OP het punt een Discovery aan te schaffen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
superbärt

OP het punt een Discovery aan te schaffen

Berichtdoor superbärt » 13 Okt 2014, 11:12

Goedemorgen allen,

na vele jaren Citroën te hebben gereden, sta ik op het punt over te stappen op een Landrover, een Discovery, en dan het liefst een I of een II vóór de facelift.
Ik ben al jaren weg van de looks van deze wagen, en nu eindelijk de knoop doorgehakt.
Ik zal er in eerste instantie voornamelijk gebruik van gaan maken op de normale wegen, onderweg van en naar weekendjes weg met de mountainbike in oa de Ardennen, Vogezen, Alpen en Pyreneeën.
Volgend jaar ga ik eerst een off-road cursus volgen, om de fijne kneepjes te leren.

Maar voor de mtb trips is het de ideale wagen schat ik in; met een roofrack en bijbehorende tent is het bivakkeren op wat avontuurlijkere plekken mogelijk, en deze zijn ook beter te bereiken met een dergelijke auto. Vooral in de Pyreneeën is het zo mogelijk om op de leukere plekken van de parken te overnachten.

Ik wil de komende dagen bij wat wagens gaan kijken, en daarna een keuze maken op basis van wat ik tegenkom.
Ik heb wat rondgezocht, maar ik kan niet echt een duidelijk aankoopadvies-topic vinden, zoals ik dat op andere fora wel tegenkom, bv over bikes, Citroëns, etc.
Is dit wel ergens beschikbaar, of is het advies simpelweg gaan kijken met logisch verstand, en kijken wat je tegenkomt? Ik kan de technische staat van het carros en chassis van een auto goed inschatten aan de buitenkant, voor zover je kunt zien uiteraard.
Maar misschien zijn er al meteen zaken dat jullie zeggen; let hierop, kijk hiernaar, doe dit eens tijdens de testrit, check dit plekje onder dat afdekplaatje voor lekkage van regenwater, kijk goed aan de binnenliggende kant van die of die kokerbalk etc,

Ik ben een goede sleutelaar, ik ben me bewust van het feit dat een Landrover regelmatig onderhoud nodig heeft, en dat is ook deels de reden om te kiezen voor dit type auto; het sleutelen aan auto's of fietsen is net zo'n grote hobby voor me als ermee rijden.
Ik ben dan ook op zoek naar een model die niet persé in tiptop staat is, maar waar af en toe wat aan gedaan moet worden.

Ik hoor het graag van jullie, en ik heb zin om met dit nieuwe project te gaan beginnen!

Groeten, Bart

JanTD5

Re: OP het punt een Discovery aan te schaffen

Berichtdoor JanTD5 » 13 Okt 2014, 11:29

Welkom hier op het forum. Alsvast veel plezier van de disco als je er gevonden hebt.

Kan je helaas niet veel helpen met aankoopmadviezen omdat ik weinig kennis heb van de eigennaardigheden van de Disco. Zou in elk geval zeggen bekijk het chassis goed. Net een topic over geweest over het vervangen van chassis.

Als je voor de Td5 gaat kijken dan heb je er een goede betrouwbare motor aan. Luister dan om te beginnen of de pomp in de tank niet loopt te janken, wil een teken zijn dat hij aan het eind van zijn latijn raakt. Verder of hij mooi regelmatig loopt. Rechts achter aan de zijkant van het blok zit de FPR deze wil nog wel eens wat lekken. En naturrlijk of er geen overdreven lekkages zijn. Je zou de stekker rechts voor op de kop los kunnen halen en checken voor olie. De kabelboompje in de kop wil wel eens lekken met als gevolg slecht/ onregelmatig lopen. Deze olie kan zelfs door trekken tot aan de rode stekker van de ECU. Een Td5 hoeft zijn terratorium niet af te bakenen zo als men nog wel eens van Engelse auto's wil zeggen ;) zal vast iets vergeten zijn, maar de aanvullingen zullen vast komen.
Bovenstaande problemen zijn makkelijk te verhelpen, alleen de pomp is meer werk en wat duur. Laat je er niet door afschrikken. Helemaal niet als je een ervaren sleutelaar bent ;)
In de clubshop is een boekje te koop over het aanschaffen van een landrover en waar op te letten. Misschien is dat wat voor je?

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 13 Okt 2014, 16:00

Trek bij een Disco gerust de mat op de laad vloer en bekleding om de wielkas achterin de wagen eens los.

