Def '02 Td5 LED-lampen en aanhangwagenverklikkerlichtje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ernsts

Def '02 Td5 LED-lampen en aanhangwagenverklikkerlichtje

Berichtdoor ernsts » 22 Sep 2014, 10:50

Hi,

duidelijker kon ik de onderwerpregel niet maken ;)
We gaan even verder met tussenkopjes, kom nu op dreef (ambtenaar :mrgreen: )

Aanleiding:
Ik wil LED-lampen op mijn Defender 90, d.w.z. richtingaanwijzers, achterlichten, stadslicht.
Heb al een hoop gelezen en weet dat er een extra weerstand tussen moet i.v.m. het geringe stroomverbruik, die zit dan bij de levering.
Soms is er ook sprake van een ander relais, maar niet altijd...
En ik lees ook dat het aanhangwagenverklikkerlichtje soms in de war raakt en na montage van LED-richtingaanwijzers altijd meeknippert met het richtingaanwijzerverklikkerlampje.
Ik zie twee systemen op de markt: Wipac en "NAS-style" (Alleen gloeilampje vervangen door een LED-lampje is voor mij geen optie).
Ik ben een pietlut.

Vragen:
Is het inderdaad zo dat dat aanhangwagenverklikkerlichtje na montage van LED-richtingaanwijzers altijd meeknippert met het richtingaanwijzerverklikkerlampje?
Moet het originele relais altijd worden vervangen of is dat afhankelijk van wat (welke set) je besteld?

Wie rijdt er al een tijdje mee rond en weet dus hoe het bij hem/haar zit?

Dank!
Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

VeeTee

Re: Def '02 Td5 LED-lampen en aanhangwagenverklikkerlichtje

Berichtdoor VeeTee » 22 Sep 2014, 11:18

Er is nóg een systeem: RDX led lampen.
Ik heb een setje rondom gemonteerd (richtingaanwijzers, achter/rem-lichten en stadslichtjes). Deze set komt met een instelbaar relais, zodat je inderdaad kan instellen dat het aanhangerlampje éénmaal knippert bij richting aangeven zonder aanhanger, en continu mét aanhanger (zoals het hoort dus).
Het gebruik van ballastweerstanden wat je bij andere sets ziet ben ik niet voor: het mindere stroomverbruik van de LEDS wordt weer teniet gedaan door wat de weerstanden verstoken. Het normale knipperrelais raakt in de war van de LEDS doordat deze minder weerstand hebben dan de gloeilampjes, vandaar het trucje met de ballastweerstandjes. Maar ik heb liever het speciale instelbare knipperrelais dus.
Ik heb de set (van Bolt on Bits, geen aandelen, wel goede ervaringen) gekocht via Ebay. Er zijn voor de diverse modellen (300Tdi, TD5, Puma) speciale setjes. Zo één op één over te zetten, fluitje van € 0.01.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2014, 11:45

wipac levert ook instelbaar relais, of iig levert paddock het voor bij de wipacs die zij leveren, alleen is dat instellen voor de knipperfrequentie en bij dat relais knippert je aanhangerindicatie dus altijd mee, ook zonder aangekoppelde aanhanger.
gone

ernsts

Berichtdoor ernsts » 22 Sep 2014, 15:57

Kijk heren,

dat is heerlijk snel en accuraat reageren; dank voor de informatie!

Dan wordt het dus zo'n RDX-setje, want ik wil inderdaad dat het ahwvl ( :D ) doet wat hij moet doen, niet anders dan anders.
Vincent, ik heb even bij die leverancier gekeken, maar die heeft wel heel veel spullen :? Zie nog even door de bomen het bos niet meer, of andersom eigenlijk.
Heb jij nog een artikelnummer? Ik wil overigens een set met gekleurde lampglaasjes, niet clear. Wat heb jij gemonteerd?

