Welk TR programma voor droge modder/aarde

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Glenn

Welk TR programma voor droge modder/aarde

Berichtdoor Glenn » 15 Jun 2014, 10:46

Welk programma in de Terrain Response gebruik je het beste om in droge modder/aarde te rijden zoals bv. een akkerveld?
(zonder gras)
in de programma's staat MUD ruts maar dat is om in diepe natte modder te rijden
-'SAND' is dan ook weer anders qua aarde...maar kan het zijn dat dit dan de beste keuze is?

Groetjes,
Glenn
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007

Landmarcs

Re: Welk TR programma voor droge modder/aarde

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jun 2014, 16:59

Vlgs mij rijdt droge "aarde" nauwelijks anders als asfalt.
Is het bewerkte akker, geploegd en/of geëgd dan moet je niet te veel geweld gebruiken want dan vliegt de grond je om de oren.

Lang geleden toen ik in Midden-Frankrijk bodem karteerde deden we droge akkers gewoon met een R4 of een Peugeot 504, dat ging ook.
Een geoogst koolzaadveld was uitstekend geschikt om iedere dinitrol, bitak of wat dan ook van de bodemplaat te verwijderen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jun 2014, 18:34

wat dacht je van gewoon proberen?? rij zo'n ondergrond met de verschillende keuzestanden en kijk wat het best werkt.......
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 16 Jun 2014, 12:21

Rogers suggestie is natuurlijk prima maar wat dacht je van "geen"? Het lijkt me sterk maar een Land Rover die in standaard setting niet over een stuk Nederlandse akker komt heeft andere problemen... ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2014, 12:24

R1200C schreef:Rogers suggestie is natuurlijk prima maar wat dacht je van "geen"? Het lijkt me sterk maar een Land Rover die in standaard setting niet over een stuk Nederlandse akker komt heeft andere problemen... ;)

En zelfs een droge Belgische (of Franse) akker zou geen problemen moeten geven :ugeek:

Groeten MarcS

leobakker

Berichtdoor leobakker » 16 Jun 2014, 16:23

Bij het schakelen van het ene naar het andere programma met de terrain response knop veranderen ongeveer 150 instellingen. Van de reactie op het gaspedaal tot allerlei instellingen van de stabilisatieprogramma's, traction control etc. Deze programma's, ontwikkeld door Land Rover, lossen problemen op voor dat jij in de gaten hebt dat er een probleem is. Het is dan ook waar dat je misschien in de sneeuw soms beter kan kiezen voor een zand stand dan het Grass, Gravel, Snow programma. Het goed kunnen lezen van het terrein en het goed kunnen interrumperen van de verschillende programma's is een kwestie van proberen en veel doen. En anders weet ik nog wel een paar mensen in Kerkdriel die je het haarfijn kunnen uitleggen en laten beleven.

leobakker

Berichtdoor leobakker » 16 Jun 2014, 16:31

De modder en sporen stand zal iets meer wielspin toelaten dan de zand stand of grass gravel snow stand.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2014, 16:34

leobakker schreef:Bij het schakelen van het ene naar het andere programma met de terrain response knop veranderen ongeveer 150 instellingen. Van de reactie op het gaspedaal tot allerlei instellingen van de stabilisatieprogramma's, traction control etc. Deze programma's, ontwikkeld door Land Rover, lossen problemen op voor dat jij in de gaten hebt dat er een probleem is. Het is dan ook waar dat je misschien in de sneeuw soms beter kan kiezen voor een zand stand dan het Grass, Gravel, Snow programma. Het goed kunnen lezen van het terrein en het goed kunnen interrumperen van de verschillende programma's is een kwestie van proberen en veel doen. En anders weet ik nog wel een paar mensen in Kerkdriel die je het haarfijn kunnen uitleggen en laten beleven.

Tja, bij mij zit het Grass, Gravel, Snow programma in de rechtervoet. (Want een Defender) Het enige is dat soms de ABS/ETC niet helemaal meewerkt.

Als je het mij zou vragen: In de meeste gevallen eerst maar voorzichtig en dus met Grass, Gravel, Snow. Weinig torque op de wielen en de auto zoveel mogelijk laten rollen. Bruut geweld kan altijd nog ... maar bedenk daarbij dan ook: bruut geweld maakt meer kapot dan je lief is (of bruut geweld zorgt dat je een lier nodig hebt daar waar je met wat beleid gewoon de modderige passage had kunnen oversteken voordat je voor jezelf een paar kuilen gegraven hebt).

Groeten MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 16 Jun 2014, 17:44

Ik heb dan Freely, er zullen dus minder dingen in de setup veranderen dan bij een Disco, maar ik merk tot nu toe ook maar weinig verschil... :roll:

V.w.b. bruut geweld, de AWD wordt bij een FL pas ingeschakeld vanaf een bepaald tpm.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Jun 2014, 17:51

Wat is bruut geweld? Als voorzichtig een spoor in rijdt en komt al snel op je diff te hangen ben je klaar. Laatst nog gehad met de Disco 2 in Havelte. Waarschijnlijk had iets meer gang ervoor gezorgd dat ie er wel net door gegaan was, net als de wagen ervoor. Maar da vin ik geen lol.

Vwb Terrain Response: bij een Disco is het verschil tussen de settings wel erg goed merkbaar al gebruik ik meestal juist de verkeerde setting om het nog een beetje interessant te maken. :oops: :oops:

Zeker met een D4 met grote muds eronder is er anders niet snel een uitdaging te vinden.... :roll: :roll: Met de verkeerde setting ook niet snel trouwens.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”