110 3,5 carb geen compressie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

110 3,5 carb geen compressie

Berichtdoor Heytse » 23 Okt 2014, 19:11

Na een tijd probleemloos te hebben gereden dient het volgende zich aan;
Na 2 weken stilstand zit er totaal geen gang meer in de auto. Het lijkt net alsof de auto in een soort van noodloop zit, maar dat kan dus niet. Auto klinkt ook niet lekker als een v8, meer als een 4 cylinder...
De hele dag wezen zoeken naar problemen, maar niet iets kunnen aanwijzen. Er is geen vacuum lek, en de auto krijgt genoeg lucht. In de carbs zit nog olie en alles beweegt vrij. Er is niets aan de brandstof afstelling gedaan.
Dus komen we bij de ontsteking uit.
Boegies, kabels en verdelerkap/rotor zijn nieuw
Het vermoeden is nu dat de bobine en de versterker? slecht zijn. Bobine is vrij makkelijk te vinden, maar de versterker kan ik nergens vinden. Dit staat er op; Lucas constant energy ignition unit. Heeft iemand hier een nummer van of evt een vervangend nummer?
Ik heb ook naar een 123 ignition gekeken, maar vond dat wel wat prijzig...

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Wouter
Laatst gewijzigd door Heytse op 27 Okt 2014, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

lwbmark
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:22
Locatie: Den Bosch
Contact:

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor lwbmark » 23 Okt 2014, 19:37

Hoi Wouter,

ik heb dit ook gehad en bij mij was het een benzine probleem. Vroeger op gas gereden en sinds dit jaar op benzine en na een paar maanden prima rijden ging het net als bij jou.
Beide carburateurs zaten vol met troep, 1 carburateur zat zover dicht dat ie boven stationair toerental niks meer deed . Carburateurs schoongemaakt, benzine filter vervangen (zat ook vol) en nu loopt ie weer als een trein.
Je kunt eerst nog een carburateur reiniger proberen , heb ik ook gedaan maar hielp niet.

Groet, Mark
Mark. 1985 RHD 90 V8 cstw

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor Heytse » 23 Okt 2014, 19:56

Hallo Mark,

Bedankt voor je reactie. Mijn auto heeft echter nooit op gas gelopen.
Daarnaast zit er een nieuwe benzinetank + filter onder. De carburateurs zijn met een complete overhaal begin dit jaar ook geheel overhaald. De motor en dus ook de carbs hebben na de overhaal nog geen 800 km gelopen.
Het verhaaltje van vuil gaat dus ook niet echt op
Groet, Wouter

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor Heytse » 23 Okt 2014, 19:59

Oja, ook nog handig om te melden;
We hebben de inlaat pijpen van de carburateurs gehaald om te testen. Daarbij zagen we dat beide carbs goed reageerden op het gas en dat er benzine werd meegezogen.
Als de carbs vuil zouden zijn vermoed ik ook dat het probleem geleidelijk zou komen en niet zomaar ineens

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor RobStewart » 23 Okt 2014, 20:57

Heytse schreef:Het vermoeden is nu dat de bobine en de versterker? slecht zijn. Bobine is vrij makkelijk te vinden, maar de versterker kan ik nergens vinden. Dit staat er op; Lucas constant energy ignition unit. Heeft iemand hier een nummer van of evt een vervangend nummer?


The amplifier is RTC3188 and the coil is either RTC5628 for the Lucas one or PRC6574 for the Bosch one. These are used in conjunction with the Lucas 35 DM8 Distributor

The amplifier is an off the shelf item and comes these days either in a Blue Box or a proper Land Rover one. Expect to pay €209,02 inc VAT for a Blue Box one or € 528,87 for one in a nice green and white box

http://www.paddockspares.com/rtc3188-amplifier.html

oh and while we are on the subject you might as well have a look at the full diagnostic process for the system ;)

Lucas Constant Energy.pdf
(331.65 KiB) 261 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor Heytse » 23 Okt 2014, 21:19

Dank je Rob,

Dat is hem inderdaad! Heb ik nou met mn neus zitten kijken in microcat en bij paddock? Ik kon het nl niet vinden...
Of tover je deze gegevens ergens anders weg?

In ieder geval bedankt! We gaan door met sleutelen

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor RobStewart » 23 Okt 2014, 22:20

... no magic, you just have to know what to look for ;)

RTC3188.jpg


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor JoostKenya » 24 Okt 2014, 08:43

Voor dat geld kan je hem beter ombouwen naar Pertronix:
http://pertronix.shptron.com/p/ignitor- ... dm8-35dlm8

Dat geeft een veel betere vonk dan standaard.

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor Heytse » 24 Okt 2014, 09:30

Naar de Pertronix heb ik inderdaad ook gekeken. Ik kwam toen bij EDS classics uit die het geheel wel konden leveren voor, ik meen, 400 euro...
Dan kan je het beter zelf bestellen en inbouwen. Ik weet niet of iemand hier dat al eens zelf heeft gedaan? Of is het allemaal niet zo moeilijk?

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: 110 3,5 carb ontstekings probleem?

Berichtdoor JoostKenya » 24 Okt 2014, 17:50

Ik heb een verdeler naar EDS Classic opgestuurd in de tijd dat inbouw nog minder dan 200 Euro kostte. Maar volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld en kan je het ook zelf doen.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten