SIII, '77, 2,5B diverse vragen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rudi2cv

SIII, '77, 2,5B diverse vragen

Berichtdoor Rudi2cv » 02 Okt 2014, 20:36

Hallo allen.

Ik heb sinds een half jaar een 88" Series III uit 1977. Op benzine. En ik heb wat vragen over dat apparaat, die eigenlijk niet onder 1 kopje te vangen zijn, maar dat ga ik toch proberen :).

1. Er zit een 2,5 liter benzine blok in. Op zich prima, maar ik heb ook een oliedrukmetertje dat het niet doet (het lampje werkt wel). Iemand enig idee waar de aansltuiting voor de meter zou moeten zitten?

2. Dat fijne lampje ter controle van de remdruk werkt bij mij als een soort economy-meter. Hij gaat branden als ik meer gas geef. Het remsysteem is echter van onder tot boven nieuw en functioneerd uitstekend. Zit dat lampje zoals ik vermoed op het verdeelblokje aan de rechter chassisbalk aangesloten? En wat kan er nog meer misgaan om dat lampje aan te krijgen.

3. De benzinemeter loopt nooit verder op dan 50%, leeg is dan weer wel gewoon leeg. Zoek ik dat in dat spanningsregelaartje, waarvan ik niet weet waar het zit of toch maar in de vlotter?

4. Wat mag ik maximaal trekken met deze auto en hoe krijg ik dat op mijn kentekenbewijs zodat de politie dat ook snapt?

5. Weet iemand wat de stroomopbrengst van de standaard dynamo die bij dat blok hoort is? En is daar een dikkere voor te verkrijgen. Ik wil over een poosje een extra accu monteren en heb ook al een lier aan de huidige accu hangen, dus een beetje extra kan geen kwaad.

De laatste 3 vragen zijn meer omdat ik er ook mee off-road rijd.

6. Kun je een LandRover met bladveren (deze zijn nieuw naar originele specs) ook verhogen en is zoiets zinvol? Ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn, maar ik kom er niet uit of het voor mij zinvol is.

7. Ik kan nergens rock/tree sliders vinden voor een series en toch wil ik ze hebben. Zelf maken is een optie maar ik houd er niet van het wiel opnieuw uit te vinden, dus is er iemand die weet waar je ze wel kunt krijgen of iemand die een tekeningetje heeft om zulks zelf te fabrieken.

8. Daarvoor geldt hetzelfde als bij vraag 7, maar dan met betrekking tot een snorkel, met behoudt van het oliebadfilter.

Zo, daarmee ben ik wel even lastig genoeg geweest vind ik zelf.

fenix2

Re: Series III waar geen bal van klopt, maar die verder wel

Berichtdoor fenix2 » 02 Okt 2014, 20:58

Hi :)

1: mogelijk via een t-stukje bij de oliedruk schakelaar aan het filter
3: die spanningsregelaar zit achterop de snelheidsmeter
4: volgens WPH 2000kg

voor andere antwoorden verwijs ik naar de rest van de wijzen ;)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Roger72

Re: SIII, '77, 2,5B diverse vragen

Berichtdoor Roger72 » 02 Okt 2014, 22:27

Titel even aangepast naar de "standaard" (zie topic bij mededelingen bovenaan het techniek forum)

Je stelt nu erg veel uiteenlopende vragen in één topic. Dat gaat geheid uitlopen op door elkaar lopende verhalen en discussies over de verschillende vragen...

zou graag zien dat je de vragen in aparte topics splitst, zodat het een beetje overzichtelijk blijft.
Ik ben moderator-af.

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 03 Okt 2014, 20:16

4 :
viewtopic.php?f=14&t=5171&hilit=trekgewicht

door Ben119 » 27 dec 2013, 12:39

ikke jelle schreef:
Dan ga ik een mailtje naar Land Rover Nederland sturen en dan hoor ik het wel.
Iedereen bedank voor alle uitleg hoe het allemaal zit :D :D

llagemaa@landrover.com

van deze beste man kreeg ik destijds heel snel reactie

Gisteren avond even mail gestuurd en binnen 10 min antwoord;

Graag een scan van het kenteken doormailen met de adres gegevens dan
krijg je een verklaring opgestuurd die je naar de RDW kan sturen om
het trekgewicht op het kentekenbewijs te krijgen informeer bij de RDW
wat er meegestuurd dient te worden met de verklaring. Mvg Leen v/d
Lagemaat jaguar en Land Rover Nederland
groet jelle

atilgen

Berichtdoor atilgen » 03 Okt 2014, 22:09

6. Kun je een LandRover met bladveren (deze zijn nieuw naar originele specs) ook verhogen en is zoiets zinvol? Ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn, maar ik kom er niet uit of het voor mij zinvol is.

