Met 4 man en volle bepakking op vakantie naar Zweden.
Echter na 300 km op op de duitse autobahn constateerde ik dat ik de koppeling wel heel ver op moest laten komen voordat hij pakte. Kort daarna ging de 110 in z'n 5 en ook in z'n 4 bij extra gas in de toeren terwijl de snelheid niet toenam. Einde oefening en toch maar met luxe zweedse degelijkheid verder naar Zweden.
Dit lijkt duidelijk op een versleten koppelingsplaat of kan de oorzaak ook ergens anders liggen?
Is het vervangen van de koppelingsplaat zelf te doen? en waar moet ik op letten (naast wat in het handboek staat)
Versleten koppelingsplaat 110 ?
Versleten koppelingsplaat 110 ?
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
Re: Versleten koppelingsplaat 110 ?
Klinkt idd als een versleten plaat. Al zou het ook nog kunnen dat je wat druk houd in het systeem door koppeling cilinder die aan z'n eind is of een verkeerd afgestelde hoofdkoppeling cilinder alleen dan had je waarschijnlijk deze klacht al veel eerder gehad. Lijkt mij prima te doen met een een goed WPH erbij. Denk ook aan het toplager misschien ook goed om gelijk mee te vervangen als je bezig bent. Bekijk ook de koppeling hevel eens. Die zal ook wel aardig in gesleten zijn. Koop hiervoor wel een OEM die hebben, zo heb ik begrepen, een versteviging er achter gelast.
Groet Jan
Edit: weet niet welke blok je hebt maar hier onder het lijstje van spullen welke Andrew Colville op de prikpagina adviseert.
Als je besluit alles te vervangen dan is dit je boodschappen lijstje.
Valeo dubbelmassa vliegwiel ( OEM )
Valeo of borg&beck koppelings set (drukgroep, plaat en druk lager )
Toplager
Drukstift voor de werk cillinder ( die slijten )
Bouten voor je vlieg wiel
evt het nietje voor de druklager
clipje voor de push rod
cupje en borg plaat voor de kopelings vork ( cupje slijt ook )
Groet Jan
Edit: weet niet welke blok je hebt maar hier onder het lijstje van spullen welke Andrew Colville op de prikpagina adviseert.
Als je besluit alles te vervangen dan is dit je boodschappen lijstje.
Valeo dubbelmassa vliegwiel ( OEM )
Valeo of borg&beck koppelings set (drukgroep, plaat en druk lager )
Toplager
Drukstift voor de werk cillinder ( die slijten )
Bouten voor je vlieg wiel
evt het nietje voor de druklager
clipje voor de push rod
cupje en borg plaat voor de kopelings vork ( cupje slijt ook )
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Na een aantal maanden druk met andere zaken probeer ik nu het probleem met de koppelingsplaat op te pakken.
Voor zover mijn kennis gaat zat er geen probleem in de koppelings cilinder, genoeg olie in het potje.
Probleem is dat de koppeling pas heel laat pakt (dus pedaal bijna in hoogste stand).
Ik ging er dus vanuit dat de koppelingsplaat versleten was.
Ondertussen is de complete bak onder de auto uit (moest ook ivm lekkage en speling op de tussenbak).
Het blijkt dat de plaat niet echt vesleten is. ook zie ik geen slijtage aan de hevel of druklager. Ik snap dus nu ook niet waarom of waardoor de koppeling ging slippen.
Wat wel opvalt na het demonteren:
1. Een aantal (ongeveer de helft) van de druklager vingers stonden verder open dan de rest
2. De drukgroep plaat heeft wat zwarte plekken op de schijf (veroorzaakt van het slippen, of is dit normaal?)
3. Het vliegwiel is wat bruin van roest, wel glad (kan komen omdat ie al weer een tijdje stil staat)
Er is absoluut geen olie lekkage vanaf de motor of bak.
Wie kan mij helpen met tips? Lag het dan toch aan de cilinder? wat dan en hoe kan ik dit controleren?
