LSD differentieel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Walterke

LSD differentieel

Berichtdoor Walterke » 13 Jun 2014, 14:51

Hi iedereen,

Ik ben aan het kijken naar een 130 td5, maar ik wil heb tegelijk in het terrein gebruiken.
Nou heb je dan al een probleem dat hij nooit leverbaar is geweest met tractie control/ABS
Lockers er in is een investering van 2000 euro, wat je eigenlijk maar 3% van de tijd gebruikt.
Als je die 2000 euro hebt geïnvesteerd kom je er achter dat je het niet red
met je standaard homokineet en steekassen. :cry:

Vervolgens ga je wat op internet rond crossen opzoek naar een alternatief. :mrgreen:
Om op lsd (limited slip differentieel) te komen.

Je hebt er kortweg 2.
Een klassieke wrijvingsplaat gebaseerde LSD wat rotatie georiënteerd is.
Het zelfde als TC ze reageren pas als je tractie is verdwenen
De tweede is een ATB (Automatic Torque Biasing) Deze reageren voor je tractie is verloren.

Zijn er ervaringen met dit soort differentiëlen op het forum :?:
Laatst gewijzigd door Walterke op 13 Jun 2014, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Re: LSD differentieel

Berichtdoor Roger B. » 13 Jun 2014, 15:12

ats...(je zegt atb=automatic torque sensing) is dat een dure naam voor bijv. een torsendiff?

overigens zijn er zat mensen die prima uit de voeten komen met een 130 zonder...en ook zat mensen die hun 100% sper gebruiken met verder standaard assen......
gone

Walterke

Berichtdoor Walterke » 13 Jun 2014, 16:27

ATB bedoel je, is een afgekorte naam voor een torsendiff ja,
foutje van mij :roll: , het moet Automatic Torque Biasing
Is het dan puur ruig gebruik in het terrein als je met 100% sper je assen kapot rijdt?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jun 2014, 16:44

Dag Walter,

Je kan het ook eens gewoon aanzien. Lockers etc kunnen altijd nog.
Een 130Td5 is nooit met ABS/ETC geleverd, dus je zal er niet gauw een mét vinden, toch zijn er zat die met een 130 ook off-road gaan, en als je naar 2º hands kijkt dan hebben de meeste géén ABS/ETC.
Je kan het ook als een extra uitdaging zien: het terrein goed "lezen", iets eerder op onderzoek uitgaan in plaats van op de "american way" met bot geweld er induiken. <Overigens: Ik ben wel blij met de ABS/ETC op de 110, alleen werkt ie soms tegen je, dus eigenlijk moet de ABS/ETC ook weer uitschakelbaar zijn.>

Ik herinner me uit mijn 2x4 tijd een jaar dat er een Wereldoorlog-2-club op hetzelfde veld kampeerde: Ze hadden een of twee 1/4ton 4x4's en verder 4x4 en 6x6 Dodges ... en op een gegeven moment reed er eentje een rondje, dwz halverwege stond ie ineens tot zijn assen in het weiland.
Ik had toen we aankwamen goed gekeken, het veld was nogal nat en kort (voorjaar, rond koninginnedag) en ik had een droge route door het veld ... en ik zette de auto altijd gedraaid met de neus ietsje helling af naast de tent. 's Ochtends wil je toch ook na een regenachtige nacht weer weg kunnen om bijv. verse croissantjes te halen.
(In dat zelfde veld stond ik veel later met de LandRover een keer bijna vast, 4x4 is mooi, het veld goed "lezen" is beter.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 13 Jun 2014, 18:23

Ik heb in de rally raid auto een KAM in de vooras en een KAM in de achteras. De KAMs zijn platen diffs waarbij een mechanisme de platen onder druk zet wanneer een wiel minder tractie heeft. De KAMs doen hun werk prima zonder dat je er veel van merkt.

Ik heb ook Ashcroft ATB in de tussenbak. Omdat de motor achterin ligt en de voorkant erg licht is werkt in mijn geval dat ATB torsendiff in de tussenbak echt geniaal! Ik moest hiervoor onverhard de tussenbak 100% sperren omdat de auto anders last had van doordraaiende voorwielen en onderstuur. Maar dat had weer nadelige gevolgen op de handling bij hoge snelheid en had op harde ondergrond veel slijtage in de aandrijflijn tot gevolg. Deze problemen zijn nu helemaal opgelost! Het leuke van dit tussendiff is dat je het nog steeds 100% kunt sperren indien dat nodig is.

