ot, zeewater versus kraanwater

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
tim

ot, zeewater versus kraanwater

Berichtdoor tim » 03 Okt 2014, 22:20

Ik wil een stukje metaal geroest kijgen, gewoon doodnormaal plaatmateriaal van staal.
- moet ik verwerken in te bouwen keukenfrontjes-
Als ik nou kraanwater met keukenzout neem, is dat hetzelfde effect tov zeewater?

- Oh, en Edward, laat ik je voor zijn, gaarne geen reactie als" joh, dan slijp je toch even een stukje uit JOUW chassis.." :mrgreen:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Re: ot, zeewater versus kraanwater

Berichtdoor Edward » 03 Okt 2014, 22:42

Wij deden het vroeger, toen ik nog horeca bouwde, behandelen met een zuur. Ik dacht zoutzuur en dan een paar dagen buiten en vochtig houden.

Maar da weet ik nie zeker meer nie. :roll: :roll:

Waarom neem je niet een stukje Corten staal? Da wordt vaak al roestig verkocht. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 03 Okt 2014, 22:51

Zoutzuur is een goeie!, niet aan gedacht en heb ik nog staan.
even snel gekeken naar dar corton staal, maar in mijn geval niet echt van toepassing.

gewoon dat bekende staal, geperforeerd, en in een wiebervormpje in het hart van het frontje verdiept aanbrengen.m
aar de klant wil een wat " robuust/ aards/basic" frontje van steigerhout, en dit detail, met name het geroeste element, past daar dan wel bij denk ik.
110 HT 200 Tdi 1989.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 03 Okt 2014, 22:52

Kun je hier iets mee?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... eren-tips/

Misschien dat VeeTee iets weet die is toch van chemicus oid :mrgreen:

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 03 Okt 2014, 22:55

zoutzuur doet het trukje ;)
Buiten neerleggen en regelmatig een laagje zoutzuur overheen spuiten.

Als het ver genoeg geroest is......goed afspoelen met water en laten drogen.

Succes

tim

Berichtdoor tim » 03 Okt 2014, 22:57

Hee jan, dank!
grappig, die zelfde vraag aldaar te lezen.
maar idd, met doodgewoon keukenzout werkt het dus ook.
Gaat goed komen.

idd, vincent heeft zeker een chemieachtergrond, en is daarin ook werkzaam dacht ik.

- Trix; dank voor de reactie
110 HT 200 Tdi 1989.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 04 Okt 2014, 06:12

Inderdaad, zuur en zout zullen het truukje wel doen. Het lijkt mij het effektiefst om het object regelmatig te bevochtigen met een aangezuurde zoutoplossing (dus flink wat keukenzout opgelost in water, en daar een klein beetje zoutzuur bij). Niet onderdompelen, want dan kan de zuurstof uit de lucht er veel moeilijker bij en duurt het veel langer. Regelmatig bevochtigen en een tijdje buiten laten liggen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2014, 17:54

VeeTee schreef:Inderdaad, zuur en zout zullen het truukje wel doen. Het lijkt mij het effektiefst om het object regelmatig te bevochtigen met een aangezuurde zoutoplossing (dus flink wat keukenzout opgelost in water, en daar een klein beetje zoutzuur bij). Niet onderdompelen, want dan kan de zuurstof uit de lucht er veel moeilijker bij en duurt het veel langer. Regelmatig bevochtigen en een tijdje buiten laten liggen.

We zijn inmiddels ruim een maand verder, het roest-resultaat zal wel klaar zijn, maar als het nog sneller moet dan had onze chemicus natuurlijk ook nog een oxidator in de strijd kunnen werpen. Magnesiumpermanganaat was meen ik een dergelijke oxidator (werd in ieder geval gebruikt voor het beitsen van hout, en voor het patineren van brons).

Verder, als het alleen om het rustieke uiterlijk gaat: neem dat materiaal om het even (misschien zelfs beter niet roestend spul) en een blikje roest-verf.
Een vriendin had in een muziek-kelder heel keurige verwarmingsradiatoren ... die dus nogal misstonden ... en na een vlotte schilderbeurt met "roest-verf" was het kelder-karakter daar (het handige is dat slordig schilderwerk alleen maar een beter resultaat geeft - wel zorgen dat je geen heiligedagen achterlaat).

Groeten MarcS

PS Vroeger wist men het wel: Wie in de tweede-wereldoorlog een radio onder de vloer verborg die smeerde ook wat azijn of ander zuur op de spijkers opdat de verbergplaats zich niet verried door de te nieuwe spijkers.

tim

Berichtdoor tim » 13 Nov 2014, 18:15

Marc, ook deze bijdrage weer lezend ga ik het je nu gewoon " in the open" vragen;

weet, je bent alhier " among friends" , dus bij een bevestigende reactie op mijn nader te stellen vraag, weet dan dat het niet erg is en dat we er samen uit zullen komen, want immers, daar zijn we lrch vrienden voor, echt!

dan nu mijn vraag marc: van hoe laat op de dag begin jij de gluhwein te nuttigen?

want ik zie vervolgens voorbij komen;
de 2de wereldoorlog, verstopte radio's, ruk schilderen geeft goed resultaat, heilige dagen.

ik maak me zorgen marc...

nb; voor wat het waard is, heb de volgende oplossing, letterlijk, toegepast: buiten leggen, sprenkelen met water en zoutzuur, en geduld.
resultaat: perfect, precies wat ik wou!

:D :D
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2014, 18:27

tim schreef:ik maak me zorgen marc...

Geeft niet Tim, maak je niet bezorgd, het komt goed, en wat betreft de wijnconsumptie: Zonet een eerste kwart glaasje goedkope wijn geproefd (en afgekeurd).
Vlgde week nl een "feestje", en daarvoor proef ik graag goedkope wijn om zeker te weten dat de duurdere toch een betere keuze is.
O ja, het "feestje" gaat ook gepaard met echte Goudse Kamphuisen siroopwafels, dat moet je goed doen, anders mij wel.

En mooi dat het resultaat naar wens is, gewoon met de alledaagse huismiddeltjes.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”