N.B. Er zit nu een AP koppelingsplaatset in (B&B)
Voor zover mijn kennis gaat zat er geen probleem in de koppelings cilinder, genoeg olie in het potje.
Probleem is dat de koppeling pas heel laat pakt (dus pedaal bijna in hoogste stand).
Ik ging er dus vanuit dat de koppelingsplaat versleten was.
Ondertussen is de complete bak onder de auto uit (moest ook ivm lekkage en speling op de tussenbak).
Het blijkt dat de plaat niet echt vesleten is. ook zie ik geen slijtage aan de hevel of druklager. Ik snap dus nu ook niet waarom of waardoor de koppeling ging slippen.
Wat wel opvalt na het demonteren:
1. Een aantal (ongeveer de helft) van de druklager vingers stonden verder open dan de rest
2. De drukgroep plaat heeft wat zwarte plekken op de schijf (veroorzaakt van het slippen, of is dit normaal?)
3. Het vliegwiel is wat bruin van roest, wel glad (kan komen omdat ie al weer een tijdje stil staat)
Er is absoluut geen olie lekkage vanaf de motor of bak.
Wie kan mij helpen met tips? Lag het dan toch aan de cilinder? wat dan en hoe kan ik dit controleren?
N.B. Er zit nu een AP koppelingsplaatset in (B&B)
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
- Erik Peters
Na verloop van tijd slijt de koppelingsplaat en slipt steeds ietsje meer. Met volle belading merk je dat natuurlijk eerder en het eerst in de hoogste versnelling.JanTD5 schreef:Klinkt idd als een versleten plaat. Al zou het ook nog kunnen dat je wat druk houd in het systeem door koppeling cilinder die aan z'n eind is of een verkeerd afgestelde hoofdkoppeling cilinder alleen dan had je waarschijnlijk deze klacht al veel eerder gehad.
Je moet het stangetje, waarmee het pedaal de hoofd-koppeling cilinder indrukt als je het pedaal intrapt, afstellen. Er moet 1,5 mm vrije slag zijn, voordat het stangetje tegen het cilindertje raakt. Hiertoe het dekseltje met 6 schroefjes verwijderen en dan kun je het stangetje zien zitten. Maar dit staat beschreven in het werkplaatshandboek.Harmz schreef:Probleem is dat de koppeling pas heel laat pakt (dus pedaal bijna in hoogste stand).
Het blijkt dat de plaat niet echt versleten is. ook zie ik geen slijtage aan de hevel of druklager. Ik snap dus nu ook niet waarom of waardoor de koppeling ging slippen.
Aan het uiteinde van de cilinder zit een klein rubbertje dat het gaatje (naar het reservoir) dicht drukt wanneer je de koppeling intrapt. Als de afstelling niet klopt kan het gaatje constant dicht zitten, met als gevolg dat er geen vloeistof meer terug kan lopen naar het reservoir waardoor er constant druk op de hulpcilinder staat (de koppeling slipt en naarmate de plaat slijt, steeds meer).
1 gewoon een nieuwe drukgroep monteren. Ik heb een keer gehad dat een aantal klinknagels afgebroken waren (waarmee de diafragmaveer vast zit aan het huis van de drukgroep. Maar toen kwam de koppeling steeds moeizamer vrij.Harmz schreef:Wat wel opvalt na het demonteren:
2 Die zwart/blauwe plekken zijn hardingsplekken door het veel te heet worden van het metaal (oorzaak slippende koppeling). Zie punt 1 (een nieuwe drukgroep monteren).
3 Roest verwijderen en goed kijken of hier ook van die hardingsplekken te vinden zijn. Zo ja, het vliegwiel laten afdraaien zodat die blauwe plekken (grotendeels) verdwenen zijn.
Wanneer je alleen een nieuwe koppelingsplaat monteert, zal het niet fijn koppelen, die hardingsplekken steken namelijk iets uit waardoor de koppelingsplaat niet over het volle oppervlak draagt (en als ze nu nog niet uitsteken doen ze dat wel na verloop van tijd).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht