Def, '?? 300Tdi: knop deurgreep naar de knoppen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
steefklei

Def, '?? 300Tdi: knop deurgreep naar de knoppen

Berichtdoor steefklei » 15 Aug 2014, 12:30

In rap tempo zijn de buiten portier openingsknoppen aan het afbreken van mijn Defender. Een knop is zoek en twee heb ik terug kunnen vinden op de grond.
Heeft iemand ervaring met het terug plaatsen of vervangen van deze stukken plastic?
Steef
Bijlagen
P1070419.jpg
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Erik Peters

Re: naar de knoppen

Berichtdoor Erik Peters » 15 Aug 2014, 13:43

Aan die knop hoort nog een kunststof pen te zitten (waar de veer omheen zit) en die pen steekt weer door een gat in het handvat. Om deze pen zit een veerring, zodat pen en knop maar een beperkt stuk naar buiten kunnen.
Van de knop op de foto is de pen afgebroken. Als je die knoppen (inclusief pen) nieuw zou kunnen krijgen is het een kwestie van knop in handvat steken en aan de binnenkant (van het handvat, dus in het portier) het borgveertje bevestigen. Maar of dit lukt met het handvat in gemonteerde toestand, weet ik niet.
Ik heb toevallig hier een nieuw handvat liggen, dus ik zal vanavond eens een foto maken ter verduidelijking.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 15 Aug 2014, 14:54

Heb ik ook gehad, denk dat ik er weinig opzit dan een nieuwe monteren. ;) Hoop dat de schroef dan niet te vast in het messing tonnetje, welke in het plastic gegoten zit, zit. Anders wordt het afbreken, tonnetje in de tank en uitboren.
Succes,

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

steefklei

Berichtdoor steefklei » 15 Aug 2014, 15:06

Erik Peters schreef:Aan die knop hoort nog een kunststof pen te zitten (waar de veer omheen zit) en die pen steekt weer door een gat in het handvat. Om deze pen zit een veerring, zodat pen en knop maar een beperkt stuk naar buiten kunnen.
Van de knop op de foto is de pen afgebroken. Als je die knoppen (inclusief pen) nieuw zou kunnen krijgen is het een kwestie van knop in handvat steken en aan de binnenkant (van het handvat, dus in het portier) het borgveertje bevestigen. Maar of dit lukt met het handvat in gemonteerde toestand, weet ik niet.
Ik heb toevallig hier een nieuw handvat liggen, dus ik zal vanavond eens een foto maken ter verduidelijking.

Groet,

Erik.

Dank je, ik ben benieuwd..
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 15 Aug 2014, 17:40

Aanvulling. Heb toen bij de mijne ook gekeken of ik alleen de knop over kon zetten. Heb alleen geen flauw idee meer waarom dat niet kon, ging, lukte :?

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Aug 2014, 20:43

En dan nu de foto's. Voor extra duidelijkheid heb ik e.e.a. maar eventjes gedemonteerd.
DSCF8220.jpg

De veer achter de knop is conisch, het dunne eind moet in de knop en het wijdere deel in het handvat. Het schroefje heeft geen functie, anders dan zorgen voor stevigheid aan het uiteinde van het kunststof pennetje.
DSCF8221.jpg

En dit is een handvat voor de rechterkant dus hij zit gemonteerd met het kantelmechanisme aan de bovenkant.
DSCF8222.jpg

JanTD5 schreef:Heb ik ook gehad, denk dat ik er weinig opzit dan een nieuwe monteren. ;) Hoop dat de schroef dan niet te vast in het messing tonnetje, welke in het plastic gegoten zit, zit. Anders wordt het afbreken, tonnetje in de tang en uitboren.
Succes,

Groet Jan

Aanvulling. Heb toen bij de mijne ook gekeken of ik alleen de knop over kon zetten. Heb alleen geen flauw idee meer waarom dat niet kon, ging, lukte :?

