Def '08 2,4Tdci : Lier aansluiten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
gertjand

Def '08 2,4Tdci : Lier aansluiten

Berichtdoor gertjand » 16 Sep 2014, 13:50

Heeft iemand wat tips rondom het aansluiten van goodwinch lier op de accu. Het gaat me met name om het doorvoeren van de kabel naar de accubak. En kan ik min op het chasis zetten in de buurt van de lier of beter om dezelfde kabellengtes te gebruiken? (tis de talon 9.5cti in een 2008 puma met IBS 2e accu systeem :)) De bumper is een commercial bumper van terratec geschikt voor airco. Het enige dat spannend wordt is of mijn bodembeschermer er nog onder past bij deze bumper. Maken volgens mij gebruik van dezelfde aansluit ogen.

muchos gracias!
Defender Puma 110, 2.4

Roger B.

Re: Def '08 2,4Tdci : Lier aansluiten

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2014, 14:42

-Massa kabels

ik neem altijd de massa op een dikke bout dicht bij de lier (bumper bevestiging oid)
en daar heb ik nooit enig nadeel van ondervonden en bespaart je een aardig stuk prijzige dikke kabel....

-Kabel naar accubak

ik leg zo'n kabel altijd in flexibele buis (zit tussen de oren, veel beschermen doet het niet denk ik) die ik met van die beugeltjes met rubber-inlay tegen het chassis schroef of pop. meestal hoog, vlak bij de bodem want daar zit ie het meest beschermd in het terrein

-Lierrelais

Ik vindt de lierrelais die bijgeleverd zijn vaak van dubieuse kwaliteit en erg veel plek in nemen, voor de bediening van de lier gebruik ik dan een "allbright"relais een blokje waar alle relais in ingebouwd zitten. Dit relais komt dicht bij de lier, meestal achter de grille of in die buurt ergens.

-Beveiliging

Zo'n dikke kabel naar de lier toe is een potentieel gevaar. Als er om welke reden dan ook een contact met het chassis ontstaat (hetzij in de kabel, hetzij bij de aansluiting op het relais vooraan) door bijvoorbeeld een ongeval dan is zo'n dikke kabel een hoge stroomtrekker met alle hitte en brandgevaren van dien. Daarnaast is het spanningsvrijmaken van de relais is ongebruikte toestand ook een beveiliging tegen vandalisme (kennis heeft zijn auto een keer vertikaal tegen een boom teruggevonden met doorgebrande liermotor en een paperclip in de stekker van de afstandbediening). Daarom plaats ik bij de accu altijd een relais tussen accu en de kabel naar de lier. Dit relais heb ik toch over als ik een allbright neem voor de lierbediening (meestal hou je er een stuk of 4 over uit een standaard relais kastje) Dit relais bedien ik met een schakelaar op het dashboard. (en mijn voorkeur is dan om met die schakelaar minstens een geschakelde, misschien zelfs een motor-loop signaal naar het relais te sturen (nadeel motor loop signaal is dat je dan niet kunt lieren als de motor niet meer lopen kan, maar de accu is dan toch ook zo leeg))

-welke Accu

Ik verkies het gebruik van de startaccu als lier accu, en de extra accu als huishoud en noodstarthulp (daarvoor kun je zo'n overgehouden lierrelais tussen de accu's plaatsen, parallel aan je accuscheidingsrelais, dat je dan met een schakelaar bedient als je startaccu te leeg blijkt om te starten
gone

gertjand

Berichtdoor gertjand » 16 Sep 2014, 19:09

Nice, fijne uitleg! Wat ik wou doen is iig een massa schakelaar bij de accubak maken waarmee ik hem iig volledig uit kan schakelen. Jouw optie met lopende motor is nog veiliger idd. Qua kabel, 35mm?
Defender Puma 110, 2.4

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 16 Sep 2014, 19:19

persoonlijk zou ik de massa ook doortrekken naar de min pool.

kost wel natuurlijk maar dan heb je ook wat als je ruim 400 ampere trekt.
stroom gaat de weg van de minste weerstand als je niet zeker weet dat de rest van de auto overal zeer degelijke massa heeft zou ik de kabel door trekken.
groet jelle

ppw

Berichtdoor ppw » 16 Sep 2014, 19:55

Zou voor 50mm gaan
En een albright & een massaschakelaar
En als je toch bezig bent ook voor een draadloze AB ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2014, 20:28

ikke jelle schreef:persoonlijk zou ik de massa ook doortrekken naar de min pool.

kost wel natuurlijk maar dan heb je ook wat als je ruim 400 ampere trekt.
stroom gaat de weg van de minste weerstand als je niet zeker weet dat de rest van de auto overal zeer degelijke massa heeft zou ik de kabel door trekken.

"Overal een zeer degelijke massa" ? :?: ?

Voor een goede werking heb je een goede massa van lier naar chassis nodig (dat is geen probleem lijkt mij) en een heel goede massa van accu naar chassis (en dat is sowieso een basis-behoefte) ... als het chassis dan geen goede massa is ... dan ben je toe aan een nieuw chassis ... want dat kan alleen een probleem vormen wanneer er teveel polyester en/of andere kunststof reparaties :oops: aan het chassis zitten ...

Of met andere woorden: Als het chassis geen goede massa is dan moet je alle bedrading dubbel uitvoeren.

De enige andere "goede massa" die je dan nodig hebt is van motor-blok+dynamo naar het chassis want anders gaat het 12V circuit aan de dynamo-kant zweven.

Groeten MarcS

gertjand

Berichtdoor gertjand » 16 Sep 2014, 20:45

hmm, die albright wordt 'm niet. Heb de versie met brugrelais. (http://www.superwinch.com/p/talon-9-5i- ... 00-lbs-12v). Wou eigenlijk eerst een lier die je zo min mogelijk ziet maar las al her en der dat een relaisblok wat lastig goed onder de puma motorkap weg te werken is door gebruik aan plek. Moet ook nog ooit een webasto bij....
Defender Puma 110, 2.4

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2014, 20:54

gertjand schreef:hmm, die albright wordt 'm niet. Heb de versie met brugrelais. (http://www.superwinch.com/p/talon-9-5i- ... 00-lbs-12v). Wou eigenlijk eerst een lier die je zo min mogelijk ziet maar las al her en der dat een relaisblok wat lastig goed onder de puma motorkap weg te werken is door gebruik aan plek. Moet ook nog ooit een webasto bij....

D'r is toch altijd wel een plekje te vinden onder de wings, ergens achter de koplampen ?

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2014, 20:54

Een Albright kun je overal kwijt. Op het binnenscherm onder dat loze kapje bv. Ik heb hem gewoon achter tegen de bumper hangen, zo dicht mogelijk bij de lier.

De standaard relais vind ik bij alle lieren ruk. Bij mijn Warn waren ze na een middag vol lieren al ingebrand. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

gertjand

Berichtdoor gertjand » 16 Sep 2014, 21:08

hm ok ok...maar dan moet ik de standaard brug relais passeren en ziet die brug er voor niks of de lier alsnog gaan omruilen?
Defender Puma 110, 2.4

Terug naar “Techniek”