LSDs zijn heel nuttig als je meer snelheid georienteerd bezig bent. Zowel een platen LSD als een ATB/Torsendiff zorgen voor veel meer tractie en geven een voorspelbaar rijgedrag. Overstuur is veel beter te beheersen. LSDs werken alleen niet meer als je eenmaal met doordraaiende wielen vast staat.

Als je terrein rijdt en daarbij heel rustig extreme situaties probeert te rijden dan kan je veel beter een 100% sper nemen. Want zowel een platen diff als een Torsendiff brengen een percentage van het koppel naar het andere wiel. Als een wiel nul tractie heeft is een percentage van nul nog steeds nul en in dat geval krijgt het wiel aan de andere kant van de as nog steeds geen koppel. Op snelheid heb je geen tijd om 100% te sperren en bovendien beinvloed dat de handling te veel en daarom zijn LSDs vooral geschikt op snelheid.

Het is trouwens niet zo dat een platen diff zoals KAM pas gaat werken als een wiel geen grip heeft. Het is net als het torsendiff van Ashcroft iets wat heel geleidelijk werkt, je merkt er weinig tot niets van. Je merkt alleen dat je heeeel veel tractie hebt zolang je maar blijft rijden.

Zoals gezegd werken LSDs niet als je eenmaal met doordraaiende wielen vast staat. Een uitzondering daarop is het torsendiff in combinatie met traction control met remingrepen! Wanneer een wiel afgeremt wordt omdat het geen tractie meer heeft, dan wordt de remkracht versterkt overgebracht naar het wiel aan de andere kant van de as! Waarschijnlijk doet een KAM dat ook wel maar ik weet het niet helemaal zeker.

Ik heb een Ashcroft ATB besteld voor de achteras van een 110. Maar ik heb er nog niet mee gereden.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 13 Jun 2014, 18:41

Wat interessant leesvoer over het Torsen Diff.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jun 2014, 19:15

2000 euri voor een airlocker??? Geen idee waar je die prijs gekregen hebt, maar ik ging er niet meer terug.

Mijn advies: rij met de verschillende varianten die je overweegt. Ik vind een lsd heulemaal niks! Ik wil een locker die lockt als ik dat wil. Maar da's persoonlijk. Maar wat leuk lijkt of is voor een ander hoeft jou niet te bevallen.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jun 2014, 19:40

ik denk dat het 2000 euro voor 2 airlockers is, wellicht zelfs incl montage...

hij heeft het immers ook over homokineten aan gort helpen.... en het lijkt me toch dat je één locker niet in de vooras maar in de achteras plaatst..

Je steekassen e.d. stukrijden met een 100% locker is voor een groot deel te wijten aan onkunde of lompheid het kan altijd een keer voorkomen, maar met beleid rijden helpt heel erg bij het heel houden van het materiaal
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jun 2014, 20:20

Blijft mijn advies staan: ga eerst eens rijden met de auto en daarna met de verschillenden diffs. Ik rij toch al een paar jaar met de 130 en heb de locker nog maar zelden gemist. In de vooras zie ik sowieso alleen maar zitten voor heel extreem gebruik.

Nu ligt m'n achterdiff op de werkbank vanwege zingende lagers (die moet dus toch uit elkaar) en ik twijfel nog steeds of ik de extra 500 euri voor een locker eigenlijk wel goed besteed vind........ :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Walterke

Berichtdoor Walterke » 13 Jun 2014, 20:45

Veetee:

Bedankt voor het leesvoer :D

joost:

Bedankt voor de uitleg, Je verbrand je platen verbranden niet bij de KAM?
Heb jij ze alleen me LSD Of ook de combinatie LSD en lockers, die levert KAM namelijk ook.

De 2000 euro is voor 2 KAM lockers inclusief inbouw bij een KAM locker moet je diff behuizing verbouwen.
Maar het ontwerp spreekt me meer aan dan een Air locker.

Ik streep de ATB diff maar weg, want zoals jij al zegt joost je hebt heeeel veel tractie totdat je te ver gaat
en met 1 wiel van de grond komt.

Ik heb tot nu toe alleen ervaring met tractie control, Ik zal je advies opvolgend Edward, :)
Walter,

Terug naar “Techniek”