D2 Td5 '?? achterveren vervangen door schroefveren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
glennhosten

D2 Td5 '?? achterveren vervangen door schroefveren

Berichtdoor glennhosten » 15 Okt 2014, 09:59

heb by de discovery 2 td5 schroefveren geplaats in plaats van luchtveren omdat we met lucht veren constant problemen hebben nu op de keuring doen ze moeilyk omdat hy op schroefveren staat maar we hebben die schroefveren bestel by vis land rover supplies in scheveningen en die zeggen dat je er geen attest voor nodig hebt en ook geen homologatienummer nodig is voor deze schroefveren mvg glenn

Waterrover
Beheerder

Re: achterveren discovery 2

Berichtdoor Waterrover » 15 Okt 2014, 11:08

glennhosten schreef:heb by de discovery 2 td5 schroefveren geplaats in plaats van luchtveren omdat we met lucht veren constant problemen hebben nu op de keuring doen ze moeilyk omdat hy op schroefveren staat maar we hebben die schroefveren bestel by vis land rover supplies in scheveningen en die zeggen dat je er geen attest voor nodig hebt en ook geen homologatienummer nodig is voor deze schroefveren mvg glenn

Ik weet niet welke problemen je bent tegengekomen met je luchtvering? Vaak zijn storingen te wijten aan slecht onderhoud? Zelf ben ik er na ruim 10 jaar nog erg tevreden over. Het enige wat ik zou willen aanpassen is het vervangen van de OE schokdempers voor een zwaardere versie.

Heb je je auto aangeboden bij een Land Rover dealer voor de APK? Meestal is een goed uitgevoerde conversie dan geen probleem. ;)

glennhosten

Berichtdoor glennhosten » 15 Okt 2014, 11:17

Waterrover schreef:
glennhosten schreef:heb by de discovery 2 td5 schroefveren geplaats in plaats van luchtveren omdat we met lucht veren constant problemen hebben nu op de keuring doen ze moeilyk omdat hy op schroefveren staat maar we hebben die schroefveren bestel by vis land rover supplies in scheveningen en die zeggen dat je er geen attest voor nodig hebt en ook geen homologatienummer nodig is voor deze schroefveren mvg glenn

Ik weet niet welke problemen je bent tegengekomen met je luchtvering? Vaak zijn storingen te wijten aan slecht onderhoud? Zelf ben ik er na ruim 10 jaar nog erg tevreden over. Het enige wat ik zou willen aanpassen is het vervangen van de OE schokdempers voor een zwaardere versie.

Heb je je auto aangeboden bij een Land Rover dealer voor de APK? Meestal is een goed uitgevoerde conversie dan geen probleem. ;)

de luchtbalgen gingen altyd stuk vernieuwd paar weken derna weer stuk nieuwe compressor paar weken weer stuk alles nagekeken of er storing was niks te vinden dan ombouw set van lucht veren naar schroefveren aangekocht naar de keuring ermee en afgekeurd omdat hy niet origineel is gebeld naar verdeler van de veren en zegt geen homologatie nummer nodig voor deze schroefveren en gebeld naar land rover dealers en het enigste dat ze vragen is hy lichte vracht en we zyn ermee in spanje nu met de wagen en daar is hy afgekeurd omdat ze zeggen dat er geen homologatie nummer by is en geen attest van plaatsing en de land rover dealers hier zeggen datr er geen schroef veren worden gemaakt voor een discovery 2 mvg

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Okt 2014, 11:24

glennhosten schreef:
Waterrover schreef:

de luchtbalgen gingen altyd stuk vernieuwd paar weken derna weer stuk nieuwe compressor paar weken weer stuk alles nagekeken of er storing was niks te vinden dan ombouw set van lucht veren naar schroefveren aangekocht naar de keuring ermee en afgekeurd omdat hy niet origineel is gebeld naar verdeler van de veren en zegt geen homologatie nummer nodig voor deze schroefveren en gebeld naar land rover dealers en het enigste dat ze vragen is hy lichte vracht en we zyn ermee in spanje nu met de wagen en daar is hy afgekeurd omdat ze zeggen dat er geen homologatie nummer by is en geen attest van plaatsing en de land rover dealers hier zeggen datr er geen schroef veren worden gemaakt voor een discovery 2 mvg

