Net terug van vakantie (Frankrijk), in korte tijd veel gezien en beleefd (ook greenlanes).
In de kofferbak zaten, zoals altijd, de honden. Die ruimte hebben ze ook echt nodig. Ze weten er ook een grote bende van te maken met hun modderpoten, dus nee niet op het leer. Bovendien achter een stalen gaaswerk, wel zo veilig.
De koffers en spullen lagen tussen omgeklapte zitting achterbank en rugleuning. Deze vakantie ging dat prima, maar we denken toch over alternatieven zoals een (kleine) dakkoffer oid.
Alternatieven die ik kan bedenken:
- reiskisten op dak
- box op trekhaak (nadeel bij greenlanen)
- (offroad) bagagewagen
Hoe nemen jullie de spullen mee en/of hebben jullie tips? Waarom dakkoffer of kisten? Welk merk/type en waarop te letten? Aanhanger doen of laten staan?
Tja, bij korte reis is dakkoffer wellicht halfvol terwijl dit bij reiskisten op te lossen is door een of twee minder mee te nemen. Echter is de stroomlijn dan als van een aardappel.
Graag jullie meningen en ervaringen!
Spullen mee op reis... Hoe mee te nemen?
Spullen mee op reis... Hoe mee te nemen?
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Re: Spullen mee op reis... Hoe mee te nemen?
net twee Zarges kisten opgepikt, ( voor op m'n dak)
http://www.sietsma-armygoods.nl/
en heb achterin twee duffelbags en 4 stapelbare kisten met kampeerzooi/keukengerei/kleding enz.
kisten zet ik achterin, en dekens enz. erover, kunnen de kids languit liggen, in de chill modus
en ja, heb idd geen gordels ....
http://www.sietsma-armygoods.nl/
en heb achterin twee duffelbags en 4 stapelbare kisten met kampeerzooi/keukengerei/kleding enz.
kisten zet ik achterin, en dekens enz. erover, kunnen de kids languit liggen, in de chill modus
en ja, heb idd geen gordels ....
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Euh, ik heb een 130 dus ik ken da probleem nie.
Daarbij heb ik een roofrack van 3.5 meter.
Maar zonder gekheid; het hangt van je eigen voorkeur af. Rij je graag hard en compact dan is een roofrack met wat kisten waarschijnlijk het makkelijkst.
Ik ben dol op aanhangers dus ik zou er een coole Sanky oid achter hangen. Hoef je thuis ook niet zonodig meteen uit te pakken.
Daarbij heb ik een roofrack van 3.5 meter.
Maar zonder gekheid; het hangt van je eigen voorkeur af. Rij je graag hard en compact dan is een roofrack met wat kisten waarschijnlijk het makkelijkst.
Ik ben dol op aanhangers dus ik zou er een coole Sanky oid achter hangen. Hoef je thuis ook niet zonodig meteen uit te pakken.
Laatst gewijzigd door Edward op 06 Sep 2014, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Ik hanteer altijd de regel dat ik vakantie heb zodra ik het portier dichtsla en de motor gestart heb. Heb ik slaap, honger, zin in een biertje/wijntje of gewoon geen zin meer om te rijden dan zoeken we iets op om te overnachten.
Eerder reed ik soms stukken tegen de 170 km/h, schoot lekker op, zonder te jakkeren.
Mede door de "nieuwe" motor die er net in ligt heb ik deze vakantie niet harder dan 130 km/h gereden omdat anders het dakrek en/of de waffle platen een irritant geluid maakten. Lekker ontspannen gereden op cc en veel minder vermoeiend. We vergde dit ietsje meer concentratie.
Hoe monteer je dan de kisten op het rek zonder dat ze geklauwd worden?
Gaten boren in bodem en met U-ijzers aan dakrek monteren?
Dank voor de link, goede tip die Zargers kisten. Kwam eerder ook kisten van Alutec tegen.
Een grote kist op enkelas plateauwagen fabriceren? Een grote dubbelasser meenemen is ook weer zoiets. Hoewel een bakwagen wellicht lekker op de weg ligt?
Eerder reed ik soms stukken tegen de 170 km/h, schoot lekker op, zonder te jakkeren.
Mede door de "nieuwe" motor die er net in ligt heb ik deze vakantie niet harder dan 130 km/h gereden omdat anders het dakrek en/of de waffle platen een irritant geluid maakten. Lekker ontspannen gereden op cc en veel minder vermoeiend. We vergde dit ietsje meer concentratie.
Hoe monteer je dan de kisten op het rek zonder dat ze geklauwd worden?
Gaten boren in bodem en met U-ijzers aan dakrek monteren?
Dank voor de link, goede tip die Zargers kisten. Kwam eerder ook kisten van Alutec tegen.
Een grote kist op enkelas plateauwagen fabriceren? Een grote dubbelasser meenemen is ook weer zoiets. Hoewel een bakwagen wellicht lekker op de weg ligt?