Verder de dorpels, voorste wielkassen, carosserie steunen (achter makkelijk te vinden naast de eind demper en rechts van de trekhaak).
voetenbakken op roest checken, ruit rubbers en dak raam rubbers (vergeet de alpine ruitjes achterop niet)

Kijk of de intercooler en radiatoren niet rot zijn, en schoon.
Lekkages zoeken bij de slangen en aansluitingen.

Onder de wagen rare lekkages zoeken (raar voor een landrover dan)
speling op de rubbers van onderstel.

Goed warm rijden en werking van bak en tussenbak checken. Vraag of daar de olie van ververst is en met welke olie.
Bij Disco1 vragen of de distributie gedaan is en wanneer.
koelvloeistof checken, en kijk of de expansie tank niet gescheurd is langs het randje (als je het ziet weet je wat ik bedoel)

Etc.
Succes!
Rij zelf Disco 1. Je komt altijd weer wat tegen na aankoop, maar dat houd je wel bezig. .
Disco 1994 300TDI

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 13 Okt 2014, 16:23

Kijk even onder het kopje projecten, staat een heel verslag over het opknappen van disco1

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

superbärt

Berichtdoor superbärt » 13 Okt 2014, 16:50

Goedemiddag,

hartelijk dank alvast voor deze antwoorden! Praktische tips al, precies waar een forum in kan uitblinken!
Het boekje heb ik zojuist direct besteld!
Hopelijk vindt het moderator team niet dat dit topic de verkoop van het boekje gaat verpesten, indien ongewenst dan mogen de tips uiteraard verwijderd worden, en zal ik me na aanschaf weer melden ;)

Ik heb een Disco in de buurt gezien waar ik woensdag even ga kijken. Alvast een extra vraagje; deze wagen is verhoogd; indien een Disco dmv Terrafirma dempers en veren 2' is verhoogd; moeten dan automatisch ook niet wat andere onderdelen vervangen worden? Kan me voorstellen dat zaken als fusees, cardanas, of stuurinrichting ook aangepast moeten worden, bij een dergelijk ingreep. Of is het onderstel hier standaard voor geschikt? De betreffende auto heeft namelijk deze ophaning eronder, en wil even weten of er verder ook iets aan gedaan is voor de verhoging.

Dank alweer!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2014, 17:43

misschien is het handig als jullie tips geven over waar naar te kijken, er ook bij te vertellen of dit dan een D1 of een D2 betreft.... vloer dorpels en dergelijke zijn typisch D1 kwaaltjes, bij een D2 kom je dat bijna niet tegen. Een D2 daar en tegen heeft weer vaak zat last van rot aan het chassis (met name vanaf de achteras naar achteren)

Zowel de Td5 als de 200/300 Tdi zijn degelijke motoren en beide kunnen ook een bron van ellende zijn.

bij een D2 zul je vaker last hebben van storing aan de diverse elektronische systemen en aan hydrauliek / pneumatiek bij een D1 zit het er simpelweg niet op (maar dat maakt een D2 wel tien keer zoveel auto)
gone

superbärt

Berichtdoor superbärt » 13 Okt 2014, 17:50

Het wordt voor mij zowiezo een D1, en zowiezo een Benzine, géén Diesel, ter info.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2014, 17:54

in benzine zou ik juist liever de 4,0 thor hebben dan een 3,9 efi... (nouja, het zuipt allebei als een ketter....

ook in V8 is de D2 veel meer auto.... maar je begon zelf over een D1 of D2 voor de facelift....

Bij de D1 dus goed kijken naar de body, die rot zo ongeveer overal waar het maar kan
gone

superbärt

Berichtdoor superbärt » 13 Okt 2014, 19:45

Hi Rodger, waar zit precies de meerwaarde op motorisch gebied in, tussen de twee motoren?
Diesel is niet interessant voor me dnk, ik ga de auto buiten de vakanties niet dagelijks gebruiken, dus wegenbelasting-technisch is benzine gewoon voordeliger schat ik.
Iemand een schatting vanaf hoeveel km de diesel voordeliger is?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2014, 21:02

tel uit je winst... diesel loopt ongeveer 1:10 een benzine 1:6 a 1:7

even op belastingdienst.nl zoeken wat de tarieven zijn voor de belasting ....

betrouwbaardere electronica bij de bosch motor en loopt soepeler.... een D2 trekt soepeler op en niet motorisch... veel betere wegligging met ACE en SLS
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”