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 22 Sep 2014, 17:29

Ernst,
Ik denk dat jij dit setje nodig hebt. Afgestemd op de TD5 (300TDI had de aansluitingen anders). Ik heb hetzelfde setje, vóór clear indicators, achter amber. Als je vóór ook amber wilt, moet je er een mailtje aan wagen, die set was er ooit wel maar is momenteel niet voorradig zag ik.
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2014, 17:57

Let wel ... ik hoorde bij Martin (van Martin&Liz) dat er LED-vervang-lampen waren die niet goed tegen (ernstige) koude konden -- dat waren niet de Wipac's, en ook niet de oplossing die hij (zij) prefereerde(n). Martin (en/of Liz) vonden de Wipac's nogal bling-bling (en daar hebben ze wel een beetje gelijk in), en vooral was er de bedenking dat de zijdelingse uitstraling beperkt is (en ook daar hebben ze een beetje gelijk in -- in vergelijk met de uitstraling van de oude gloeidraad-lampjes valt die zijdelingse uitstraling wel mee).

O ja, het "klopt" dat een Wipac-vervang-relais het aanhangwagenlichtje steeds laat meeknipperen (ik vind dat niet zo'n bezwaar want heb toch geen aanhanger).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 18 Nov 2014, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 22 Sep 2014, 18:19

Als 't niet de Wipacs waren, welk dan wel? Je bedoelt toch niet de losse LED vervang lampjes, want dat klopt, het standaard armatuur is niet afgestemd op LED insteeklampjes als vervanger van de gloeidraadlampjes. DE RDX armaturen met LED zijn als geheel wel zo ontworpen, en hebben ook een E-keur. Natuurlijk is het in het algemeen zo dat een LED lamp minder warm wordt dan een gloeilampje, en dus eventuele sneeuw of ijsafzetting niet zo snel zal smelten... Maar ja - ieder voordeel hep ze nadeel hé... ;)
Ik vind de RDX verlichting in ieder geval een grote vooruitgang wat betreft zichtbaarheid, waterdichtheid en betrouwbaarheid, bovendien zien de armaturen er hetzelfde uit als de standaard oude "halve bolletjes".
Vincent

> www.titunet.nl <

ernsts

Berichtdoor ernsts » 22 Sep 2014, 18:55

VeeTee schreef:Ik vind de RDX verlichting in ieder geval een grote vooruitgang wat betreft zichtbaarheid, waterdichtheid en betrouwbaarheid, bovendien zien de armaturen er hetzelfde uit als de standaard oude "halve bolletjes".

Kijk dat laatste wilde ik ook nog even horen :D Bedankt voor jouw linkje Vincent, heb ze inmiddels gemaild.

Ik zal ook nog wel even bij Martin & Liz informeren, ben daar ook vaste klant. Maar hun oplossing, de pebble lichten zijn way out of my budget :oops:
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2014, 15:02

Tja bijna 2 maanden verder ... en ik ben wel nieuwsgierig wat 't geworden is.

Wipac, RDX of nog iets anders. Wipac is overigens, naast NAS, ook leverbaar als een "gewoon" bolletje, die heb ik ook, en het "bling-bling" is de nogal blinkende reflector waarmee ieder LEDje zijn eigen bundel licht geeft. Fenna - ook bekend alhier - reed een keertje achter mij en het viel haar op hoeveel licht de lichtjes, ook bij daglicht, geven.

Groeetn MarcS

ernsts

Berichtdoor ernsts » 18 Nov 2014, 15:40

Oeps, sorry, ik had wel een follow-up gegeven maar dat was in een ander topic. :o

Ik heb de RDX-lampjes besteld en inmiddels rijd ik er al weer ruim een maand mee rond. Vervangen is heel simpel en het bijgeleverde relais laat zich traploos instellen op de knipperfrequentie/niet meeknipperen aanhangwagenlichtje. So far, so good. Heb sindsdien nog niet met een aanhanger gereden, dus dat moet ik nog ondervinden. Lampjes zijn feller dan de oude gloeilampjes. Ik ben tevreden.

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Terug naar “Techniek”