Welk materiaal bouten en blindklinkmoeren voor stalen frame?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
allard

Welk materiaal bouten en blindklinkmoeren voor stalen frame?

Berichtdoor allard » 07 Okt 2014, 15:10

Ik heb een vraag over (het voorkomen van) contactcorrosie en dan met name over welk beslag (bouten en (blindklink-)moeren) ik het beste kan gebruiken i.c.m. zelf een in elkaar gelast stalen frame.

Sommige onderdelen zal ik met een bout-moer c.q. bout-blindklinkmoer op het frame bevestigen. De afwerking van het frame wordt zeer waarschijnlijk een Hamerite-achtige verflaag (uiteraard alleen de buitenkant van het frame, dus de binnenkant van de kokers blijft blank).

Nu vraag ik me af of ik het beste stalen, RVS of verzinkt materiaal moet gebruiken om de contactcorrosie zoveel mogelijk te beperken? (Alu lijkt me sowieso niet zo'n goed idee, maar "correct me if I'm wrong")

EDIT:

ik heb de volgende afbeelding gevonden die de 'edelheid' van verschillende metalen weergeeft. Als ik dit mag geloven, zou het een betere keuze zijn om RVS of ALU materiaal te gebruiken dan verzinkte, omdat dit een kleiner potentiaalverschil met staal zou hebben?

Afbeelding
130 HCPU TD5 MY2000

ikke jelle

Re: Welk materiaal bouten en blindklinkmoeren voor stalen fr

Berichtdoor ikke jelle » 07 Okt 2014, 19:15

mijn ervaring is rvs gaat prima met staal
normaal verzinkte bouten e.d. ook redelijk goed
alu oxideert snel met niet alu onderdelen
laagje (koper)vet ertussen help altijd tegen contacht corrosie/oxidatie

zeker met popnagels en blindklinkmoerden zou ik rvs gebruiken zolang je niet in alu zit omdat het sterker is dan alu en minder snel "vast"oxideert

Nu vraag ik me af of ik het beste stalen, RVS of verzinkt materiaal moet gebruiken om de contactcorrosie zoveel mogelijk te beperken? (Alu lijkt me sowieso niet zo'n goed idee, maar "correct me if I'm wrong")

rvs naar mijn mening
groet jelle

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Okt 2014, 19:36

Icm gewoon staal maakt het niet zoveel uit. kan allemaal en doet allemaal weinig. Bij twijfel keramisch vet gebruiken als isolator. Ik gebruik liever geen kopervet omdat dat weer een extra "materiaal" toevoegt voor mijn gevoel.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

allard

Berichtdoor allard » 07 Okt 2014, 19:50

Dus eigenlijk maak ik me gewoon veel teveel zorgen? :D Mooi!

One less thing to worry about...
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Okt 2014, 20:05

allard schreef:Dus eigenlijk maak ik me gewoon veel teveel zorgen? :D Mooi!

One less thing to worry about...

In mijn ervaring is het eigenlijk alleen met alu echt een issue. Mijn eerste LaRo was een D1, die had achter 'wapperende' zijschermen omdat de spatbordjes waarmee die vastzitten weggerot waren. Ik nieuwe gehaald en die door een stagiair laten monteren.

Twee maanden later bleek dat die het alu scherm aan de metalen spatbordjes had gebout met rvs bouten. De gaten waren nu ipv 6mm een 25mm geworden. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”