Ik heb een defender uit 1991. een jaar of 8 geleden is er een 2,8 HS International in geplaatst en een nieuwe versnellingsbak, een LT77 met heavy duty lagers (althans: volgens de rekening van een van de vorige eigenaars). De bak schakelt goed, 1,2,3 en 4 geven geen problemen. Maar de 5de versnelling begint een hoog slijpend geluid te maken als ik rond de 80 km. per uur rijd of sneller. Ga ik heuveltje op, dan houdt het op, maar ga ik heuveltje af en/of ik laat gas los, dan begint het slijpende geluid om weer te verdwijnen onder de 70 k. per uur. Wat zou dat kunnen zijn? Iemand een idee?
Everhard Mulder
Def '91 2,8HS int. :herrie uit versnellingsbak
-
Everhard Mulder
- RobStewart
Re: herrie uit versnellingsbak
... I can't remember what suffix the 2 part gearbox you have under the Defender is (I know it's a Disco and Defender one)
From suffix G the extension case, oil pump and 5th gear all changed and yes there are issues in the lubrication from the oil pump and bearing wear on 5th. Now as yours is made from two boxes the number on the casing probably is a bit meaningless however if you can post a photo of the left hand side of the extension case then I can tell the difference as there is provision for an oil cooler on the suffix G and H boxes and not on the ones up to and including suffix F.
Rob
From suffix G the extension case, oil pump and 5th gear all changed and yes there are issues in the lubrication from the oil pump and bearing wear on 5th. Now as yours is made from two boxes the number on the casing probably is a bit meaningless however if you can post a photo of the left hand side of the extension case then I can tell the difference as there is provision for an oil cooler on the suffix G and H boxes and not on the ones up to and including suffix F.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Everhard Mulder
Hallo Rob, wat bedoel je met een "extension case"?
Ik heb een paar foto's gemaakt: ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik kan op de versnellingsbak absoluut niet zien wat het serienummer is en de suffix: het laatste leesteken lijkt het meest op een B of een 8.
Everhard Mulder
Ik heb een paar foto's gemaakt: ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik kan op de versnellingsbak absoluut niet zien wat het serienummer is en de suffix: het laatste leesteken lijkt het meest op een B of een 8.
Everhard Mulder
-
Everhard Mulder
Oeps...foto's zijn niet meegegaan!
-
Everhard Mulder
- Erik Peters
Volgens mij bedoelt Rob het achterste (aluminium) gedeelte van de versnellingsbak, aangezien daar het 5e versnellingstandwiel in zit.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
wat Rob je wilde laten zien op die foto's, denk ik, is een met 2 bouten tegen de bak aangebout aluminium "buis"met twee lippen voor de bouten dat is een bypass, als je een oliekoeler op de bak aan wil sluiten komt in plaats van die bypass een aansluitblok voor de slangen/leidingen naar de koeler.
deze bypass zit er niet bij eerdere suffix letters dan die die Rob noemde,
de bypass zit links opzij tegen de bak op het aluminum stuk bakhuis dat tussen het stalen zwarter versnellingsbakhuis en de tussenbak zit
deze bypass zit er niet bij eerdere suffix letters dan die die Rob noemde,
de bypass zit links opzij tegen de bak op het aluminum stuk bakhuis dat tussen het stalen zwarter versnellingsbakhuis en de tussenbak zit
gone
-
Everhard Mulder
Ah, dank voor de uitleg! Als je het eenmaal weet is het simpel. Ik hoop dat deze foto's voldoende info geven: volgens mij geen bypass.
Wat nu te doen met de versnellingsbak? Kan ik er nog een tijdje mee rijden, of moet er snel wat aan gedaan...en wát dan?
Dank voor alle tips!
Everhard