfde doen (zonder koperring en met loctite 243) of zijn er andere mogelijkheden?

Graag jullie advies, alvast hartelijke dank.
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2014, 17:16

als ie vast en dicht blijft, kan het geen kwaad.... als ie los gaat kun je zonder olie komen te zitten (garantie kan ik niet geven, maar denk dat ie wel blijft zitten)

volgende keer olie wissel zou ik er een andere carterpan onder schroeven, maar die is vast prijzig.....

je kunt ook als je de volgende keer olie wisselt de carterpan er onder vandaan schroeven (kun je gelijk het oliepompboutje checken als dat nog niet gebeurd is) en een maatje groter schroefdraad in het gat tappen en daar een passende bout in gaan gebruiken.
gone

Gebruikersavatar
aad
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:49
Locatie: Sassenheim

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor aad » 25 Okt 2014, 18:01

Hartelijke dank Roger, voor tip en je advies.
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Edward » 25 Okt 2014, 18:41

Als je hem er met koperring indraait en hij draait dol en zonder ring zit ie wel vast dan hangt ie nu dus op één of anderhalve schroefdraadwinding.

Da's nie echt veel nie......... :cry: :cry:

Persoonlijk zou ik daar nie meer rond willen rijden nie. Hij zal er vast nie uit vallen nie, zeker niet met Locktite eraan maar toch is het een kutgevoel. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor tim » 25 Okt 2014, 19:32

Roger's optie is uiteraard de beste.
Wat eventueel ook zou kunnen/gekund zou hebben is gastape of het " ouderwetse" vlas op de bout winden.
Let op, op de bout winden als de draairichting dat de bout erin moet.
Nimmer beide tegelijktijd gebruiken.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Erik Peters » 25 Okt 2014, 19:57

Gastape of vlas is met name geschikt om conische schroefdraad af te dichten, echter kun je er geen schroefdraad mee herstellen wanneer die eenmaal vernacheld is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor tim » 25 Okt 2014, 20:09

Het is ook zeker niet een ideale oplossing..
Dan daarbij, ik weet eigenlijk nieteens op beide oliebestendig zijn..
Maar in noodgevallen zou het misschien net even het verschil kunnen maken.

Dat conische snap ik niet helemaal, immers met name in cv land pas je het toe, en daar zijn toch vele toepassingen metrisch.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor VeeTee » 25 Okt 2014, 20:14

Ik zou me er ook niet echt happy bij voelen...

Vervangen, bijvoorbeeld deze , en dan dit om de volgende keer te voorkomen?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
GeertLW79
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 Feb 2011, 19:08
Locatie: Schildwolde

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor GeertLW79 » 25 Okt 2014, 20:19

Weet niet wat voor schroefdraad het is maar zou je er niet een Helicoil in draaien om de schroefdraad te repareren?
Light Weight 1979 2.25D

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Edward » 25 Okt 2014, 20:26

GeertLW79 schreef:Weet niet wat voor schroefdraad het is maar zou je er niet een Helicoil in draaien om de schroefdraad te repareren?



Nee! Een helicoil is een redelijke oplossing voor iets dat incidenteel los moet en zelfs dan komt de coil er vaak mee uit. Maar voor een aftapplug is het zeker niet geschikt. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten