Banden voor mijn Disco 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
christd77

Banden voor mijn Disco 2

Berichtdoor christd77 » 16 Jun 2014, 22:08

Ik heb een discovery td5 en ben op zoek naar andere banden.

Ik dacht zelf aan BF AT 255 70 R16

of bv. zoiets als dit :
http://link.marktplaats.nl/m815489642
Maar hoe rijd dat in het verkeer met zulke grove banden?
Boem is hoo!

Roger B.

Re: Banden voor mijn Disco 2

Berichtdoor Roger B. » 16 Jun 2014, 22:31

grof profiel rijdt wel, maar beduidend meer aanleg voor gripverlies.

heb met BFG AT gereden en met BFG MT KM2 de laatste gleden wel veel makkelijker als het nat was enzo...

voor wat betreft de maat moet je opletten dat als je diameter te veel groter dan standaard is dat tante tuv dan "tacho ausgleich" vereist (in geval van de D2 dus een apparaatje aan je tellerunit dat zorgt dat je teller weer de juiste snelheid aangeeft.) en dat je niet zomaar elke maar zonder "einzeleintragung" mag voeren
gone

christd77

Berichtdoor christd77 » 19 Jun 2014, 22:28

Roger B. schreef:grof profiel rijdt wel, maar beduidend meer aanleg voor gripverlies.

heb met BFG AT gereden en met BFG MT KM2 de laatste gleden wel veel makkelijker als het nat was enzo...

voor wat betreft de maat moet je opletten dat als je diameter te veel groter dan standaard is dat tante tuv dan "tacho ausgleich" vereist (in geval van de D2 dus een apparaatje aan je tellerunit dat zorgt dat je teller weer de juiste snelheid aangeeft.) en dat je niet zomaar elke maar zonder "einzeleintragung" mag voeren

Hey Roger

Hier in mijn papieren staat 235/70/R16 als toelaatbaar, is dat denk je breed genoeg of zou je dan toch liever 245 of zelfs 255 rijden?
Ik heb namelijk nog een mooi setje BF A/T,s liggen in die maat...
Boem is hoo!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jun 2014, 22:40

er zijn meerdere maten goedgekeurd voor de D2, die kun je zonder problemen in je papieren laten bijschrijven.

de grootste diameter waar een goedkeur voor bestaat is 245/75 R 16 (keuring is met stalen velgen gedaan, maar met alu in de zelfde afmetingen krijg je het meestal zonder grote problemen wel door de TUV eingetragen.) Formulier daarvan moet ik vast nog ergens hebben.

Verder kan ik je alleen maar richting het duitse forum voor Land Rover liefhebbers verwijzen voor de toelatingsspecifieke verhalen voor duits gekentekende autos.. www.blacklandy.de
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 19 Jun 2014, 23:03

Rijdt jij niet die groene Disco met NL in kenteken? Ik woon een dorp verder. Ik heb sinds een kleine maand General Grabber AT's onder m'n Freelander liggen. Bij Schoofs gekocht, al heel wat banden gekocht en ook de Dekra keuring doe ik daar.

Als je eens een ritje wilt maken om grovere banden te proberen, pm me maar. Ik moet zeggen dat het verschil qua gehoor en getril in stuur niet noemenswaardig is, heel licht merkbaar op hogere snelheid.

V.w.b. bandenmaat is ook afhankelijk wat velg fabrikant heeft eingetragen. Op m'n MINI 18" OEM velg mocht ik alleen 205/40R18 banden. Rond een setje OZ Ultraleggera van 18" met dezelfde breedte, had ik de keus uit 205/40R18 of 215/35R18.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

christd77

Berichtdoor christd77 » 19 Jun 2014, 23:18

Roger B. schreef:er zijn meerdere maten goedgekeurd voor de D2, die kun je zonder problemen in je papieren laten bijschrijven.

de grootste diameter waar een goedkeur voor bestaat is 245/75 R 16 (keuring is met stalen velgen gedaan, maar met alu in de zelfde afmetingen krijg je het meestal zonder grote problemen wel door de TUV eingetragen.) Formulier daarvan moet ik vast nog ergens hebben.

Verder kan ik je alleen maar richting het duitse forum voor Land Rover liefhebbers verwijzen voor de toelatingsspecifieke verhalen voor duits gekentekende autos.. http://www.blacklandy.de

Hey Roger Thanx!

Disco 1 en disco 2 velgen hebben een andere steek toch?

mvg Chris
Boem is hoo!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jun 2014, 08:18

ja, andere steek, ET en naafgat.... D1 legaal op een D2 in dld....denk ik moeilijk
gone

axelaro88

Berichtdoor axelaro88 » 20 Jun 2014, 14:26

ik had op mijn D2 BF muds eronder,op gebruikte LM velgen . Die wisselde ik af en toe met de standaard velgen en michelin M/S banden. Het geluid vond ik noemes waardig luider.
Alleen de grip op glad wegdek, aangereden sneeuw was dramatisch.

Terug naar “Techniek”