Nog een gevalletje roest - sidebars

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jeeweecee

Nog een gevalletje roest - sidebars

Berichtdoor jeeweecee » 19 Jun 2014, 16:38

Ik zag wat roest aan mijn sidebars (origineel Land Rover) op mijn Puma uit 2008 en dacht dit te kunnen verhelpen met schuur en lakwerk.
Onbegonnen werk blijkt nu wat ze zijn compleet doorgeroest op meerdere plekken. Dit terwijl ze vanwege roestplekken in 2010 al een keer werden vervangen net voor de garantie afliep....

Ik ben wel klaar met deze non kwaliteit en wil wat duurzamers. Wat is een goed alternatief? Heeft iemand een suggestie?

Jan Willem
Bijlagen
altJPG.jpg

JanTD5

Re: Nog een gevalletje roest - sidebars

Berichtdoor JanTD5 » 19 Jun 2014, 16:54

Zelf nieuwe maken van wat dikker materiaal van de staal handel. Standaard buis van de staalhandel is zeker dikker dan die je nu hebt. De binnen kant dan lekker in een laagje menie owatrol mengsel spuiten. Als je de openeningen dicht wilt maken met een dop oid dan nog twee drain gaten er in maken om het condens af te voeren. Gaat nooit weer af. Of je laat ze maken en als 3e optie nieuwe kopen :mrgreen: Deze repareren lijkt mij onbegonnen werk. Zal wel redelijk dun zijn en als het tegen zit zit is het geplastificeerd.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 19 Jun 2014, 17:36

En dan meteen laten galvaniseren en (eventueel) poedercoaten.

De nieuwe (!) van mij waren na 1 winter al aan het roesten. Onder garantie nieuwe set gekregen, een jaar verder zelfde probleem. Toen heb ik ze zelf maar naar een galvaniseer en poedercoat bedrijf gebracht. En nu blijven ze wel mooi!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jun 2014, 18:25

de "originele" zijn én van dunwandige buis, én niet gegalvaniseerd, én slecht gepoedercoat.

beschadig je de coating dan vormt zich roest onder de coating dat kruipt langzaam onder de coating verder....

veel van de standaard verkrijgbare zijn ook niet gegalvaniseerd.

zelf maken 4of laten maken.... niet de goedkoopste maar wel de beste oplossing
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 19 Jun 2014, 19:10

Vind ze nieuw ook verschrikkelijk duur. Zelf maken is ver uit de goedkoopste oplossing. Of je dan nog wilt gaan verzinken en coaten is iets wat je moet beslissen.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

JVos

Berichtdoor JVos » 25 Jun 2014, 09:29

Beste Jan willem,

ik heb de mijn wel (op tijd) gereviseerd (schooperen en poedercoaten), maar ik mis een paar van de kunstof kapjes die er op horen te zitten. Ik bedoel de doppen aan het eind van de buis en de kappen aan het eind van de kunstof strip. Mocht je er voor kiezen om afscheid te nemen van alle metalen onderdelen van je sidebars en de kunstof onderdelen daardoor over houden. Dan wil ik deze wel tegen een passende vergoeding van je overnemen.

Groeten,

Jasper

jeeweecee

Berichtdoor jeeweecee » 25 Jun 2014, 21:38

Hi Jasper,

Het gehele spul ligt hier nog met alle kunststof er nog op en aan. Dat zijn de enige onderdelen die niet zijn verroest.... :?
Binnenkort maken de bars een enkele reis naar de stort.

Ik zal een dezer dagen even kijken of ik de doppen netjes kan losmaken. Dan stuur ik je wel een mail.
Je mag ze dan met alle plezier tegen portokosten hebben.

Groeten,
Jan Willem

JVos

Berichtdoor JVos » 26 Jun 2014, 10:10

Geweldig!
Alvast bedankt.

Dixo

Berichtdoor Dixo » 28 Jun 2014, 14:13

Mooi moment om de aluminium strips onder de deuren laten vervallen en daar wat degelijks voor in de plaats laten komen. Een model dat gelijk komt met je spatbordverbreders zorgt voor een prima bescherming off-road, on road en tijdens parkeren...

Zelf gecharmeerd van de exemplaren van X-Treme4x4.nl en de RVS exemplaren van PSP Expeditioncampers.

Terug naar “Techniek”