beste deelnemers,
graag stel ik mezelf voor als nieuwkomer op deze forum.
ik ben tropenarts en woon en werkachtig in zuid afrika en tevens eigenaar van een Disco 2, v8 automaat uit 2002 met 140 000km op de teller.
er is een temp meter onder in de carter geplaatst van de versnellingbak en voorin een extra olie koeler. de versnellingsbak en oil cooler pipes zijn 3 maanden geleden gereviseerd. toch ben ik bang dat de temperatuur nogsteeds te hoog op loopt.
mijn vraag is of iemand weet wat de normale en maximale (acceptabele) temperatuur is in de versnellingsbak 24HP 22EH carter. mijn meting met de geplaatse temp meter (gecontroleerd met een Infra rood gun) gaat tot 150 graden celsius zonder al te veel moeite (zonder trailer)
dank jullie wel
D2 2002 V8 automaat temperatuur gemeten in versnellingbak
-
Roger B.
Re: D2 2002 V8 automaat temperatuur gemeten in versnellingba
een EXTRA oliekoeler? standaard heeft een D2 automaat al een koeler ....
geen ideewat de normale temp. is, maat te heet wordt ook standaard gemeld op je dash dacht ik...
geen ideewat de normale temp. is, maat te heet wordt ook standaard gemeld op je dash dacht ik...
gone
- ToyRoverlander
Standaard transmissie oliekoelers zijn een grap. Elke 4x4 met een automaat die gebruikt word voor aanhangers trekken, de bergen in, of ook maar een paar dagen per jaar jaar wat terrein ziet kan maar beter een extra aftermarket grote oliekoeler extra hebben. Hitte is de nummer1 killer van automaatbakken.
Ik neem aan dat er gewoon Dexron3 in gaat? De ideale operating temperature voor atf is 79-107 graden celcius. Een algemeen aangenomen vuistregel is dat elke 11 graden stijging in temperatuur de levensduur van de olie en ook de automaat zelf, halveert!
Als atf 121 graden word worden de toevoegingen al uit de olie gekookt. Bij 135 graden beginnen de polyacrylaat keerringen en rubbers te verharden en verliezen dan hun elasticiteit en daardoor kan de oliedruk in koppelingsets ed dalen waardoor er extra slip optreedt. Teflon en Viton seals kunnen temperaturen tot 204graden aan.
Rond de 149 graden valt de olie dusdanig qua structuur uit elkaar dat koppelingen kunnen gaan slippen. Dit creeert nog meer hitte en zo kom je in een vicieuze cirkel.
Olie die dus zo ontzettend heet word gaat dus ook naar de originele oliekoeler in de radiateur, en daar zal hij niet veel afkoelen gezien het koelwater ook tegen de 100graden aan kan zitten. Dat geeft nog meer belasting op het koelsysteem.
De olietemp meet je overigens bij de retourleiding van de koeler naar de bak. Ik zou echt niet uitgaan van een lampje op het dashboard om de olietemp in de gaten te houden, dan is die olie meestal toch al veeeel te heet.
(bron: How to work with and modify the Turbo Hydromatic 400 transmission door Ron Sessions)
Ik neem aan dat er gewoon Dexron3 in gaat? De ideale operating temperature voor atf is 79-107 graden celcius. Een algemeen aangenomen vuistregel is dat elke 11 graden stijging in temperatuur de levensduur van de olie en ook de automaat zelf, halveert!
Als atf 121 graden word worden de toevoegingen al uit de olie gekookt. Bij 135 graden beginnen de polyacrylaat keerringen en rubbers te verharden en verliezen dan hun elasticiteit en daardoor kan de oliedruk in koppelingsets ed dalen waardoor er extra slip optreedt. Teflon en Viton seals kunnen temperaturen tot 204graden aan.
Rond de 149 graden valt de olie dusdanig qua structuur uit elkaar dat koppelingen kunnen gaan slippen. Dit creeert nog meer hitte en zo kom je in een vicieuze cirkel.
Olie die dus zo ontzettend heet word gaat dus ook naar de originele oliekoeler in de radiateur, en daar zal hij niet veel afkoelen gezien het koelwater ook tegen de 100graden aan kan zitten. Dat geeft nog meer belasting op het koelsysteem.
De olietemp meet je overigens bij de retourleiding van de koeler naar de bak. Ik zou echt niet uitgaan van een lampje op het dashboard om de olietemp in de gaten te houden, dan is die olie meestal toch al veeeel te heet.
(bron: How to work with and modify the Turbo Hydromatic 400 transmission door Ron Sessions)
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Roger B.
tja, voor wat betreft de koeling haal je toch wat dingen door elkaar....
de koeler IN de radiateur is bij Land Rover een MOTORoliekoeler.
de automaatkoeler is luchtgekoeld en zit voor de radiateur gemonteerd bij een D2, bij een D1 dacht ik ook, bij een P38 V8 ook, bij een diesel achter de (linker) "mistlamp" (die een diesel automaat dan dus ook niet heeft omdat er een rooster zit om lucht bij de koeler te laten)
maar allemaal hebben ze luchtgekoelde oliekoelers op de automaat
de koeler IN de radiateur is bij Land Rover een MOTORoliekoeler.
de automaatkoeler is luchtgekoeld en zit voor de radiateur gemonteerd bij een D2, bij een D1 dacht ik ook, bij een P38 V8 ook, bij een diesel achter de (linker) "mistlamp" (die een diesel automaat dan dus ook niet heeft omdat er een rooster zit om lucht bij de koeler te laten)
maar allemaal hebben ze luchtgekoelde oliekoelers op de automaat
gone
- ToyRoverlander
Aah ok, dat wist ik niet. Ik ben niet zo bekend met Land Rovers 
Toy-Rover
-
Waterrover
- Beheerder
Roger B. schreef:een EXTRA oliekoeler? standaard heeft een D2 automaat al een koeler ....