Er bestaat geen reden om de auto af te keuren indienspiraalveren zijn gemonteerd, volgens het Land Rover werkplaatshandboek zijn er twee versies van de D2, ook met spiraalveren. Dit zijn voertuigen zonder SLS (Self Levelling Suspension). Meestal betreft dit de eerdere versies vanaf 1999.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Okt 2014, 11:30

Ik heb wel enige ervaring met dealers in Spanje. Toen ik eens voor een luchtfilter kwam bij een dealer in Jean, probeerde zij mij wijs te maken dat mijn turbo defect zou zijn. Ze hadden gehaast allerlei apparatuur klaargezet voor testen... Kennelijk zitten ze om werk verlegen, en proberen ze je te verleiden tot een grote uitgave. Wees gewaarschuwd. De service in Portugal is daarentegen een stuk beter.

glennhosten

Berichtdoor glennhosten » 15 Okt 2014, 11:41

Waterrover schreef:Ik heb wel enige ervaring met dealers in Spanje. Toen ik eens voor een luchtfilter kwam bij een dealer in Jean, probeerde zij mij wijs te maken dat mijn turbo defect zou zijn. Ze hadden gehaast allerlei apparatuur klaargezet voor testen... Kennelijk zitten ze om werk verlegen, en proberen ze je te verleiden tot een grote uitgave. Wees gewaarschuwd. De service in Portugal is daarentegen een stuk beter.

ja vind het vooral raar dat ze hier zeggen by land rover dealer dat er geen schroef veren voor gemaakt worden en de werkplaats handboek hebben we niet van de wagen en daar staat het in dat er 2 verschillende types zyn van de discovery

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Okt 2014, 11:52

Dit is een link naar het originele werkplaats handboek. Hier staat de versie zonder SLS, dus met schroefveren in beschreven. http://www.dwmorrison.com/D2_Workshop_Manual.pdf
Het is wel meer dan 30MB...maar de moeite waard. ;)

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 15 Okt 2014, 12:25

Als het een 7 zitter is is deze in Nederland officieel alleen geleverd met luchtvering. Heeft alleen een typegoedkeuring met de luchtvering als 7 zitter.

Misschien zit daar een soort van oorzaak van dit gedoe?
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

glennhosten

Berichtdoor glennhosten » 15 Okt 2014, 12:32

Waterrover schreef:Dit is een link naar het originele werkplaats handboek. Hier staat de versie zonder SLS, dus met schroefveren in beschreven. http://www.dwmorrison.com/D2_Workshop_Manual.pdf
Het is wel meer dan 30MB...maar de moeite waard. ;)

oke heel erg veel dank ervoor zal goed van pas komen mvg glenn

Roger B.

Re: D2 Td5 '?? achterveren vervangen door schroefveren

Berichtdoor Roger B. » 15 Okt 2014, 20:19

hoe er gekeurd wordt verschilt per land. In NL zet je er schroefveren onder en niemand die moeilijk doet (vandaar dat Vis zegt dat je niks nodig hebt) In Duitsland moet je (als het iemand opvalt) aantonen dat de veren goedgekeurd zijn voor gebruik op jouw versie van het model (dus niet alleen D2, maar D2 met die motor, met die uitrusting etc)

kan me voorstellen dat dat in Spanje ook zo is (neem tenminste aan dat je auto spaans gekentekend is gezien je daar zegt naar de keuring te gaan) Wellicht zijn disco 2 met schroefveren nooit in spanje geimporteerd en is dat de reden dat de dealer niet beter weet dan dat er altijd luchtvering op zou zitten?

Als spanje al accepteerd dat er schroefveren op zitten, (gezien ze moeilijk doen) zal je er dan documentatie bij moeten hebben dat deze goedgekeurd zijn, naar spaanse norm, voor jouw auto....

als ze daar net zo willekeurig zijn als in duitsland kun je er nog wel even zoet mee zijn.

binnen enkele weken je luchtveren na vervanging (neem aan door nieuw) weer stuk hebben is wel heel knap.... en lijkt me garantiekwestie...
gone

Terug naar “Techniek”