aansluiten werklamp

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
keswick

aansluiten werklamp

Berichtdoor keswick » 23 Jul 2014, 11:20

Ik wil een 18 w led werklamp aansluiten op mijn DEFENDER PUMA TD4 X-TECH. apart geschakeld via de niet gebruikte schakelaar , rechts op het dashboard.

Kan iemand mij een schema leveren, en waar ik het beste het relais kan plaatsen.
Bij voorbaat mijn dank.

mvg. keswick

Roger B.

Re: aansluiten werklamp

Berichtdoor Roger B. » 23 Jul 2014, 14:03

welke schakelaar is niet gebruikt dan bij een defender? of bedoel je dat je een schakelaar wil plaatsen op de plek waar zo'n blindschakelaar zit (zo'n afdekkapje dus)

relais... bij de zekeringkast, samen met een zekering. vanaf de schakelaar stuursignaal naar het relais..
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Jul 2014, 14:45

18 W .... Da's 1.5 A, niet per sé noodzakelijk om daar een relais voor te gebruiken. Een beetje schakelaar (Carling bv) kan dat wel zo behappen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Jul 2014, 15:16

carling zou 16A aankunnen... 150W dus ongeveer.... en op een ofandere manier zet ik er toch liever een relais tussen en met dunne draadje met alleen stuurstroom daarheen.. relais vlak bij de voeding en daar afzekeren....
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Jul 2014, 15:31

Tja, die voeding is waarschijnlijk de accu onder de seatbase, en de werklamp zit waarschijnlijk achterop. Dan heb je een kort dun stuurstroomdraadje en vanaf relais/accu een lange draad (met wel de volle 1.5A ;) ) naar achteren. Dat schiet lekker op. :geek:
Vincent

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Jul 2014, 17:35

VeeTee schreef:Tja, die voeding is waarschijnlijk de accu onder de seatbase, en de werklamp zit waarschijnlijk achterop. Dan heb je een kort dun stuurstroomdraadje en vanaf relais/accu een lange draad (met wel de volle 1.5A ;) ) naar achteren. Dat schiet lekker op. :geek:

Maar hier is sprake van een originele schakelaar op een lege plek in het dash. Op die schakelaars durf ik al amper een relais te schakelen laat staan iets dat werkelijk iets van stroom verbruikt. :shock:

En bij een Puma liggen die zweefzekeringen als los in de bak onder de bijrijder stoel te slingeren, samen met een paar relais........ :lol: :lol:

Dat is wel een voordeel van een Def, nog slechter en slordiger dan de fabriek kun je het niet snel doen. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 23 Jul 2014, 18:11

Nou, precies. Zo kwam ik er achter waarom de defender als een avontuurlijke auto gepresenteerd wordt. Het avontuur zit vooral in de techniek. Na verloop van tijd valt er het 1 en ander vanzelf uit of af. Niet geschiikt voor personen zonder technisch inzicht, tenzij je doet aan keeping up appearances door hoge garage rekeningen te kunnen betalen.

keswick

Berichtdoor keswick » 24 Jul 2014, 11:08

Hallo Roger.b
Bedankt voor je snelle reactie, ik denk dat we op de zelfde lijn zitten wilde alleen een bevestiging.
Het gaat inderdaad om plaats van het afdekkapje voor het plaatsen van een zelfde schakelaar , ook ben ik van bewust
dat ik het ook zonder relais aan zou kunnen bij deze "lage" ampere en zeker bij led verlichting....is toch anders dan halogeen.
Ik moet alleen nog even kijken of ik nog ruimte kan vinden voor het plaatsen van het relais ( 25 a 30 amp) in de de zekeringskast onder het stuurwiel kan dan gelijk daar de voeding via een niet gebruikte zekering weg halen, zo niet dan moet dan moet ik het maar gaan proberen via de zekeringskast onder de bijrijders stoel maar ik weet niet zeker of daar een "vrije" zekering zit, voeding in ieder geval en een toegevoegde zekering is op te lossen.

Bedankt voor het mee denken,je hoort van me hoe het afgelopen is.

KESWICK

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jul 2014, 11:46

in de zekeringkast in de ruimte onder de bijrijdersstoel kun je makkelijk een oogje onder een van de schroeven van de "hoofdzekeringen" bijplaatsen, neem je de uitgaande zijde van zo'n hoofdzekering, dan is dat al je eerste afzekering.
vanaf dat oogje ga je dan naar een zekeringhouder, van die zekeringhouder naar een relais (contact "30") en vanaf contact "87" van dat relais ga je naar je lamp.
de plus-stuurstroom vanaf je schakelaar leg je op contact 57 en 56 leg je aan massa....
heb je min-stuurstroom dan die op 56 en 57 aan al dan niet geschakelde plus

er zijn relaisvoetjes en zekeringhouders in de handel die je in elkaar kunt schuiven en zo gezamelijk ergens tegenaan kunt schroeven. Ook zijn er gecombineerde zekering/relais houders.

hoe de schakelaar bedraad moet worden is afhankelijk van welke schakelaar je neemt, en of ie origineel landrover is of niet. Persoonlijk vind ik de icoontjes op de originele mooier, strakker, maar het aantal verschillende is beperkter.
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 24 Jul 2014, 12:11

Een makkelijke manier om uit de zekeringkast nog een aftakking te halen is deze steekzekering met aftakking, komt in de plaats van een zekering, en is zelf ook weer extra gezekerd. Wel even kijken op welke plek je 'm neerzet, samen moet er natuurlijk niet teveel stroom gevraagden worden, maar dat zal met 1.5 A extra wel meevallen. ;)

zekereing-aftakking.jpg
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”