Hoi
Mijn LR Defender 300 Tdi heeft ca. 2 jaar stilgestaan. Tijdens het rijden met een snelheid vanaf 80 km/hr krijg ik een irritand geluid uit de achteras of aandrijving. met name tussen 80 en 95 km/hr is deze extreem. Ik heb inmiddels lagers achteras vervangen en olie van differentieel vervangen, in olie was niks te zien en nivo was bij wissel OK.
Hoe nu verder, ik denk zelf aan de differentieel of de cardanas, is er een trucje om te achterhalen waar het geluid vandaan komt. Ik heb ook 1 wiel opgekrikt en laten draaien .... maar dan hoor ik het niet. Het geluid treedt m.i. op als ik aandrijf maar als ik gas los laat hoor ik het ook. Wel heb ik het gevoel dat het minder is als ik de bocht om ga.
Graag tips.
Def, '??. 300Tdi: Geluid achteras of cardan
Re: Geluid achteras of cardan
Heb je aandrijf as kruisjes al gechecked voor speling?
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Een aanlopende rem op een roestige schijf?
Eerste verdachte zijn de kruisjes van de cardanassen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- arjan_de_jong
Je zegt dat het geluid er niet is als je 1 wiel opgekrikt hebt? Wel als je alle bij de wielen op gekrikt hebt en dan gas geeft?
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Ter controle of het je differentieel is:
Achterste cardan demonteren, als ook je 2 steekassen inde achteras, difflock in, en rijden met de auto.
Op deze manier staat het achter differentieel stil tijdens het rijden.
Als het geluid weg is weet je dat het in het diff zit.
Luke
Achterste cardan demonteren, als ook je 2 steekassen inde achteras, difflock in, en rijden met de auto.
Op deze manier staat het achter differentieel stil tijdens het rijden.
Als het geluid weg is weet je dat het in het diff zit.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
of in je cardanas.....
ook alleen cardan verwijderen geeft geen uitsluitsel dat het de cardan zou zijn... onbelast diff kan anders reageren dan belast
ook alleen cardan verwijderen geeft geen uitsluitsel dat het de cardan zou zijn... onbelast diff kan anders reageren dan belast
gone
Bedankt voor de reakties,
Ik heb kruisjes cardan gekontroleerd, in beide richtingen heb ik nul speling, dus dit zou dan Ok moeten zijn.
Ik zie wel veel roest in achterrem en hoor ook een schurend geluid in vanuit schijf, de blokken zijn toe aan vervanging en dan ga ik hier sowieso even wat beter na kijken, het resonerende, janked geluid rond 90 km/hr denk ik hiermee niet te verklaren.
Details diff.
Als ik temperaturen kontroleer na lange rit dan zijn de assen, wielen en de cardan normaal koud. De diff. heeft dan een temperatuur van ik schat ca. 50 'C .... ik weet niet of dit normaal is. Ook zie ik aan kopzijde diff (cardanzijde) wat olielekkage [minimaal, druppelt zeker geen olie uit] ...???
Is het mogelijk om adhv een geluidsopname een analyse te maken waarbij je dan bij bepaalde snelheid de frequentie bepaald die dan wat zegt over het toerental of tandfrequenties [ik heb dit nergens kunnen vinden] .... ik weet dat ze dit in de industrie wel doen, zou me verbazen als we dit voor een landrover nog nooit gedaan hebben .....
Ik heb kruisjes cardan gekontroleerd, in beide richtingen heb ik nul speling, dus dit zou dan Ok moeten zijn.
Ik zie wel veel roest in achterrem en hoor ook een schurend geluid in vanuit schijf, de blokken zijn toe aan vervanging en dan ga ik hier sowieso even wat beter na kijken, het resonerende, janked geluid rond 90 km/hr denk ik hiermee niet te verklaren.
Details diff.
Als ik temperaturen kontroleer na lange rit dan zijn de assen, wielen en de cardan normaal koud. De diff. heeft dan een temperatuur van ik schat ca. 50 'C .... ik weet niet of dit normaal is. Ook zie ik aan kopzijde diff (cardanzijde) wat olielekkage [minimaal, druppelt zeker geen olie uit] ...???
Is het mogelijk om adhv een geluidsopname een analyse te maken waarbij je dan bij bepaalde snelheid de frequentie bepaald die dan wat zegt over het toerental of tandfrequenties [ik heb dit nergens kunnen vinden] .... ik weet dat ze dit in de industrie wel doen, zou me verbazen als we dit voor een landrover nog nooit gedaan hebben .....
Beide assen opkrikken en gas geven heb ik ook nog even niet gedaan, maar dit ga ik ook nog even proberen, ik zal dan wel een denkbeeldige snelheid moeten ontwikkelen die overeenkomt met 90 km/hr, dus in de 4de gang [dan pas ontstaat krijg ik het irritante geluid] en draaien de achterwielen met 10 omw/sec ..... Dus zal ook even dit op een veilige manier moeten doen. Kun je nog ergens aan meten of gericht luisteren via een staaf of zoiets, mogelijk dat dit ook iets zegt over de plek waar het zit ???
- ikke jelle
http://www.gereedschapmolen.nl/index.ph ... ts_id=1936
als je de wielen zo hard wilt laten draaien zorg dan wel dat je het veilig doet
maar alles lijkt me veiliger dan met 90 kmh onder de auto op een ligkar das alleen voor de film
met minder wielsnelheid en zo een stethoscoop hoor je het waarschijnlijk ook wel als er een probleem zit
als je de wielen zo hard wilt laten draaien zorg dan wel dat je het veilig doet
maar alles lijkt me veiliger dan met 90 kmh onder de auto op een ligkar das alleen voor de film
met minder wielsnelheid en zo een stethoscoop hoor je het waarschijnlijk ook wel als er een probleem zit
groet jelle