LR Disco II lampjes airco vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Cermellec

LR Disco II lampjes airco vervangen

Berichtdoor Cermellec » 15 Okt 2014, 15:20

Forum,

Nu het weer donkerder weer wordt (helaas, helaas) zag ik gisteravond dat een aantal lampjes het op mijn dashboard niet doen - zie bijlage met de zwarte cirkels - het zijn ze eigenlijk bijna allemaal :-(

image - Copy.jpg

Nu vroeg ik me af of iemand weet of:
1. Horen hier lampjes bij? (zo ja, welke)
2. Hoe kan ik deze vervangen? Ik wil niet een schroevedraaier ergens inzetten en gaan wrikken, voordat je het weet mag ik nieuwe onderdelen gaan bestellen.
Bedankt!
Discovery II (1999).

Sit back, relax and enjoy the view!

Coen83

Re: LR Disco II lampjes airco vervangen

Berichtdoor Coen83 » 15 Okt 2014, 17:02

als er zoveel 'ineens' stuk is zou ik eerder denken aan een zekering ergens of anders misschien een (aantal) draad(en) die niet goed vast zitten. Kwestie van loshalen van je dash. En kijken wat stuk is.

Misschien dat dit helpt?

https://www.youtube.com/watch?v=savH5ne6M7k
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 15 Okt 2014, 17:23

Cermellec schreef:Forum,

image - Copy.jpg

Nu vroeg ik me af of iemand weet of:
1. Horen hier lampjes bij? (zo ja, welke)
2. Hoe kan ik deze vervangen? Ik wil niet een schroevedraaier ergens inzetten en gaan wrikken, voordat je het weet mag ik nieuwe onderdelen gaan bestellen.

De lampjes achter de knoppen van de airco zijn allemaal te vervangen. Ik heb met mijn vorige Disco ook gehad dat een aantal het niet deden. De knop van de centrale portiervergrendeling is dacht ik een LED lampje dat niet te vervangen is. Dat zit in de het mechaniek van de schakelaar.

Klokje en centrale portiervergrendelings knop kan je hier bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=udmsbNFnppc

De klok kan je loshalen zoals in dit filmpje gedaan wordt met twee creditcard formaat stukken plastic. Maar zo te zien kan je niets doen aan dat LEDje.

De airco facia krijg eraf door veertjes in te drukken aan weerzijden en de gehele display zal dan los komen. Die unit kan je dan weer uit elkaar schroeven om bij de lampjes te komen op de printplaat. En hier op Youtube een demonstratie: http://www.youtube.com/watch?v=zqdslewxf98 en hier nog eentje: http://www.youtube.com/watch?v=5vauDtoDjyk

De "80 miles per gallon" video wacht ik nog op... ;)

Ik heb even op een oude factuur van de dealer gekeken voor de lampjes met part number, ik geloof dat dit ze zijn:
http://www.paddockspares.com/jwh100070-backlight.html

Weet het niet helemaal zeker meer, maar iemand weet het hier vast wel. Die zal je mogelijk ook bij elke auto onderdelen zaak moeten kunnen kopen.

Cermellec

Berichtdoor Cermellec » 15 Okt 2014, 18:38

als er zoveel 'ineens' stuk is zou ik eerder denken aan een zekering ergens of anders misschien een (aantal) draad(en) die niet goed vast zitten.

Volgens mij was het al wat langer stuk (> 1/2 jaar) maar door de zomer eigenlijk niet echt op gelet (heb de auto in januari gekocht).
Discovery II (1999).

Sit back, relax and enjoy the view!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Okt 2014, 19:51

de omcirkelde knopjes dat wordt met 2 lampjes verlicht.

doe jezelf een lol en vervang ze allemaal (5 stuks meen ik)

als ik me goed herinner, een voor elke warm/koud knop, twee voor het display en een voor de andere knopjes, zijn 2 verschillende lampjes
gone

ThomasZA

Berichtdoor ThomasZA » 15 Okt 2014, 19:52

Ik ben er ook me "bezig" en heb me ook ingelezen op de www hierover.

Links die ik vond: een en nog een. Uit de twee topics las ik dat er nogal wat alternatieven zijn voor de dure LR lampjes, en ik heb wat LED lampjes op fleabay besteld. Zo gou mijn Disco terug is van de APK ga ik aan de slag hiermee. Ik probeer ook eea op de gevoelige geheugenkaart vas te leggen, ter lering en vermaak.

Thomas
---
Thomas
1999 Discovery II Td5
2005 Volvo V70
2001 Mitsubishi Pajero Pinin

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Okt 2014, 20:00

met led lampjes van ebay weet je in elk geval dat je de aircounit binnenkort er weer uit mag halen...

die ledjes hebben een ingebouwd weerstandje voor 12volt, de auto levert echter 14,2 volt bij lopende motor wat zorgt dat de ledjes op flink wat overspanning branden en snel stuk gaan.

osram, neglin, philips leveren (bijna) allemaal zulke lampjes en je kunt ze dus makkelijk bij een automaterialenzaak vinden, als je een fatsoenlijke automaterialen zaak uitzoekt.

de siliconensokjes die er eventueel op zitten kun je overzetten, maar vaak gaan ze daarbij stuk, beter nieuwe nemen. voor pakweg 10 euro moet je nieuw licht kunnen hebben
gone

Terug naar “Techniek”