Onlangs heb ik een andere 110 aangeschaft en het handvat zat iets los in het rechter voorportier. Een kwestie van vastdraaien dacht ik toen.
Uiteindelijk bleek "zo'n messing tonnetje" rond te draaien in het handvat (achter de knop). Handvat gedemonteerd (dat lukte nog) en de knop verwijderd. Een klein vierkant koperen plaatje met een rond gaatje in het handvat gelegd en aan het messing tonnetje gesoldeerd. Het handvat zit nu wel vast en functioneert goed, maar toch een nieuwe besteld die ik t.z.t. wel monteer.

Aan de binnenkant van het portier zitten een paar gaten waardoor je bij het slot en het handvat kunt komen. Of het lukt om het borgringetje weer om het pennetje te krijgen met het handvat nog gemonteerd? Geen idee. Ik denk dat je handen te kort komt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 15 Aug 2014, 21:23

Dat was het idd, kon met het handle gemonteerd er niet bij. En het oude handle wilde er niet in één geheel afkomen :evil:

Groet Ja

steefklei

Berichtdoor steefklei » 16 Aug 2014, 00:08

Erik Peters schreef:En dan nu de foto's. Voor extra duidelijkheid heb ik e.e.a. maar eventjes gedemonteerd.
DSCF8220.jpg

De veer achter de knop is conisch, het dunne eind moet in de knop en het wijdere deel in het handvat. Het schroefje heeft geen functie, anders dan zorgen voor stevigheid aan het uiteinde van het kunststof pennetje.
DSCF8221.jpg

En dit is een handvat voor de rechterkant dus hij zit gemonteerd met het kantelmechanisme aan de bovenkant.
DSCF8222.jpg

JanTD5 schreef:Heb ik ook gehad, denk dat ik er weinig opzit dan een nieuwe monteren. ;) Hoop dat de schroef dan niet te vast in het messing tonnetje, welke in het plastic gegoten zit, zit. Anders wordt het afbreken, tonnetje in de tang en uitboren.
Succes,

Groet Jan

Onlangs heb ik een andere 110 aangeschaft en het handvat zat iets los in het rechter voorportier. Een kwestie van vastdraaien dacht ik toen.
Uiteindelijk bleek "zo'n messing tonnetje" rond te draaien in het handvat (achter de knop). Handvat gedemonteerd (dat lukte nog) en de knop verwijderd. Een klein vierkant koperen plaatje met een rond gaatje in het handvat gelegd en aan het messing tonnetje gesoldeerd. Het handvat zit nu wel vast en functioneert goed, maar toch een nieuwe besteld die ik t.z.t. wel monteer.

Aan de binnenkant van het portier zitten een paar gaten waardoor je bij het slot en het handvat kunt komen. Of het lukt om het borgringetje weer om het pennetje te krijgen met het handvat nog gemonteerd? Geen idee. Ik denk dat je handen te kort komt.

Groet,

Erik.

Hoi Erik,
Bedankt voor de foto´s het ziet er duidelijk uit.
Ik heb vanmiddag zelf een knop gemaakt omdat ik geen zin heb een compleet nieuwe handgreep te kopen. nu droogt de lijm ik zal ook wat foto´s maken..
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Sep 2014, 20:43

steefklei schreef:
Erik Peters schreef:Onlangs heb ik een andere 110 aangeschaft en het handvat zat iets los in het rechter voorportier. Een kwestie van vastdraaien dacht ik toen.

Groet,

Erik.

Hoi Erik,
Bedankt voor de foto´s het ziet er duidelijk uit.
Ik heb vanmiddag zelf een knop gemaakt omdat ik geen zin heb een compleet nieuwe handgreep te kopen. nu droogt de lijm ik zal ook wat foto´s maken..

Zo, het is wel mogelijk om alleen de knop te demonteren met de handgreep nog gemonteerd op het voorportier (of het ook lukt bij een achterportier weet ik niet). Het verwijderen en later weer terugplaatsen van de borgring is wat gepruts. Het is wel makkelijk als iemand de knop indrukt wanneer je de borgring terugplaatst, maar alles demonteren is nog veel meer gepruts. Verder denk ik dat het verstandig is om een lap onderin het portier te leggen zodat het borgringetje niet in een gat onder in het frame verdwijnt mocht het vallen.
Op onderstaande foto (rechter voorportier) kun je nog net een stukje van het borgringetje zien
DSCF8237.jpg

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”