LPG kroegpraat uit "aanschaf p38 op lpg" topic

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: P38 V8 <'99 Aanschaf P38 op gas 4,0 of 4,6

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 18:28

ik rij diesel, en eigenlijk wel een beetje spijt dat ik geen V8 heb...138pk is niet te veel voor dat slagschip

een v8 rijdt net zo goed 300-400 duizend km mits goed onderhouden, op tijd verse olie en de juiste olie.
Een diesel rijdt met wat moeite 1:9 (de mijne) en in een V8 rij ik met diezelfde moeite 1:6,5

een Diesel P38 kost pakweg 2550 euro per jaar
een G3 LPG P38 kost pakweg 2250 euro per jaar (op basis van 2200kg, prov utrecht)
die diesel wordt niet snel goedkoper hoor
gone

tim

Berichtdoor tim » 21 Okt 2014, 19:07

Ts wenst info over een 8 cilinder met 4 liter plus.
Als dat je uitgangspunt is, is het bmw dieselblok - in een range- in feite geen optie.
Zoals roger aangeeft, in feite is de range onder gemotoriseerd met dit blok.
In de jaren 90 kocht een vriend van me een nieuwe 525 tds, waar dit blok ook in hing.
Daar ging het redelijk mee, maar hield ook niet superover; laat staan in een range.
Je hebt doodsimpel gewoon niet de flow van de v8.
Als je geen haast hebt, kan het een juiste combinatie zijn lijkt mij, de dieseloptie.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Okt 2014, 20:05

Heb een paar jaar in een DSE gereden en nooit het gevoel gehad dat ie onder gemotoriseerd is. Je gaat gewoon anders rijden. Op de snelweg liep de mijne naar de 155km/u toe en dat is meer dan zat voor een hok van dik 2 ton met een chassis en starre assen.

Heb ooit de elandproef gedaan met het ding met 120 op de 31 en dat is heeel heel heeel spannend! :shock: :shock:

En 4 ton met een V8 is gewoon een illusie! :shock: :shock: Misschien als je het ding vanaf nieuw hebt en hem minutieus onderhoud, maar zelf dan heb ik er nog nooit 1 gezien met meer dan 250K die geen compleet ronde nokkenassen had en alle andere kwalen die die rommelblokken hebben.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2014, 20:09

Roger B. schreef:ik rij diesel, en eigenlijk wel een beetje spijt dat ik geen V8 heb...138pk is niet te veel voor dat slagschip

een v8 rijdt net zo goed 300-400 duizend km mits goed onderhouden, op tijd verse olie en de juiste olie.
Een diesel rijdt met wat moeite 1:9 (de mijne) en in een V8 rij ik met diezelfde moeite 1:6,5

een Diesel P38 kost pakweg 2550 euro per jaar
een G3 LPG P38 kost pakweg 2250 euro per jaar (op basis van 2200kg, prov utrecht)
die diesel wordt niet snel goedkoper hoor

Ik weet het, de vraag ging over een V8, maar het ging ook over de centen.
Als je 2000 vakantie-kilometers benzine moet verstoken dan is het MRB-verschil al ruim gecompenseerd.
En ...is die 1:6.5 op benzine? Dan moet haal je op z'n best 1:6 op gas.

Blijft natuurlijk staan dat de BMW-diesel niet de beste motor is voor zo'n riante 4x4.
't Is enigszins wrang dat de Td5 al bijna even veel power heeft ... had BMW het toegelaten dat de van de Td5 afgeleide Td6 (en de Td4) waren ontwikkeld dan had LandRover waarschijnlijk ook de Puma niet nodig gehad.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 20:18

die waar ik een stuk mee gereden heb om een gemiddelde te rijden reed op benzine, ik ken mensen die op gas tegen de 1:8 rijden (maar dat zijn van die types die niet weten dat er een kickdown op zit en dat ie harder dan 100 kan)

Een moderne gasinstallatie verbruikt 10% meer liters gas dan dat ie op benzine verbruikt

1:6 lpg of 1:9 diesel is nog steeds een redelijk voordeel voor de LPG rijder....

Ik weet van meerdere motoren dat ze voorbij de 300.000 rijden, en nooit gereviseerd zijn. een nieuwe nokkenas is geen revisie. Ik ken ook van die BMW blokken die de 2 ton niet gehaald hebben (en V8's die het ton nie halen en van die BMW blokjes die ruim 6 gedraaid hebben. )

Ik rij dus ook zo'n DSE en als je daarmee op wil schieten moet je blazen (en doe nou niet of jij nie altijd trapte met het ding) en als je er 3,5 ton achter hangt heeft ie serieus moeite om aan de 90 te komen... komt er wel, en het duurt geen echte eeuwigheid... maar vlot is het zeker nie, en die disco van jouw doet het zeker nie veel slechter... en dat vind je geen aanhangertrekker.........
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Okt 2014, 20:25

Waarom de Disco zo beroerd rijdt met een kar weet ook ook niet. Nooit gemeten of de trekhaak zo ver achter de as zit, of de vering minder is dan de luchtvering van de DSE, geen idee. Maar de Disco heeft wel redelijk genoeg vermogen voor een kar icm de automaat, alleen rij je dan wel steeds op de kick-down.