7. Ik kan nergens rock/tree sliders vinden voor een series en toch wil ik ze hebben. Zelf maken is een optie maar ik houd er niet van het wiel opnieuw uit te vinden, dus is er iemand die weet waar je ze wel kunt krijgen of iemand die een tekeningetje heeft om zulks zelf te fabrieken.

8. Daarvoor geldt hetzelfde als bij vraag 7, maar dan met betrekking tot een snorkel, met behoudt van het oliebadfilter.

6. Waarom verhogen? Met een standaard Land Rover kom je al een heel eind in het terrein. En het verhogen gaat vaak ten koste van het dagelijks rijden. Het is altijd een compromis.

7. Rock sliders voor een serie zijn er wel (wiwo4x4). Maar behoorlijk aan de prijs. Als je een beetje handig bent dan kan je ze beter zelf maken.

8. Een snorkel is er niet. De meeste hebben deze zelf gemaakt, maar zover ik weet gaat dit ten koste van je bestaande oliebadfilter, deze wordt vervangen door een normaal luchfilter.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Okt 2014, 23:09

atilgen schreef:Een snorkel is er niet. De meeste hebben deze zelf gemaakt, maar zover ik weet gaat dit ten koste van je bestaande oliebadfilter, deze wordt vervangen door een normaal luchfilter.

Dat is natuurlijk de simpelste oplossing, maar je kunt je oliebad luchtfilter best houden (bij oudere trekkers wordt ook vaak gebruik gemaakt van een oliebad luchtfilter, soms in combinatie met een verhoogd (boven de motorkap uit) cycloonfilter.
Je zult dan de cycloon, die bovenop het oliebadfilter zit (vastgezet met een centrale moer), moeten vervangen door iets dat een aansluiting heeft voor een (aanzuig)slang en die weer aansluiten op je (zelfgemaakte) snorkel.
Oliebadluchtfilter.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

atilgen

Berichtdoor atilgen » 03 Okt 2014, 23:36

Bij deze wat leuke huisvlijt http://myweb.tiscali.co.uk/fenby/landro ... index.html

Overigens worden de meeste snorkels gebruikt om het aanzuigen van zand en vuil te voorkomen en niet zozeer om tot aan je ruiten aan toe het water in te gaan.
Je moet je afvragen of je überhaupt zover het water in wil gaan.
Voor het eerste geld dat juist een oliebadfilter minder last heeft van zand en vuil.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Gerard

Berichtdoor Gerard » 05 Okt 2014, 08:18

Rudi2cv schreef:6. Kun je een LandRover met bladveren (deze zijn nieuw naar originele specs) ook verhogen en is zoiets zinvol? Ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn, maar ik kom er niet uit of het voor mij zinvol is.

Je kan eenvoudig militaire shackles monteren, die zijn langer. Zelf op maat (laten) maken is natuurlijk ook een optie.
Voordeel is een betere aan-/afrijhoek en je kan wat grotere wielen kwijt. Google

Afbeelding

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 05 Okt 2014, 11:25

groet jelle

Rudi2cv

Berichtdoor Rudi2cv » 08 Okt 2014, 11:41

Ah, dat luchtfilterdeksel kan ik wel aanpassen. Een snorkel zelfbouwen is niet echt een optie. Ik ben handig zat, maar niet zo geduldig :).
Maar met deze snorkel: http://www.famousfour.co.uk/new_parts/f ... part=18792 kom ik een heel eind. Voordeel van deze is dat ie van boven het scherm in gaat en dus niet zo snel aan een boom blijft hangen.

7. Rock sliders voor een serie zijn er wel (wiwo4x4). Maar behoorlijk aan de prijs. Als je een beetje handig bent dan kan je ze beter zelf maken.

Ik heb inmiddels deze ook gevonden: http://www.famousfour.co.uk/new_parts/f ... part=14196. Heb ze besteld, zal eens kijken wat het is.

2. Dat fijne lampje ter controle van de remdruk werkt bij mij als een soort economy-meter. Hij gaat branden als ik meer gas geef. Het remsysteem is echter van onder tot boven nieuw en functioneerd uitstekend. Zit dat lampje zoals ik vermoed op het verdeelblokje aan de rechter chassisbalk aangesloten? En wat kan er nog meer misgaan om dat lampje aan te krijgen.

Dit was ook een fijne. De rembekrachtiger en hoofdremcilinder bleken beide een klein beetje te lekken. Heb ze vervangen en nu doet dat lampje het helemaal niet meer, ook niet als ik op het knopje druk.
Volgende project, kabelboom vervangen :).

Bedankt in ieder geval voor alle antwoorden, ik knutsel weer ff verder.

Terug naar “Techniek”