Nieuwe technologie: Dieselmix met LPG-injectie van Vialle

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Waterrover
Beheerder

Nieuwe technologie: Dieselmix met LPG-injectie van Vialle

Berichtdoor Waterrover » 21 Okt 2014, 12:51

Een bijzonder interessant topic lijkt mij. In de volgende link een uitleg van Vialle over dit splinternieuwe systeem:
http://www.liquidgd.com/index.php/downloads Het bijmengen van LPG bij Diesel.

Met de bijmenging van LPG bij Diesel wordt niet alleen een betere vermenging verkregen maar wordt de auto met deze toepassing ook tot 30% zuiniger. Het milieu wordt hiermee gediend, minder roetuitstoot en minder fijnstof. Wellicht dat deze dieselmix technologie (ooit) kan lijden tot een lagere wegenbelasting i.v.m. minder uitstoot schadelijke stoffen. Er wordt door Vialle zelfs gesproken over een toename van het motorvermogen. :D
Inbouw zal waarschijnlijk rond de 2500 euro gaan kosten.

Is dit iets waar we profijt van kunnen hebben? Hoe gaat bv de motor op de dieselmix reageren qua trekkracht, levensduur en niet onbelangrijk, slijtage i.v.m. een drogere mix? Het lijkt mij een mooi systeem. Alle opmerkingen, c.q. voor- en ingeschatte nadelen welkom.

Groet, Chris

Roger B.

Re: Nieuwe technologie: Dieselmix met LPG-injectie van Viall

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 13:38

enige nieuwe is dat het leverbaar is.... Rik de haas was er 4 jaar geleden al mee bezig in zijn Td5, en ook op het duitse forum zijn er enkelen die er mee stoeien.

moeilijke voor "de zelfbouwer" is de regeling van de inspuiting van het LPG.

als je vloeibaar LPG inspuit daalt de temperatuur van de ingezogen lucht en dus ook van de verbranding en uitlaatgassen. dat schijnt er mede voor te zorgen dat de motor er juist minder door belast wordt bij betere prestaties. Ook zou het door de zelfontbranding van de diesel ontstoken LPG sneller ontbranden dan de diesel en daarmee de hele verbranding beter laten verlopen dan alleen diesel (en dus minder roet en onverbrandde brandstof in je uitstoot.

30% besparing .... ja, in het verbruik van diesel, maar die 30% wordt er nu aan PG in geknikerd..... de site bekeken en 34% LPG tov voorheen een liter diesel, dus (LPG kost pakweg de helft van diesel per liter) een brandstofkostendaling van 15% ongeveer das nog steeds netjes, maar wel slechts de helft van wat ze lijken te beloven.

Nadeel, extra tank, kosten van het systeem, extra installatie die onderhoud vergt (ja..."maintanance free" maar er zal vast wel nu en dan wat stuk gaan en vervangen moeten) en, in elk geval tot voor kort(?), lastig om goedgekeurd op de weg te krijgen. Belasting wordt geheven naar soort brandstof en het systeem van belastingheffing is niet berekend op gebruik van LPG in een diesel voertuig
gone

sketcher

Berichtdoor sketcher » 21 Okt 2014, 14:45

Waterrover schreef:Wellicht dat deze dieselmix technologie (ooit) kan lijden tot een lagere wegenbelasting i.v.m. minder uitstoot schadelijke stoffen.

LOL, Zo naïef ben ik niet ;) Alsof de belasting in NL iets maar dan ook iets met milieu te maken hebben. De belasting extra op LPG is hier een goed voorbeeld van.

Had deze techniek al eens ergens gezien, Zeer interessant inderdaad maar persoonlijk zou ik het eerst willen zien dan geloven. Zeker de claims over 30% zuiniger rijden wil ik wel eens zien.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2014, 15:42

Roger B. schreef:30% besparing .... ja, in het verbruik van diesel, maar die 30% wordt er nu aan PG in geknikerd..... de site bekeken en 34% LPG tov voorheen een liter diesel, dus (LPG kost pakweg de helft van diesel per liter) een brandstofkostendaling van 15% ongeveer das nog steeds netjes, maar wel slechts de helft van wat ze lijken te beloven.

Het sommetje pak nog iets beroerder uit: 0,76 liter Diesel plus 0,34 liter LPG zouden equivalent zijn met 1 lieter Diesel.
Even uitgaande van de LPG voor de helft van de Diesel komt dit op 76+0.5x34 = 93 % dus resteert er 7 % winst. Nog steeds leuk maar qua kale terugverdientijd zit je dan aan 250.000-300.000 kilometers.
Omdat lang niet iedere goedkope dieselpomp ook een goedkope LPG pomp is - LPG is sowieso redelijk dun gezaaid, en in het buitenland soms (schier) afwezig - moet je ook nog eens een overmaat LPG-tank hebben om voldoende voordeel te kunnen behalen.

Misschien is de winst toch iets groter: De verbranding wordt een stuk schoner. Sowieso is er al 1/3 betere lucht-brandstof menging (als je alleen het LPG-deel bekijkt), de diesel mengt ook beter mag je verwachten, dus veel minder roet dus meer rendement. Verder de bescheiden koeling van de inlaatgassen. En tenslotte eventueel iets meer vermogen, en als je dat extra-vermogen met beleid toepast kan het ook weer zuiniger uitpakken.

Maar ... schoner rijden is natuurlijk ook winst.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 21 Okt 2014, 19:26

Puur theoretisch verhaaltje in de folder, het sommetje daar klopt precies: de calorische waarde van diesel is 10 kWh per l, van LPG 7,1 kWh per l. Dus 0,76 l diesel plus 0,34 l LPG heeft een calorische waarde van 0,76x10 + 0,34x7,1 = 10 kWh... Hé, wat gek, precies hetzelfde als één liter diesel... :shock:

Qua zuiniger rijden verwacht ik daar dus niet echt veel van.

De meerwaarde is denk ik vooral het feit dat je een betere menging en verbranding krijgt, dus dáárdoor wellicht een iets efficiëntere verbranding c.q. beter gebruik van de(zelfde) energie-inhoud. En mischien het belangrijkste, een schoner verbrandingsproces en minder roetuitstoot.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2014, 19:51

VeeTee schreef:Puur theoretisch verhaaltje in de folder, het sommetje daar klopt precies: de calorische waarde van diesel is 10 kWh per l, van LPG 7,1 kWh per l. Dus 0,76 l diesel plus 0,34 l LPG heeft een calorische waarde van 0,76x10 + 0,34x7,1 = 10 kWh... Hé, wat gek, precies hetzelfde als één liter diesel... :shock:

Qua zuiniger rijden verwacht ik daar dus niet echt veel van.

De meerwaarde is denk ik vooral het feit dat je een betere menging en verbranding krijgt, dus dáárdoor wellicht een iets efficiëntere verbranding c.q. beter gebruik van de(zelfde) energie-inhoud. En mischien het belangrijkste, een schoner verbrandingsproces en minder roetuitstoot.

Kijk, deze leuke "omweg" had ik nog niet overwogen -- de eenvoudige berekening van energie-inhoud is altijd handig als het gaat om "winst", want je weet dan in ieder geval of er erg creatief met de winsten wordt omgesprongen (zoals bijv. het geval is bij waterstofgas-productie+injectie).
Je kan dus verwachten dat, als de installatie echt slim is qua gas-injectie, je met een aangepaste rechtervoet wel enige rendementswinst zou moeten kunnen binnenhalen. De koelere inlaatgassen - door de LPG-verdamping extra afgekoeld - en de betere menging van het verbrandingsmengsel geven goede hoop voor een zekere rendementswinst.

Het draait dus vooral de beperkte economische winst tgv de prijsstelling van de LPG, en de schonere verbranding en dus minder roet (minder roet is evident: LPG zorgt sowieso al voor een iets voordeliger C / H verhouding, en daarnaast zal het "ideale" LPG-luchtmengsel voor een betere, schonere verbranding zorgen, daarbij zal de diesel ook beter, gelijkmatiger verbranden.), of de uitstoot op andere fronten verbetert is niet per se evident.

Groeten MarcS

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 21 Okt 2014, 22:53

Dus uit 1,1 liter van twee brandstoffen haal je dezelfde energie als uit 1 liter van 1 van die brandstoffen. ?????

Ik rijdt wel op 100% LPG. lekker goedkoop(relatief gezien dan), geen dieselklop,geen roet en een veel levendiger blokje dan zo'n oliestoker. :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2014, 23:01

Eric Tol schreef:Dus uit 1,1 liter van twee brandstoffen haal je dezelfde energie als uit 1 liter van 1 van die brandstoffen. ?????

Ik rijdt wel op 100% LPG. lekker goedkoop(relatief gezien dan), geen dieselklop,geen roet en een veel levendiger blokje dan zo'n oliestoker. :D

'k Weet niet of een 2,25 Benzine-blokje op LPG "levendiger" is als een Td5 of Puma. Ruim 120 pk en over een breed toerengebied een koppel boven de 300.
Ja ... je krijgt de diesel-klop er gratis bij, maar in mijn oren is er niet veel mooier als een Td5. (Zo'n zacht hummende 2,25 benzine heeft ook wel wat, maar geen overdreven levendigheid.)

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 21 Okt 2014, 23:41

Eric Tol schreef:Dus uit 1,1 liter van twee brandstoffen haal je dezelfde energie als uit 1 liter van 1 van die brandstoffen. ?????

Ja, je kunt niet zomaar verschillende vloeistoffen / brandstoffen met elkaar vergelijken. LPG is veel lichter dan diesel (1 liter LPG weegt ca. 0,55 kg, 1 liter diesel ongeveer 0.8 kg) - "er zit dus minder brandstof in een liter" - bovendien heeft diesel en LPG een andere chemische samenstelling: het aantal koolstof- en waterstofatomen (dat zijn de dingen die de brandstof vormen en de energie inhoud bepalen) per eenheid is anders.

Landmarcs schreef:maar in mijn oren is er niet veel mooier als een Td5. (Zo'n zacht hummende 2,25 benzine heeft ook wel wat, maar geen overdreven levendigheid.)

Als ik dan toch mocht kiezen, geef mij dan maar een mooie roffel van een V6 of V8...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 22 Okt 2014, 10:31

Puur theoretisch verhaaltje in de folder, het sommetje daar klopt precies: de calorische waarde van diesel is 10 kWh per l, van LPG 7,1 kWh per l. Dus 0,76 l diesel plus 0,34 l LPG heeft een calorische waarde van 0,76x10 + 0,34x7,1 = 10 kWh... Hé, wat gek, precies hetzelfde als één liter diesel... :shock:

Indien ik dit verhaaltje begrijp, dan heeft het bijmengen van LPG toch een financieel voordeel? M.a.w. in plaats van diesel stook je gedeeltelijk op LPG. Uitgaande van de calorische waarde van elk component, weten we niet precies wat er gebeurt na vermenging, dit lijkt mij geen optelsom. Kan het mis hebben natuurlijk? :?

Terug naar “Techniek”