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Er zijn zat bagagewagens te koop voor niet teveel. Ook complete kampeerwagentjes worden wel aangeboden.
Ik heb de kisten, geen Zarges maar gewoon van http://www.koffersenkisten.nl/ , gewoon los op het roofrack staan. Los wil zeggen niet vast met een slot of bouten oid. Op de kisten zit een slot maar ze staan gewoon met een bandje op het rack. Diefstal ben ik nie zo bang voor nie.
Ik heb de kisten, geen Zarges maar gewoon van http://www.koffersenkisten.nl/ , gewoon los op het roofrack staan. Los wil zeggen niet vast met een slot of bouten oid. Op de kisten zit een slot maar ze staan gewoon met een bandje op het rack. Diefstal ben ik nie zo bang voor nie.
Edward van Vugt
-
Roger B.
ligt er aan hoe je overnacht Edward, kan me voorstellen dat die kisten 's nachts langs een straatje geparkeerd, zo "los" op het dak wel uitnodigen tot diefstal. als je kampeert en de auto wellicht naast je tent hebt staan zal dat minder snel gebeuren...
Kisten vast monteren aan het rek is niet prettig omdat je dan ook op het dak de kist moet vullen / leeghalen... kist er vanaf pakken daarvoor is makkelijker...
nadeel van een aanhanger is de snelheidsbeperking die dat vaak met zich meebrengt, heb je daar geen moeite mee, dan is dat meestal de meest werkbare oplossing met nogal wat praktische mogelijkheden om uit te breiden met bijvoorbeeld een veldkeuken en hoe ver je ook richting kamperen wil gaan.
zou kwa design achter een FL2 niet direct voor een sankey kiezen denk ik maar wat meer gestroomlijnd en minder grof
Kisten vast monteren aan het rek is niet prettig omdat je dan ook op het dak de kist moet vullen / leeghalen... kist er vanaf pakken daarvoor is makkelijker...
nadeel van een aanhanger is de snelheidsbeperking die dat vaak met zich meebrengt, heb je daar geen moeite mee, dan is dat meestal de meest werkbare oplossing met nogal wat praktische mogelijkheden om uit te breiden met bijvoorbeeld een veldkeuken en hoe ver je ook richting kamperen wil gaan.
zou kwa design achter een FL2 niet direct voor een sankey kiezen denk ik maar wat meer gestroomlijnd en minder grof
gone
Kampeer al jarenlang gewoon waar het uitkomt. Eerst met de fiets en de motor, de laatste jaren eigenlijk alleen nog met de LaRo. Als je met de motor wild kampeert is zelfs die mee te nemen. Maar daar heb ik nog nooit last van gehad.
Er zijn zat motoren en fietsen van me gejat, maar altijd thuis voor de deur, uit de tuin of uit de schuur. Maar als dat leidend gaat zijn dan heb je geen spullen, dan hebben de spullen jou.
Dat snelheids argument hoor ik nou altijd, maar ben je nou op vakantie of nie????? Als ik hard wil rijden pak ik de motort, met de LaRp heb ik geen haast. Ook nie met de Disco en dat had ik ook niet met de Range. (voor ik daar weer bijdehante commentaren op krijg)
Er zijn zat motoren en fietsen van me gejat, maar altijd thuis voor de deur, uit de tuin of uit de schuur. Maar als dat leidend gaat zijn dan heb je geen spullen, dan hebben de spullen jou.
Dat snelheids argument hoor ik nou altijd, maar ben je nou op vakantie of nie????? Als ik hard wil rijden pak ik de motort, met de LaRp heb ik geen haast. Ook nie met de Disco en dat had ik ook niet met de Range. (voor ik daar weer bijdehante commentaren op krijg)
Edward van Vugt
-
Roger B.
tja er zijn mensen die 90 niet hard genoeg vinden, zelfs als ze geen haast hebben
tov 120 scheelt het wel grof gezegd pakweg 30% meer tijd (als gemiddelde even aangenomen evenredig verschilt met de max. snelheid)
verder zijn er mensen die niet graag met een kar achter de auto rijden en noem maar op wat voor nadeel mensen er aan kunnen vinden.... ik rij ook liever met een kar achter de auto dan met een berg bagage er bovenop.
Vwb diefstal, zoals ik al zei, diefstal (kan altijd gebeuren) op de camping naast je tent zal waarschijnlijk minder snel gebeuren dan dat ie ergens in een stad of durp langs de weg staat terwijl jij in de buurt in een hotel ligt te slapen..
tov 120 scheelt het wel grof gezegd pakweg 30% meer tijd (als gemiddelde even aangenomen evenredig verschilt met de max. snelheid)
verder zijn er mensen die niet graag met een kar achter de auto rijden en noem maar op wat voor nadeel mensen er aan kunnen vinden.... ik rij ook liever met een kar achter de auto dan met een berg bagage er bovenop.
Vwb diefstal, zoals ik al zei, diefstal (kan altijd gebeuren) op de camping naast je tent zal waarschijnlijk minder snel gebeuren dan dat ie ergens in een stad of durp langs de weg staat terwijl jij in de buurt in een hotel ligt te slapen..
gone
... of tijdens 't bezoeken van stad of bezienswaardigheid.
Jerrycans op/aan auto zitten dan vaak wel weer op slot.
Klinkt gek, maar soms rijdt een hogere snelheid nu eenmaal lekker. Kan mij de ritjes op de linkerbaan met de rijtje Audi, BMW, Mercedes en ergens daartussen m'n MINI nog goed herinneren.
Desalniettemin is snelheid niet zozeer 't argument, doch wat Roger al aangaf; 130 of 90 is wel een verschil op een lang stuk snelweg. Zo ook als je toch ff wat tijd wilt inlopen. Afgelopen keer heb ik op de snelweg tussen 110-130 gereden mede omdat het roofrack dan een herrie maakte. Prima radio iets harder, maar de honden liggen er net onder.
Ben ook benieuwd naar de reacties van diegene die een bagagewagen erachter hebben hangen en eventuele aanpassingen zij hebben gedaan.
Jerrycans op/aan auto zitten dan vaak wel weer op slot.
Klinkt gek, maar soms rijdt een hogere snelheid nu eenmaal lekker. Kan mij de ritjes op de linkerbaan met de rijtje Audi, BMW, Mercedes en ergens daartussen m'n MINI nog goed herinneren.
Desalniettemin is snelheid niet zozeer 't argument, doch wat Roger al aangaf; 130 of 90 is wel een verschil op een lang stuk snelweg. Zo ook als je toch ff wat tijd wilt inlopen. Afgelopen keer heb ik op de snelweg tussen 110-130 gereden mede omdat het roofrack dan een herrie maakte. Prima radio iets harder, maar de honden liggen er net onder.
Ben ook benieuwd naar de reacties van diegene die een bagagewagen erachter hebben hangen en eventuele aanpassingen zij hebben gedaan.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
-
Landmarcs
Roger B. schreef:tov 120 scheelt het wel grof gezegd pakweg 30% meer tijd (als gemiddelde even aangenomen evenredig verschilt met de max. snelheid
Da's een gewaagde aanname, sterker nog, zowel in theorie als in de praktijk gewoon een onhoudbare stelling.
Gemiddeld 80 - 90 (of 100) rijden lukt met heel weinig moeite, een kleine vertraging, een stoplicht etc. maak je heel snel weer goed met een bescheiden "oversnelheid". Gemiddeld 110 of 120 kost duidelijk meer moeite, een kleine vertraging vraagt dan hele einden om een "oversnelheid"*. Oftewel de aanname dat "gemiddelde evenredig verschilt met max.snelheid" deugt niet.
* Ik heb eens gekeken wat er nodig was om werkelijk langdurig gemiddeld 130 km/u te rijden: was niet mijn auto en de eigenaar-passagier had "haast", net als de andere passagier/chauffeur. Om 4 uur lang gemiddeld 130 km/u te halen moest je hele einden 150 km/u rijden zelfs al was het niet druk en waren de meeste vertragingen slechts 120 km/u gevalletjes.
Maar terug naar het topic:
Vraag één is eigenlijk altijd "Wat mee te nemen?".
Hoe meer ruimte je hebt hoe meer je meeneemt, en je neemt altijd teveel mee.
Een goede les is dan : wat zou ik meenemen in de rugzak of op de fiets (en dat is eigenlijk ook altijd al teveel - ik fiets nog ieder jaar mijn eigen "Tour de France" met volbepakte fiets).
Ik heb overigens "makkelijk praten": vroeger gingen er 3 of 4 man met kampeer-uitrusting in een 1º generatie Golfje of Renault 11, nu heb in alleen of met z'n tweeën de 110 gemakkelijk "vol" (dwz zo vol dat er achterin met wat goede wil slaapruimte over is).
Anyway: Ik heb de kampeerspullen in gewone, eenvoudige, plastic kratjes (met slechts een beperkt verpakkingsruimte verlies - die degelijke kratten vragen erg veel loze ruimte), bij mij passen de kratjes netjes in twee rijen onder de (slaap)vloer. Kleding en tent(en) zitten gewoon in een "softe" zak/weekend-tas, want zulke softe pakketten stouwen makkelijker en dempen eventueel gerammel uit de kratjes.
(En dus vroeger ... als je gewoon uitging van één rugzak per persoon ... dan ging het dus zelfs in zo'n mini-Golfje - nu ja, liever niet verpakt in 4 ladderframe-rugzakken)
Groeten MarcS