Beste lezer,
Graag een advies.
Sindskort rijd ik een Defender 90 X-tech 2.4
Ik moet het kampeerterrein verlaten via een wat steile helling.
Achter de Defender een stevige caravan.
Ik kan geen snelheid maken.
De ondergrond is rotsachtig.
Ga ik dat doen in 1-laag?
Wat is jullie advies.
Groet,
Toine.
Def '?? Td4 advies gevraagd rijden onverhard
-
ToinedeKort
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 Aug 2014, 08:31
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: advies gevraagd
in laag heb je de meeste trekkracht en hoef je dus het minst gas bij te geven.
Als je rechtdoor kunt, zet dan ook je difflock gespert, dan heb je minder kans op stilvallen door één slippend wiel...
op harde ondergrond de bocht om wil wat minder met de difflock gespert.
kan niet bepalen of het NODIG is, maar het kan in 1 laag, en naar omstandigheden met sper
Als je rechtdoor kunt, zet dan ook je difflock gespert, dan heb je minder kans op stilvallen door één slippend wiel...
op harde ondergrond de bocht om wil wat minder met de difflock gespert.
kan niet bepalen of het NODIG is, maar het kan in 1 laag, en naar omstandigheden met sper
gone
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: advies gevraagd
Hoewel de 2.4 Puma een vrij korte eerste versnelling heeft,
is het altijd handig om voor manoeuvreren bij lage snelheid de lage gearing te kiezen.
is het altijd handig om voor manoeuvreren bij lage snelheid de lage gearing te kiezen.
Re: advies gevraagd
Gewoon bij 1 laag beginnen en kijken waar je uit komt. Als je verwacht (wat) snelheid te kunnen maken voor je boven bent kun je ook in 2 laag beginnen. Hoef je niet te schakelen als je net aan het rollen bent...
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: advies gevraagd
Roger B. schreef:in laag heb je de meeste trekkracht en hoef je dus het minst gas bij te geven.
Als je rechtdoor kunt, zet dan ook je difflock gespert, dan heb je minder kans op stilvallen door één slippend wiel...
op harde ondergrond de bocht om wil wat minder met de difflock gespert.
kan niet bepalen of het NODIG is, maar het kan in 1 laag, en naar omstandigheden met sper
Zou er geen ETC op de auto zitten? Dat geeft in ieder geval minder kans op een doorslippend wiel.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: advies gevraagd
Roger B. schreef:tja, maar voor ETC zal ie toch eerst moeten gaan spinnen
Ik weet niet wie er gaat "spinnen" ... ?
De ETC grijpt in bij erg weinig - bij een extra verdraaiing van ± 10-15 cm als ik het goed heb - dus ruim voor er sprake is van spinnen (in de betekenis die ik daaraan geef). Het kan overigens lastig zijn, die ETC, als je een losse ondergrond hebt (of banden die qua grip wat zwak zijn) dan wil je soms dat de banden even "voeten-vegen" om grip te forceren.
Verder heb ik geen ervaring* met caravans (of andere aanhangsels) maar op stationair in 1e laag is echt laag en echt langzaam, wel de zekerste manier als je met geduld en precisie moet/wilt manoeuvreren. Waarschijnlijk is 2e laag een handiger keuze, je hebt dan het bescheiden voordeel van enig momentum.
Bovendien kan een zekere snelheid ook wel handig zijn: er is sprake van rotsachtige bodem, wellicht dus ook hobbelig-ongelijk, rijd je dan in 1e laag dan rijd je gauw zo traag dat ieder afzonderlijk wiel van auto en aanhanger bij ieder kuiltje eerst het kuiltje in wil rollen en daarna zich "schrap zet" als je de kuil weer uit moet, je krijgt bij te lage snelheden dus meer "jutter&jerk".
* Wel met (Spaanse) bergpaden die soms zo stenig zijn dat je ernstig medelijden hebt met wie het pad te voet wil afleggen
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 25 Aug 2014, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: advies gevraagd
volgens mij meet ETC verschil in omwentelingssnelheid tussen links en rechts (en voor en achter) (afstand is afhankelijk van omtrek van de band) ...en spinnen is als het wiel verdraaid (ongeacht hoe veel) zonder dat het van plaats veranderd... dus ook die "10-15 cm" is spinnen. maar goed voor de lieve vrede mag je ook doorslippen lezen in plaats van slippen....
verder is er niemand die zegt dat ie met die caravan stationair naar boven moet in de 1laag. en dat dat stationair dan langzaam zou zijn? tja, ook langzaam kom je boven aan die helling...
ik kan uit zijn verhaal niet opmaken wat echt de daadwerkelijke bodemgesteldheid is, hoe stijl het bergop gaat, hoe zwaar die sleurhut is... en nog minder hoe lomp of hoe TE voorzichtig hij gaat proberen daar weg te rijden....
dus tja, als iemand vraagt of ie dat in 1 laag kan doen....dan zeg ik JA, dat kan..... of het de beste optie is.... daarvoor heb ik niet de benodigde info
verder is er niemand die zegt dat ie met die caravan stationair naar boven moet in de 1laag. en dat dat stationair dan langzaam zou zijn? tja, ook langzaam kom je boven aan die helling...
ik kan uit zijn verhaal niet opmaken wat echt de daadwerkelijke bodemgesteldheid is, hoe stijl het bergop gaat, hoe zwaar die sleurhut is... en nog minder hoe lomp of hoe TE voorzichtig hij gaat proberen daar weg te rijden....
dus tja, als iemand vraagt of ie dat in 1 laag kan doen....dan zeg ik JA, dat kan..... of het de beste optie is.... daarvoor heb ik niet de benodigde info
gone
-
TOINEDEKORT1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25 Aug 2014, 21:07
Re: advies gevraagd
Beste mensen,
Ben terug uit Spanje.
Heb advies opgevolgd: 2 laag met caravan erachter de steile helling genomen.
Dat liep als een trein, ongelooflijk.
Alsof ik aan een lier werd voortgetrokken.
Prachige ervaring.
Weer war geleerd.
Dank voor de reacties.
Ben terug uit Spanje.
Heb advies opgevolgd: 2 laag met caravan erachter de steile helling genomen.
Dat liep als een trein, ongelooflijk.
Alsof ik aan een lier werd voortgetrokken.
Prachige ervaring.
Weer war geleerd.
Dank voor de reacties.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: advies gevraagd
TOINEDEKORT1 schreef:Beste mensen,
Ben terug uit Spanje.
Heb advies opgevolgd: 2 laag met caravan erachter de steile helling genomen.
Dat liep als een trein, ongelooflijk.
Alsof ik aan een lier werd voortgetrokken.
Prachige ervaring.
Weer wat geleerd.
Dank voor de reacties.
Da's dan mooi.
Overigens is een 90 wel leuk voor het manoeuvreren, maar op een steile helling heb je vaak meer aan een iets langere wielbasis, dan geven de twee assen meer tractie omdat de helling minder doorwerkt in een ongelijke belasting van voor en achteras (wat je met difflock kan "oplossen", maar waarmee je dan direct in manoeuvreerbaarheid inlevert).
Zelf net iets langer terug uit Spanje - zonder caravan - en ik heb een paar "weggetjes" gereden waar je geen caravan omhoog zou krijgen (waar je ook gewoon geen caravan zou overhouden) ... ook leuk en leerzaam.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten