remvloeistof vervangen
remvloeistof vervangen
Ik een vraag de koppeling van serie 3 diesel staat krap meerdere keren ontlucht dan is er een grotere slag, nu wil ik de oude olie vervangen voor nieuwe dot 3. 1. kan dit zomaar? 2. hoeveel olie zit er in het systeem. 3 of is er iets anders aan de hand bijv met koppeling platen / drukgroep. Jan Ruig
-
Roger B.
Re: remvloeistof vervangen
geen zin om op te zoeken wat er in een S3 aan rem/koppelingsvloeistof zit, maar Dot 3 zou best kunnen. zou je dus even moeten nazoeken wat er in hoort
hoeveel? alleen in het koppelingscircuit? kwart liter hooguit denk ik, maar met wat doorspoelen zou ik minimaal 500cc kopen
Doorgaans is tijdig verversen nooit slecht voor het systeem, oude remvloeistof is slecht voor de rubbers in het systeem.
te weinig vrije slag haal je er normaal niet uit met vloeistof vervangen of ontluchten (lucht in het systeem zorgt wel voor een stukje licht pedaal, maar dat is GEEN vrije slag
Vrije slag stel je af met moertjes tussen pedaal en hoofdcilinder.
kijk ook in de kennisbank eens rond, als ik me goed herinner heeft Rob daar eea al neergezet over de koppeling
hoeveel? alleen in het koppelingscircuit? kwart liter hooguit denk ik, maar met wat doorspoelen zou ik minimaal 500cc kopen
Doorgaans is tijdig verversen nooit slecht voor het systeem, oude remvloeistof is slecht voor de rubbers in het systeem.
te weinig vrije slag haal je er normaal niet uit met vloeistof vervangen of ontluchten (lucht in het systeem zorgt wel voor een stukje licht pedaal, maar dat is GEEN vrije slag
Vrije slag stel je af met moertjes tussen pedaal en hoofdcilinder.
kijk ook in de kennisbank eens rond, als ik me goed herinner heeft Rob daar eea al neergezet over de koppeling
gone
Altijd al krap geweest of recentelijk?
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
- RobStewart
... the setting of the Vrije slag can be found here http://lrch.nl/kennisbank/vrije-slag-ko ... -afstellen
Now as far as replacing the fluid then I would be using DOT 4 rather than DOT 3 but it really is down to personal preference, yes when the manual came out there was only DOT 3 but they are fully compatible with each other with regard to your clutch system and I suspect that the master, slave and jump hose are not original anyway
To do a full system flush it is easier with 2 people but can be done by yourself if you have a length of clear rubber tube and a bottle or jar that you can put higher than the slave cylinder bleed nipple.
So:
- Fit the rubber tube to the bleed nipple making sure that it points up to the engine bay (the bubbles always will flow to the top)
- Now undo the bleed nipple at least one full turn and allow the fluid to come out by itself.
- With the reservoir full, press the pedal 3 full presses slowly.
- Refill the reservoir
- Repeat the 3 presses and top up procedure until the fluid coming out of bleed nipple is clear and the fluid in the reservoir is clear (you should have used about 500ml by now)
- There should be no air bubbles in the rubber tube either.
- Close the bleed nipple with the pedal full on the floor and then check that the pedal is hard, if not repeat until it is.
Rob
Now as far as replacing the fluid then I would be using DOT 4 rather than DOT 3 but it really is down to personal preference, yes when the manual came out there was only DOT 3 but they are fully compatible with each other with regard to your clutch system and I suspect that the master, slave and jump hose are not original anyway
To do a full system flush it is easier with 2 people but can be done by yourself if you have a length of clear rubber tube and a bottle or jar that you can put higher than the slave cylinder bleed nipple.
So:
- Fit the rubber tube to the bleed nipple making sure that it points up to the engine bay (the bubbles always will flow to the top)
- Now undo the bleed nipple at least one full turn and allow the fluid to come out by itself.
- With the reservoir full, press the pedal 3 full presses slowly.
- Refill the reservoir
- Repeat the 3 presses and top up procedure until the fluid coming out of bleed nipple is clear and the fluid in the reservoir is clear (you should have used about 500ml by now)
- There should be no air bubbles in the rubber tube either.
- Close the bleed nipple with the pedal full on the floor and then check that the pedal is hard, if not repeat until it is.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wij gebruiken ook altijd Dot4 voor de series.
verder hebben wij een compressor tool aangeschaft die de vloeistof door de leidingen trekt. gewoon met twee werken idd, eentje die steeds het reservoir bij vult en de ander die onder de laro ligt om alles door te zuigen en te controleren of de belletjes er uit zijn.
maar dit is puur voor het rem vermogen en de hardheid van het pedaal. vrije slag word nog ergens anders geregeld.
Overigens voor dat je met dit begint, en je remmen werkten goed, dan zou ik even een paar dingen eerst doen. op de eerste plaats controleren of je niet ergens een lekkage in je systeem hebt, dus controleer je rem cylinders. verder heb je de remschoenen ook al een keer afgesteld? dat kan ook heel veel schelen heb ik laatst uit ervaring mogen merken.
verder hebben wij een compressor tool aangeschaft die de vloeistof door de leidingen trekt. gewoon met twee werken idd, eentje die steeds het reservoir bij vult en de ander die onder de laro ligt om alles door te zuigen en te controleren of de belletjes er uit zijn.
maar dit is puur voor het rem vermogen en de hardheid van het pedaal. vrije slag word nog ergens anders geregeld.
Overigens voor dat je met dit begint, en je remmen werkten goed, dan zou ik even een paar dingen eerst doen. op de eerste plaats controleren of je niet ergens een lekkage in je systeem hebt, dus controleer je rem cylinders. verder heb je de remschoenen ook al een keer afgesteld? dat kan ook heel veel schelen heb ik laatst uit ervaring mogen merken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
De vraag ging over de slag van het koppelingspedaal en niet over die van de rem.
Geert
Geert
Light Weight 1979 2.25D
oeps. verkeerd gelezen
voor de vrije slag hiervan zit er een stelbout achter op de pedaal huizing.
verder hebben wij ook voor het ontluchten van deze dezelfde tool gebruikt. plus die dot4 vloeistof
voor de vrije slag hiervan zit er een stelbout achter op de pedaal huizing.
verder hebben wij ook voor het ontluchten van deze dezelfde tool gebruikt. plus die dot4 vloeistof
------
piet_g schreef:oeps. verkeerd gelezen
Nee hoor, er staat echt met koeienletters boven: "remvloeistof vervangen"
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:piet_g schreef:oeps. verkeerd gelezen
Nee hoor, er staat echt met koeienletters boven: "remvloeistof vervangen"![]()
Ja nu zie ik het ook weer.. vroeg me al af waarom ik op dat antwoord was gekomen
------
Diegene die mij hulp hebben geboden bedankt, gisteren de olie van de koppeling vervangen met een systeempjes op 1 bar lucht. resultaat ontkoppeld beter. Nu naar het volgend project Remvloeistof vervangen van de remmen en het vervangen van de radiator. mochten er zijn met suggestie graag. JanJRU schreef:Ik een vraag de koppeling van serie 3 diesel staat krap meerdere keren ontlucht dan is er een grotere slag, nu wil ik de oude olie vervangen voor nieuwe dot 3. 1. kan dit zomaar? 2. hoeveel olie zit er in het systeem. 3 of is er iets anders aan de hand bijv met koppeling platen / drukgroep. Jan Ruig