D2 '02 Td5 wat zijn de aandachtpunten?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Vts03

D2 '02 Td5 wat zijn de aandachtpunten?

Berichtdoor Vts03 » 13 Aug 2014, 19:14

Hoi,

Ik heb een LR discovery 2 van 2002 met 222000 aangekocht. Welke zijn de pijnpunten bij deze 4x4? Wat ik wist voor de aankoop is dat de voorruit lek/los zit, dus deze moet opnieuw geplaatst worden. Is de roestduivel dan aanwezig wanneer die los zit?

Verder moet ook de ECU kabel vervangen worden, de rode stekker is vettig van de olie. Gisteren heb ik deze schoongemaakt en zie hierbij dat ook de ECU vettig is. Is er mogelijkheid dat de olie binnendringt?

Verder lijkt me alles in orde. De motor draait goed, start goed, is wel vettig onderaan, maar na 222000km wel normaal zeker. Hij heeft 10000km een groot onderhoud gehad waarbij alle oliën zijn vervangen.

Ik heb hem gekocht van eerste eigenaar, en deze man heeft volgens mij altijd lage toeren gereden max 2500tr/min. Bij de eerste ritjes valt het op dat hij zicht niet goed voelt boven de 3000 tr/min. Is dit het karakter van een Td5 of zou het iets met de geoliede ECU te maken hebben?

Verder was er nog een aandachtspunt tijdens de laatste keuring bij een silentblok achteraan? Is dit samen met een nieuwe ECU kabel zelf te vervangen? Waar te koop?

Alle adviezen zijn welkom! Hopelijk ga ik nog vele leuke kilometers beleven aan deze disco. :D

Groeten,

Wim

Edward

Re: Discovery 2

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2014, 19:45

Je lijkt al redelijk bekend met de gevoelige punten. ;)

Als de voorruit niet te lang heeft gelekt hoeft er niet veel roest oid te zijn maar dat is goed te beoordelen tijdens het vervangen.

Als ie dakramen heeft is dat een punt van aandacht. De afvoeren verstoppen makkelijk en dan komt het water via de hemel naar binnen.

Een automaat trekt op de kick down door tot 4250 rpm en dan klinkt de Td5 eigenlijk beter en frisser dan bij 2000rpm. Het is een kwestie van voorkeur, maar als je gewend bent om rond de 2000 of 2500 rpm te schakelen zoals de oude eigenaar is het toch wel goed voor het blok om af en toe eens lekker door te trekken.

Verder gaan de sloten wel eens haperen, de vergrendeling doet dan niet meer mee en krijgen er veel kabelbreuk in de bedrading van de elektrische ruiten in de deuren. Maar dat merk je vanzelf en preventief is daar niet heel veel aan te doen.

Veel plezier met de Disco. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Aug 2014, 21:24

ja, het komt voor dat er olie in de ECU terecht komt, maar er zijn er ook zat waar dat niet gebeurd en waar de stekker ook nat van de olie is.

Neem aan dat er met silentblock een bumpstop bedoeld wordt? die zit met een m 8 boutje vast, is best te doen.
Kabelboom is meer werk maar is met een beeeetje technische feeling ook te doen.

Onderdelen kun je bij diverse verkooppunten bestellen, nationaal en internationaal.
gone

kleo6538

Berichtdoor kleo6538 » 14 Aug 2014, 09:09

Hallo,
mag ik vragen wat met bumpstop (silent bloc ken ik bv onderaan de motor ) bedoeld wordt en waar die ergens zit.

Groetjes
Paul

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2014, 10:02

bumpstop is een rubber blok onder tegen het chassis, boven de as. Als ie door de veer slaat komt de as tegen die blok ipv ijzer op ijzer tegen het chassis
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2014, 10:06

kleo6538 schreef:mag ik vragen wat met bumpstop (silent bloc ken ik bv onderaan de motor ) bedoeld wordt en waar die ergens zit.

Bumpstop = het rubberblok op het chassis dat de as afstopt/opvangt bij een te grote invering.

Met "silent-block" achteraan kan overigens van alles bedoeld zijn als je het wat ruimer leest (silent-block = bumpstop is ook een ruime uitleg).

't Zou ook op de rubbers kunnen slaan van de trekstangen die de achteras op z'n plek houden, of die van het A-frame (dat ook de achteras op z'n plek houdt, of de rubbers van de schokbrekers .....

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2014, 10:11

of de trillingsdemper naast het diff, de hardyschijf in de cardan....

maar bij achteraan denk ik niet gelijk aan motor- en vernellingsbaksteunen...
gone

sketcher

Berichtdoor sketcher » 14 Aug 2014, 15:43

Gefeliciteerd met je aankoop van een Disco 2. Het is een super auto en over het algemeen redelijk betrouwbaar. Het lijkt er op dat je je al goed hebt ingelezen.