Roger heeft weer helemaal gelijk. In de afgelopen 10 jaar nooit koelingsproblemen gehad met de automaatbak. Wel ervoor gezorgd dat de radiateuren niet dichtslibben met allerlei ongedierte. Zelfs in Zuid-Spanje met zware caravan (1600kg) in 42 graden gereden zonder dat het lampje aangaat. (lampjes en sensor zijn werkend)
Groet, Chris
- ToyRoverlander
Zal best dat het lampje niet aangaat. ATF moet niet te heet worden, weet jij bij welke temp dat lampje aangaat? Bij 100graden? Bij 150graden? bij 175graden? Wat standaard aan automaat koeling geleverd word is vaak niet toereikend, en gezien hitte HETgene is wat echt slecht is voor een automaat is het geen slecht idee om te zorgen dat de ATF echt goed gekoeld word.
Toy-Rover
-
Waterrover
- Beheerder
Toch maar weer even het boekje erbij gepakt. Indien je boven de 72 km/h rijdt met ingeschakelde 3e en 4e versnelling kom je in de lock-up, hierbij heb je een slipvrije overbrenging, waarbij zo min mogelijk warmte wordt gegenereerd. Als de automaat in de sportstand wordt gezet, wordt er meer geschakeld, is er meer slip, dus meer warmtegeneratie aanwezig. In de economystand, uitgaande van een snelheid in 3 of 4 van boven de 72 km/h, is dit de koelste oplossing voor de automaat.
Bij de Disco V8 zijn twee luchtgekoelde radiators geplaatst vóór de radiator, olie- en automaatkoeler. Heb je al gecontroleerd of de visceuze ventilator naar behoren werkt? Ik ga ervan uit dat de airco altijd aan staat in een warm klimaat; draait de electrische ventilator meteen bij het starten als de luchttemp. boven de 28 graden is?
Dit hoort zo, hij gaat weer uit boven de 100 km/h en bij een temp. lager dan 25 graden.
Bij de Disco V8 zijn twee luchtgekoelde radiators geplaatst vóór de radiator, olie- en automaatkoeler. Heb je al gecontroleerd of de visceuze ventilator naar behoren werkt? Ik ga ervan uit dat de airco altijd aan staat in een warm klimaat; draait de electrische ventilator meteen bij het starten als de luchttemp. boven de 28 graden is?
Dit hoort zo, hij gaat weer uit boven de 100 km/h en bij een temp. lager dan 25 graden.
-
Waterrover
- Beheerder
ToyRoverlander schreef:Zal best dat het lampje niet aangaat. ATF moet niet te heet worden, weet jij bij welke temp dat lampje aangaat? Bij 100graden? Bij 150graden? bij 175graden? Wat standaard aan automaat koeling geleverd word is vaak niet toereikend, en gezien hitte HETgene is wat echt slecht is voor een automaat is het geen slecht idee om te zorgen dat de ATF echt goed gekoeld word.
Te veel koeling is ook niet goed, de werktemperatuur moet wel bereikt kunnen worden. Waarom een goed concept willen veranderen met extra koeling? Volgens het boekje gaat het lampje aan bij een vooraf ingestelde waarde. Deze waarde is niet bekend, hiermee wordt wel overbelasting aangegeven, dus gewoon even laten afkoelen. Als dat lampje aangaat is er vast meer aan de hand wat oververhitting in de hand heeft gewerkt. Het beste is niets te veranderen, alles is immers al uitgedokterd door de ingenieurs van Land Rover, daar was veel tijd en geld mee gemoeid. Of je moet willen gaan racen met de auto....
Waterrover schreef: Het beste is niets te veranderen, alles is immers al uitgedokterd door de ingenieurs van Land Rover, daar was veel tijd en geld mee gemoeid.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De Engelsen mogen heel graag ergens de pas afsnijden bij ontwikkeling van dingen. Het koelsysteem van een Td4 Def is gewoon dat van Td5 met een extra kachelradiateur. Dat levert bergen problemen op en is een warboel van slangen y stukken, etc. Om maar een voorbeeld te geven.
Een Disco Td5 is gewoon geen trekauto en als ie als zodanig ingezet wordt zijn de onderlinge verschillen heel groot. Sommigen rijden probleemloos met zware karren in de bergen, anderen hebben allerlei klachten terwijl ze Nederland amper uitkomen.
Persoonlijk doe ik zwaar werk met de 130, onze Disco heeft ook snel last ven een hete automaat......
En die is goed onderhouden en is nooit in de modder oid off road geweest....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968