Hallo allen, ik ben bezig met het monteren van een lier (made in china 13000lbs) op mijn RHD 110. Ik zie lieren typisch met de motor aan de rechterkant gemonteerd (mijn lier ook) en nu ben ik benieuwd of ik ook de lier ook kan omdraaien, dus met de motor aan de linkerkant. De kabel moet dan andersom op de trommel om weer door het rollenvenster te passen. En even de draadjes omdraaien zodat uitlieren ook weer uitlieren is.
Mijn situatie: mijn accubak zit links. Ik heb het relais aan de linkerkant van de auto onder de motorkap gemonteerd. Nu moet ik de kabels nog van relais naar lier aanleggen en de kabels die ik nog heb liggen passen als ik de liermotor aan de linkerkant heb.
one-ten 1986 v8 Lier andersom monteren?
- Joep Weijers
-
Roger B.
Re: one-ten 1986 v8 Lier andersom monteren?
Zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Tenzij het rollenvenster niet midden tussen de chassisbalken zit
gone
- Joep Weijers
Even een update naar aanleiding van een PB wat ik heb ontvangen en wat extra onderzoek:
De meeste lieren hebben een dynamische rem en deze rem werkt alleen als de kabel in de goede richting op de trommel zit. Staat als het goed is ook een pijltje op de trommel (nog niet gezien, omdat ik de lier niet afgerold heb). Dus de kabel andersom op de trommel moet je niet doen.
Een lier omdraaien (vrijloop rechts, motor links) en de kabel dan van boven de trommel af laten rollen zou in theorie wel kunnen, maar is ook af te raden omdat de lier aan de onderkant vast zit en je de bevestiging veel meer belast (kracht x arm) dan als de kabel onder de trommel af komt.
Dus mijn plan gaat niet werken en ik moet nog even op zoek naar langere kabels.
De meeste lieren hebben een dynamische rem en deze rem werkt alleen als de kabel in de goede richting op de trommel zit. Staat als het goed is ook een pijltje op de trommel (nog niet gezien, omdat ik de lier niet afgerold heb). Dus de kabel andersom op de trommel moet je niet doen.
Een lier omdraaien (vrijloop rechts, motor links) en de kabel dan van boven de trommel af laten rollen zou in theorie wel kunnen, maar is ook af te raden omdat de lier aan de onderkant vast zit en je de bevestiging veel meer belast (kracht x arm) dan als de kabel onder de trommel af komt.
Dus mijn plan gaat niet werken en ik moet nog even op zoek naar langere kabels.
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
-
Roger B.
toch altijd fijn dat mensen de moeite nemen om een PB naar iemand te sturen, maar blijkbaar te beroerd zijn om kennis algemeen te delen en het openbaar op het forum als antwoord te plaatsen.
gone