Wat betreft de vooruit, roest kan, heb er zelf ook last van. Even meekijken als ze de ruit vervangen. Bij mij hebben ze het eerst goed behandeld voor ze de nieuwe ruit er in deden. Als je nog geen voorruit verwarming hebt is het het overwegen waard dat er dan in te zetten. Dacht (maar weet dan niet zeker) dat je enkel een relay en een knopje nodig hebt. Ook heb je iemand nodig die de functie kan aanzetten in de bcu.

Cruisecontrol schijn net zo simpel te zijn mocht je die niet hebben.

Nog wat puntjes:
Het chassis achter kan flink roesten, kijk dus even onder de auto hoe het chassis er aan toe is. Mocht het in goede doen zijn behandel het chassis dan goed zodat dat ook blijft.
Weet niet of je luchtvering hebt maar hou er dan rekening mee die eens in de 5-10 jaar vervangen moeten worden. Als je een beetje handig bent is dat prima zelf te doen. Niets aan doen trouwens tot er een lek is.

Verder moet ook de ECU kabel vervangen worden, de rode stekker is vettig van de olie. Gisteren heb ik deze schoongemaakt en zie hierbij dat ook de ECU vettig is. Is er mogelijkheid dat de olie binnendringt?

Ik heb hem gekocht van eerste eigenaar, en deze man heeft volgens mij altijd lage toeren gereden max 2500tr/min. Bij de eerste ritjes valt het op dat hij zicht niet goed voelt boven de 3000 tr/min. Is dit het karakter van een Td5 of zou het iets met de geoliede ECU te maken hebben?

Nee de td5 moet makkelijk door kunnen trekken tot 4000+ Wat bedoel je met 'niet goed voelt'? Houdt hij? Of stuitert hij zelfs?? Inhouden kan zeker door olie in de ECU komen maar er zijn ook andere mogelijkheden. Moeilijk te zeggen of er uberhaubt een probleem is. Maar als je zegt dat er olie zit dan zou ik daar zeker wat aan doen.
De kabelboom hoeft niet perse vervangen te worden, Ik heb dat zelf niet gedaan. Voor minder dan 40 euro koop je de zogenaamde injector harnass. Die zit in de motor onder de rocker cover. Vervangen vond ik niet moeilijk. Als je de injector harnass vervangen hebt zou hij voorlopig geen nieuwe olie door de kabelboom naar de ecu moeten lekken. Zelf heb ik toen de ecu eruitgehaald en laten leeg lekken. Daarna regelmatig even kijken en opnieuw schoonmaken. Zie deze link voor een goede how to: Afbeelding

Andere mogelijkheden:
De slangen tussen intercooler en turbo willen nog wel eens de-lamineren of scheuren. Dan merk je ook vermogens verlies (kan subtiel zijn uit eigen ervaring) en eventueel stuiteren. Even voelen of ze normaal voelen en eventueel loshalen om even te kijken.

De vacuüm slangetjes rond de turbo en wastegate zou ik ook even controleren.

De luchtmeter (MAF) kan ook problemen geven, even testen door de stekker er uit te trekken. Dan loopt de motor op standaard waarden. Mocht je deze willen vervangen ga dan voor OEM (van VDO / Siemens), vrij duur maar goedkope schijnen snel stuk te gaan.

En als laatste kan de turbo gewoon niet optimaal werken.

Maar ik zou voor ik om de turbo druk gaat maken eerst andere dingen proberen.

ps dit is de bumpstop: Afbeelding Deze zit omgekeerd dan op het plaatje op het chassis gemonteerd. Boven de voor en achter as. Het komt vaak voor dat ze er af roesten of afgetikt worden. Zelf heb ik een voorraadje. Kosten ook bijna niks.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Vts03

Berichtdoor Vts03 » 14 Aug 2014, 18:58

Bedankt voor de suggesties. Hij houdt bij 3000 tr/min precies in. Ik wil hem niet meteen aftrappen omdat ik denk dat de vorige eigenaar in lage toeren heeft gereden. Ben bang dat als ik door ga rijden de motor schade toebreng. We zullen eens een snelwegrit in hoge toeren doen. Misschien blaast die zichzelf proper :)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2014, 20:01

denk dat dat "schade rijden als je hogere toeren rijdt met een auto waar altijd lage toeren mee gereden is" meer fabel dan werkelijkheid is.... net als de fabel dat een auto stuk gaat van op latere leeftijd chippen.

gewoon rustig warm rijden (km of 20) en dan mag ie rustig wat harder werken hoor.

3000 toeren is wel een toerental dat aan noodloop doet denken, heb je hem al eens uitgelezen?
gone

Terug naar “Techniek”