Ik sta in dubio om i.p.v. een lier, een Hi-Lift jack aan te schaffen. De reden is het extra gewicht van de lier en de benodigde euro's. Op de site van Hi-Lift wordt verteld dat lieren een extra mogelijkheid is, en dat je hiervoor een extra lierset moet aanschaffen. Na het zien van diverse demofilmpjes zag ik de mogelijkheden wel.
Echter de Hi-Lift heeft een liercapaciteit tot ongeveer 2300 kg, daarboven gaat het kapot. Ik zie mezelf geen zware auto met deze set uit de modder lieren? Eventueel met katrollen werken? Heeft iemand (goede) ervaringen met deze manier van lieren, of juist slechte?
Chris
2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
Is een Tirfor dan niet iets voor je? Is een soort draad takel. Marc my words weet volgens mij alle ins and outs van dit soort handlieren.
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
Met een Hilift lieren die je alleen als je echt in de shit zit en geen enkele andere oplossing hebt of als je echt een enorme hekel aan jezelf hebt.
Qua kracht kom je meestal wel goed weg, je trekt het gewicht van je wagen je hijst het niet op, maar de krik is gewoon te beperkt qua lengte. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de wagen na 1,5 meter lieren weer vlot was......
Een handlier is dan een veel betere oplossing, die kan de lengte van de kabel gewoon doorlieren. De kabel van de mijne is geloof ik 25 meter. Qua gewicht is de handlier niet eens veel zwaarder dan de lange Hilift.
Qua kracht kom je meestal wel goed weg, je trekt het gewicht van je wagen je hijst het niet op, maar de krik is gewoon te beperkt qua lengte. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de wagen na 1,5 meter lieren weer vlot was......
Een handlier is dan een veel betere oplossing, die kan de lengte van de kabel gewoon doorlieren. De kabel van de mijne is geloof ik 25 meter. Qua gewicht is de handlier niet eens veel zwaarder dan de lange Hilift.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- roelof soeteman
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 19 Mei 2012, 23:01
- Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
Ik heb wel eens Tirfors voor mijn werk moeten load testen en ze daarbij tot 1,5 keer hun SWL moeten trekken en was niet erg onder de indruk van het gebruiksgemak (kost vrij veel kracht en de takel beweegt mee doordat die op een flexibele draad zit) en de snelheid. Gebruik in het veld van Tirfors of het gebruik van een Hi-Lift als lier heb ik totaal niet dus daar kan ik niets over zeggen. Daarnaast is de aanschaf van een Tirfors ook niet bepaald goedkoop en werken ze alleen goed met de speciale (4-strengs) staalkabel die ook niet goedkoop is.
Zoals eerder gezegd, gebruik in het veld heb ik geen enkele ervaring mee, alleen maar op een trekbank dus als ik ernaast zit hoor ik het graag!
Zoals eerder gezegd, gebruik in het veld heb ik geen enkele ervaring mee, alleen maar op een trekbank dus als ik ernaast zit hoor ik het graag!
Land Rover Series 3 SWB '79
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
Er is nog een andere optie naast een Tirfor die ik laatst ergens zag, vervelende is dat ik me echt niet meer kan herinneren waar
. Misschien kom ik er nog op. Hij was iig een heeeeel stuk kleiner, lichter en makkelijker te gebruiken dan de Tirfor, en gebruikt een dyneema touw ipv staalkabel.
Met een high-lift lieren is geen pretje. Ik had het setje ook aangeschaft, inclusief een fiks stuk ketting maar het kost idioot veel tijd om het op te zetten, is niet bepaalt licht werk en al het spul bij elkaar neemt ontzettend veel ruimte in en is ZWAAR! 10-15meter van die dikke ketting weegt makkelijk 30kg.
Met een high-lift lieren is geen pretje. Ik had het setje ook aangeschaft, inclusief een fiks stuk ketting maar het kost idioot veel tijd om het op te zetten, is niet bepaalt licht werk en al het spul bij elkaar neemt ontzettend veel ruimte in en is ZWAAR! 10-15meter van die dikke ketting weegt makkelijk 30kg.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
Een Hilift hangt ook los tussen wat kabel dat krikt ook ruk. De Tirfor hangt als je hem goed bevestigd aan een boom of ander vast punt. Als je hem daar vrij kort op bevestigd dan gaat het krikken erg goed.
Het is niet zo relaxt als in je wagen zitten en op een knop duwen op de cubbybox maar het kost dan ook maar een fractie van een vaste lier op de wagen.
Het grote voordeel van een handlier is dat je hem voor, achter, opzij of waar dan ook kunt gebruiken waar een vaste lier veel beperkter is. Ik heb een lier voorop én achterop en toch heb ik een handlier standaard in de achterbak liggen.

Zag laatst een kerel met een Toyota FJ Cruiser en die had een handlier zoals op een aanhanger zit. Dyneema touw erop, twee harpen om met een boomlint aan een boom te binden en een langere slinger. Koste ook wel wat moeite, maar hij kon zelf z'n FJ lostrekken.......

Het is niet zo relaxt als in je wagen zitten en op een knop duwen op de cubbybox maar het kost dan ook maar een fractie van een vaste lier op de wagen.
Het grote voordeel van een handlier is dat je hem voor, achter, opzij of waar dan ook kunt gebruiken waar een vaste lier veel beperkter is. Ik heb een lier voorop én achterop en toch heb ik een handlier standaard in de achterbak liggen.
Zag laatst een kerel met een Toyota FJ Cruiser en die had een handlier zoals op een aanhanger zit. Dyneema touw erop, twee harpen om met een boomlint aan een boom te binden en een langere slinger. Koste ook wel wat moeite, maar hij kon zelf z'n FJ lostrekken.......
