Hallo allemaal,
dank voor jullie reacties! Ik was even weg-van-internet, dus kon niet eerder reageren.
(OT: best lekker hoor, even een paar dagen helemaal zonder communicatie)
Even kijken, in volgorde van jullie reacties:
Erik Peters schreef:En wat gebeurt er als je de drie lampjes (om de beurt) rechtstreeks met een draadje op de accu probeert? Ik heb wel een keertje gehad dat een nieuw lampje stuk was.
Heb ik nog niet geprobeerd, maar drie (3) lampjes stuk lijkt mij stug
En dan
Eric Tol schreef:Ik vermoed dat je toch ergens een slechte verbinding hebt zitten met veel overgangsweerstand. Onbelast meet je dan wel 12V maar als er een hogere stroom moet gaan lopen om het lampje te laten branden wil dat niet en stort de spanning in.
&
Roger B. schreef:het zit bij een defender in zo'n geval (slechte verbinding die voor overgangsweerstand zorgt) vaak in de bulletconnectors die te lastig waren om ergens in al die jaren te vervangen door fatsoenlijke stekkers.... in een van de twee hoekjes achterin zit je derde remlicht aangesloten op zo'n koppelstuk voor bullet connectors en waarschijnlijk zit daar je probleem.
Aha: hier leer ik van dat 12v op zich ergens nog niet alles zegt (

op stroomgebied), helaas .
VeeTee schreef:Waar haal je bij de meting je aarde vandaan? Ook in de fitting? Of hou je de - van de meter ergens anders op de deur of zo aan een aardepunt?
Ik heb op verschillende punten gemeten. Direct voor de fitting, in de fitting, maar ook bij de twee aansluitpunten onderaan de achterruit. Overal hetzelfde.
VeeTee schreef:Check met de multimeter in ohm stand eens de continuïteit vanaf de - van de fitting tot aan een goed aardepunt, bv bout van de body of chassis. De "bedrading" van het derde remlicht gaat via printbanen op de achterruit (a la achterruitverwarming), kan best dat er ergens een onderbreking zit.
Kijk, dit wordt nieuw voor mij. Dus ik verbind "min" aan "min" en meet in de ohmstand. Dan is 0 een goede uitkomst? Moet ik nog proberen en misschien is
RobStewart schreef:Have you connected 2 wires direct from the lucar connectors on the window to the bulb and then tried it ? Rob
dan handiger voor mij. Dan omzeil ik aan beide zijden de achterruitprintbanen (die er op zich ongeschonden uitzien; achterruitverwarming werkt ook, dus de "min" daarvan [en dus ook het remlicht] moet dan oké zijn.
En als laatste deze
Landmarcs schreef:Ik heb na een spontaan gesprongen achterruit eentje zonder 3e remlicht laten monteren
die mij erg aanspreekt omdat ik die bult ook zo lelijk vind, én lelijk in de weg zit.
Die ga ik sowieso eens uitzoeken, omdat ik eerder had gehoord dat een ruit voor mijn defender (2002) dus NIET bestaat zonder derde remlicht (en met achteruitverwarming).
En ik heb inderdaad sinds kort ook LED-verlichting, waarmee de remlichten een stuk feller zijn (met dank aan (in een ander bericht):
VeeTee schreef:Er is nóg een systeem: RDX led lampen.
.
Alleen nog de vraag of een derde remlicht voor mij verplicht is (geel kenteken, bouwjaar 2002).
Groet!
Ernst