Dat deden we met de DSE idd ook, maar daarom zul je mij ook nooit horen zeggen dat ik zuiniger reed dan 1:8.

Van alle blokken zijn voorbeelden te vinden van voortijdig overlijden, van een Td5 veel meer dan van een TDS blok. Toch is dat een heel betrouwbaar blok. Ik ken heel weinig mensen die een betrouwbare V8 hebben, zeker als ie vol belast wordt.

Ieder z'n ding, maar met de V8 is de kans op problemen vele malen groter dan met een diesel. Daarnaast vind je een goed 525tds blok voor weinig en een goede V8 vind je bijna niet. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2014, 22:27

Roger B. schreef:1:6 lpg of 1:9 diesel is nog steeds een redelijk voordeel voor de LPG rijder....

Even geen verdere kanttekeningen bij de verbruikscijfers, maar op basis van deze cijfers is LPG € 350 per 10.000 km goedkoper (op basis van goedkoop tanken).  Geen schokkend verschil ... zeker gezien de snel oplopende extra kosten die je hebt bij het benzine tanken in die gevallen dat gas niet bij de hand is.

Het verschil zit dus eerder in de verder te verwachten kosten bij de verschillende motoriseringen, en misschien nog meer in het subjectieve gevoel bij Diesel versus V8.

Groeten MarcS

Roger B.

LPG kroegpraat uit "aanschaf p38 op lpg" topic

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 23:02

tja... ik ben met LPG auto tot ver in frankrijk geweest en ver in duitsland en dwars door belgie.... bij bezoeken aan andere landen reed ik benzine of diesel en heb ik er niet op gelet.... maar met de LPG auto nooit op benzine hoeven rijden om een Lege LPG tank te kunnen vullen...... zeker een grote afstand is in de landen om ons heen niet nodig....als je er bang voor bent geen LPG station te vinden moet je niet doorrijden tot het hoog tijd wordt maar gewoon een keer vaker tanken.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2014, 23:31

Roger B. schreef:tja... ik ben met LPG auto tot ver in frankrijk geweest en ver in duitsland en dwars door belgie.... bij bezoeken aan andere landen reed ik benzine of diesel en heb ik er niet op gelet.... maar met de LPG auto nooit op benzine hoeven rijden om een Lege LPG tank te kunnen vullen...... zeker een grote afstand is in de landen om ons heen niet nodig....als je er bang voor bent geen LPG station te vinden moet je niet doorrijden tot het hoog tijd wordt maar gewoon een keer vaker tanken.....

Tja, als je op en neer rijdt en een voldoende strakke planning hebt, dan lukt het wel om in Frankrijk van pomp naar pomp te rijden.
Als je wat langer in een of andere aantrekkelijke streek vertoeft dan kan de LPG-pomp met een beetje pech 100 km of meer verder zijn.

LPG - kaartuitsnede.jpg

Als ik bijv kijk naar het Belgisch-Franse grensgebied ... dan ben ik heel blij met een gewone diesel (en de actieradius van een diesel).
O ja, qua prijsstelling kijk je in Frankrijk ook nog eens duidelijk minder vrolijk (diesel tankte ik a € 1,20 - GPL schijnt op € 0,85 of meer te liggen).
In België zijn de LPG/GPL-pompen ook niet dicht gezaaid, maar wel goedkoper.

Ga je bijv. naar Zweden dan wordt het snel nog penibeler, alleen in de dichter bevolkte gebieden zijn er een beperkt aantal LPG-pompen. (In de Zweedse binnenlanden moet je zelfs met een diesel al een beetje opletten, rijd je leuk binnendoor dan kan je 100den kilometers geen pomp tegenkomen.)

Groeten MarcS

PS Mijn broertje rijdt zelfs op E85 van pomp naar pomp (heeft wel een extra grote tankinhoud onder zijn BX - en dus geen reserve-wiel), hij komt zo met drie keer tanken van Stockholm naar Z-Frankrijk. Mijn broertje houdt dan ook de E85 lijst up-to-date. Oftewel: Niets is onmogelijk en zelfs dat niet.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 23:40

er zijn sites waar je tankstations met LPG als POI kunt downloaden in je tomtom of andere navi.... als je dan nog 150 a 200km actiradius hebt of meer dan tik je eens een keer in dat je wil tanken en dan kom je meestal wel in belgie en frankrijk.

op mylpg.eu bijvoorbeeld zijn kaarten met tankstations en pois te vinden
gone

Terug naar “Kroeg”