Laatst gewijzigd door Edward op 11 Sep 2014, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
een lier( desnoods chinees) kost je echt niet de hoofdprijs.... tenzij je voor een competition gaat
maar zo vaak zul je 'm niet gebruiken
( alhoewel... laatst in Katwijk heb ik geloof ik wel 14 x mezelf en anderen eruit geliert
)
maar voor een beetje diepte investering( je krijgt je investering zowiezo terug
) ben je voor een kleine € 500 wel klaar ( en dan nog de bumper/plaat)
gewoon goed zoeken... ook op andere sites: Prikkers bijv. en anders hier: http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopi ... 23&t=27778
maar zo vaak zul je 'm niet gebruiken
( alhoewel... laatst in Katwijk heb ik geloof ik wel 14 x mezelf en anderen eruit geliert
maar voor een beetje diepte investering( je krijgt je investering zowiezo terug
gewoon goed zoeken... ook op andere sites: Prikkers bijv. en anders hier: http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopi ... 23&t=27778
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
Precies, als (iets) goedkopere, en verder multi-inzetbare oplossing is een ± 1500 kg handlier + klapblok + verlengtouw waarschijnlijk eerste keus.
Met een Hi-Lift kan het ook maar dan trek je steeds niet verder als de lengte van de "lift", en dan moet je dus met kettingen en haken werken.
Misschien leuk voor een keertje met keurig weer (niet te warm want je krijgt het sowieso goed warm) ... en nat idem .. maar ook niet al te ijzig want klooien met kettingen en in die kettingen in te haken speciale kettinghaken is dan ook geen pretje. (Ik leg in 15-20 minuten 4 sneeuwkettingen om, maar ... ik kies gewoonlijk een wat overzichtelijker plek om dat te doen, en dus vooral ook een droge plek, en heb het nog nooit in echt K-weer moeten doen.)
Met een handlier (type Tirfor*) krijg je het ook warm, maar je hoeft nadat je alles hebt "ingespannen en aangehaakt" verder alleen maar te zwengelen en te kijken of het lostrekken naar de zin gaat. Dus een keer sjouwen en geen meter voor meter gedoe. En als voordeel boven de gebruikelijke bumper-lier is de mogelijkheid om ook moeiteloos achteruit te kunnen trekken, of een auto opzij te kunnen "zekeren". Verder kan je een handlier ook nog eens meedragen en elders inzetten.
* NB De echte Tirfor handlieren/kabeltrekkers zijn achterlijk duur. Chinese kabel-trekkers, of Chinese dingen onder een Europees aandoende merknaam zijn veel goedkoper en doen volgens de berichten niet onder voor het "origineel". (Naast Tirfor had je vroeger ook Bramo oid, maar die naam heb ik al jaren niet meer zien opduiken.)
Een krik is wel handig om de auto iets op te tillen en er dan iets van rijplaten of waffle-boards onder de wielen te leggen. Mijn ervaring met (slechts één los eindje waffle) dat zo'n waffle wonderen kan doen.
Het beste overigens is gewoon voorkomen dat je zo vast komt te zitten dat je een lier nodig hebt.
Groeten MarcS
Met een Hi-Lift kan het ook maar dan trek je steeds niet verder als de lengte van de "lift", en dan moet je dus met kettingen en haken werken.
Misschien leuk voor een keertje met keurig weer (niet te warm want je krijgt het sowieso goed warm) ... en nat idem .. maar ook niet al te ijzig want klooien met kettingen en in die kettingen in te haken speciale kettinghaken is dan ook geen pretje. (Ik leg in 15-20 minuten 4 sneeuwkettingen om, maar ... ik kies gewoonlijk een wat overzichtelijker plek om dat te doen, en dus vooral ook een droge plek, en heb het nog nooit in echt K-weer moeten doen.)
Met een handlier (type Tirfor*) krijg je het ook warm, maar je hoeft nadat je alles hebt "ingespannen en aangehaakt" verder alleen maar te zwengelen en te kijken of het lostrekken naar de zin gaat. Dus een keer sjouwen en geen meter voor meter gedoe. En als voordeel boven de gebruikelijke bumper-lier is de mogelijkheid om ook moeiteloos achteruit te kunnen trekken, of een auto opzij te kunnen "zekeren". Verder kan je een handlier ook nog eens meedragen en elders inzetten.
* NB De echte Tirfor handlieren/kabeltrekkers zijn achterlijk duur. Chinese kabel-trekkers, of Chinese dingen onder een Europees aandoende merknaam zijn veel goedkoper en doen volgens de berichten niet onder voor het "origineel". (Naast Tirfor had je vroeger ook Bramo oid, maar die naam heb ik al jaren niet meer zien opduiken.)
Een krik is wel handig om de auto iets op te tillen en er dan iets van rijplaten of waffle-boards onder de wielen te leggen. Mijn ervaring met (slechts één los eindje waffle) dat zo'n waffle wonderen kan doen.
Het beste overigens is gewoon voorkomen dat je zo vast komt te zitten dat je een lier nodig hebt.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?
Zie hier een "Tirefort" advertentie met enige specs:
Mij lijkt dat als je even zoekt dat er dan ook betere (=goedkopere) aanbiedingen te vinden zijn.
Groeten MarcS
PS Ik heb hier ook nog ergens een "test" rondslingeren.
Mij lijkt dat als je even zoekt dat er dan ook betere (=goedkopere) aanbiedingen te vinden zijn.
Groeten MarcS
PS Ik heb hier ook nog ergens een "test" rondslingeren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten
