RRC '75 V8 vermoedelijk ontsteking storing

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
75rrcnoordwijk

RRC '75 V8 vermoedelijk ontsteking storing

Berichtdoor 75rrcnoordwijk » 18 Okt 2014, 18:55

Hallo allemaal.

Wat een prachtige kennisbank is dit zeg. Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een witte 3 deurs '75 3.5 range :D . Prima proefrit gemaakt, garantie tot aan de deur. verkocht en na 100 meter begon (Zoals verwacht) de eerste uitdaging. waarschijnlijk onstekingsproblemen met een explosie van de middendemper als gevolg.. Uiteindelijk 50 km achter de trouwe 106 naar huis gesleept. De range staat nu warm en droog in de garage met het idee de range de komende winter motorisch betrouwbaar (123ignition) te krijgen en op gas te draaien (maar daar moet ik me nog verder in verdiepen).

First things first. Ik zit nu met het volgende probleem:

- Met een koude motor is starten geen probleem. Tikken is lopen. bromt ongeveer 800 RMP Idle. Ik meet dan een spanning van ca. 6.5V op het contactpunt bovenop de bobine. Dit lijkt mij aan de lage kant maar de v8 draait hier redelijk netjes op. 2000RMP geeft 10V
- Dan warmt de boel op en daalt de spanning over de bobine. Deze gaat dan richting de 3 a 4V. Het toerental loopt dan langzaam terug.
- Dan begint het blok te lopen op 8 - X cylinders. Als ik vervolgens een bougiekabel tegen het blok houd heb ik daar op dat moment geen vonk. Vervolgens slaat de v8 af.
- Direct daarna starten is kansloos. Na ongeveer 5 minuten afkoelen start hij weer en herhaalt het probleem zich.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Ik heb de contactpunten nagekeken, bougies schoongemaakt, accu geeft 12V. Wellicht een nieuwe bobine of zit het in de rotor?

Groeten Ralph

Roger B.

Re: RRC '75 V8 vermoedelijk ontsteking storing

Berichtdoor Roger B. » 18 Okt 2014, 20:20

als ik me goed herinner van eerdere topics heeft een wat oudere RRC een weerstand die zorgt voor een lagere spanning op de ontsteking, die al gechecked?
gone

75rrcnoordwijk

Berichtdoor 75rrcnoordwijk » 18 Okt 2014, 21:09

Thanks. Ik ga op zoek. Dus voor de duidelijkheid:

- bobine wordt heet na een verloop van tijd.
- de bobine krijgt 12 volt binnen van de accu/startmotor.
- er loopt een dun draadje van de verdeler naar de bobine, deze geeft +/- 6 V en loopt langzaam terug tot 3 V waarna de motor afslaat. heeft dit te maken met die weerstand?

UPDATE:

- bobine kreeg idd 12v voor en na het starten. Dit doordat er door de vorige eigenaar een nieuw startsysteem is ingezet zonder weerstand... Na het loskoppelen van het contact krijgt de bobine idd netjes 9 volt. Morgen eens kijken of dit het euvel was.

dvdmolen

Berichtdoor dvdmolen » 24 Mei 2015, 17:29

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde bij mijn 3.5 v8 RR op gas en benzine en ben benieuwd naar de oplossing.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 25 Mei 2015, 08:10

Het dunne draadje van de bobine naar de verdelen is de min van de bobine.
Die min wordt door de contactpuntjes aan aarde geschakeld.

Je zegt er staat 12 of 9 volt op de plus van de bobine (tijdens het starten 12 volt).
Dan klopt het dat je op de min van de bobine iets tussen nul en 9 volt meet. Wat je daar meet is een gemiddelde van een aan en uit signaal. Daar kan je verder niet zo heel veel aan afleiden.

Het is op zich een heel simpel systeem en er kunnen maar een paar dingen fout zijn.
- de voeding van de bobine 9-12 volt (valt die soms weg?)
- de bobine zelf
- de contact puntjes (kan je vervangen)
- de condensator (kan je ook vervangen)
- dat draadje van de min naar de contactpuntjes

dvdmolen

Berichtdoor dvdmolen » 25 Mei 2015, 20:27

Dank je Joost voor de update:
Vandaag voor het eerst bij een hanibalevent in heerde meegereden:
Meerdere bobines meegenomen. Dit was nodig ivm uitval na een half uur.
De + draad van de bobine wit rose en een dunne witte ( gaan midden over het blok naar de startmotor?) deze geven bij stationair draaien nog steeds ca. 11,5 volt. Ik heb een tweetal bobines van een ander merk geprobeert. Als de motor warm is start de auto er vrijwel niet op. De vorige eigenaar heeft dmv een schakelaartje een rechtstreekse 12V + van de accu extra op de bobine aangesloten. Hierop loopt en start de auto goed. Alleen bij het warm worden na ca een half uur of 10 km rijden valt de auto uit.
Ik heb de contactpunten al vervangen voor een elektronisch blokje met een + en - aansluiting op de bobine. geen verbetering dus.
Ik kan ook nergens de voorschakelweerstand vinden. klopt dit?
zou ik gewoon een originele bobine moeten proberen ? en heeft deze dan een voorschakelweerstand zodat het na het starten 9 volt wordt en de bobine niet de warm wordt?

Wat adviseer je me?

gr
Derk

Terug naar “Techniek”