Accu/dynamovraag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Accu/dynamovraag

Berichtdoor ppw » 11 Jun 2014, 16:22

Heb een Perkins 60 amp dynamo en een redtop optima
Heb een cyrix, is het verstandig om twee dezelfde accu's te plaatsen?
En nu( alleen 1 accu, cyrix,lier/omvormer nog niet aangesloten) heb ik een voltmeter geplaatst, op boordspanning(voor een sigarettenaanstekerblokje, 3uitgangen)meet ik soms 13,4V, maar soms ook maar 12, of zelfs 11,6V
Optima is nieuw, en dynamo is goed( getest middels uitleesapp. Van startmotor/dynamokoning Wilkes)
Wanneer laadt een dynamo bij, als je accu vol zit wordt het dan een druppellader?
Aaaargh, ik snap electra niet!!!
( heb al extra massa ,25mm kabel, van minpool naar tussenbak gelegd)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Re: Accu/dynamovraag

Berichtdoor Roger B. » 11 Jun 2014, 16:48

meten op de accu. niet op een of ander stekkertje dat god weet wat er bij op heeft zitten aan verbruikers en overgansweerstand in verbindingen kan hebben. Deze overgangsweerstanden kunnen voor spanningsval zorgen.

Een dynamo wordt geen druppellader. de werking van de dynamo berust op afgeregelde spanning.
De afgegeven spanning van de dynamo wordt door de regelaar op pakweg 13.7-14.2 volt gezet. zolang de accuspanning lager is dan deze afgeregelde spanning zal de accu bijgeladen.

Bij parallel geplaatste accu's is het niet nodig identieke accu's te nemwn
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 11 Jun 2014, 16:59

ok, dank Roger! ;)
snap de ballen van Electra :oops:
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2014, 18:48

ppw schreef:ok, dank Roger! ;)
snap de ballen van Electra :oops:

Misschien moet je eens in de leer bij iemand die electra kan uitleggen aan de hand van wat afwasteiltjes .... dat komt het misschien dichter bij je metier.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 11 Jun 2014, 19:15

mjaaa, Casserolier is al wat jaartje geleden.... :D :D :D
maar alles zit/zat met kroonsteentjes, stekkertjes, tape enz. aan elkaar.... en na een afgefikte militaire lichtschakelaar( :o ) wil ik alles goed hebben, en leer ik er ook nog wat van.
m'n verlichting al gefixed middels Zweedse kabelboom, en een conventionele stuurlichtschakelaar, maar m'n bedrading is nogal :roll: een wirwar... :mrgreen:
― Robert Downey Jr.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2014, 19:24

ppw schreef:mjaaa, Casserolier is al wat jaartje geleden.... :D :D :D
maar alles zit/zat met kroonsteentjes, stekkertjes, tape enz. aan elkaar.... en na een afgefikte militaire lichtschakelaar( :o ) wil ik alles goed hebben, en leer ik er ook nog wat van.
m'n verlichting al gefixed middels Zweedse kabelboom, en een conventionele stuurlichtschakelaar, maar m'n bedrading is nogal :roll: een wirwar... :mrgreen:

Tel daarbij op dat LandRover zelf het ook niet beter maakte ...
In mijn oude Td5 (dus nog niet zo oud) schakelde de auto-radio soms niet uit omdat er een "zwevende" 12 V op de schakel-draad bleef staan (nadat ik een klok-lampje mee-nam op deze geschakelde draad ging het goed .. een mini-gloeilampje was genoeg om de zwevende 12V te laten neerstorten).
Verder is de lichtschakelaar natuurlijk fameus (en dus de Zweedse Lichtversterker al even fameus).

Groeten MarcS

PS Doe mij maar een casserolletje cassoulet.

ppw

Berichtdoor ppw » 11 Jun 2014, 19:59

casserole, casslerrib.... gerne, maar Casserolier... :D :lol: ( Frans voor bordewasser, alhoewel. ik kan wel; een zakkewasser zijn... :lol: ) heee, idd, da's een idee, mijn radio doet dat nl. ook, en niet constant.... en ja, heb ook een oranje aan plus geschakeld,maar moet zo nu en dan ook alle instellingen( bass/treble ect.) opnieuw instellen, en ben al 4 antennes verder, maar geen radio, op FunX-FM na :roll: :roll:
like I said..... not any clue of electronics, maar m'n buurman heet Lucas :mrgreen:
― Robert Downey Jr.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jun 2014, 20:25

tja... "land rover doet het ook niet beter" na een opmerking dat "alles met kroonsteentjes aan elkaar zit" nou...ZO erg is het nou ook weer niet gesteld met Land Rover hoor.

leuk dat dat gloeilampje het symptoom voor je oploste Marc, maar het neemt de oorzaak van het probleem niet weg, een bijna kortsluiting tussen constante plus en geschakelde plus...

vwb antennes en niet goed werken, dat wil nog weleens met massa aan de antenne te maken hebben, dat de voet geen goede massa maakt.
Als je kabelboom een fikse janboel is, en ook nog eens militair, dus met vanalles wat er wellicht ooit na zijn militaire leven uitgeknipt is.... dan kan het best een klus zijn e.e.a op te lossen, zeker als schema's lezen en elektro niet echt onder de knie is...
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 11 Jun 2014, 20:34

schema's snap ik, en aan de hand daarvan heb ik alles weer werkende... maar de in & outs van electra... zoals ik al vroeg of als een accu vol is, alles verder via de dynamo loopt, en pas indien er meer stroom wordt gevraagd de accu bijspringt, dat is mij niet bekend( hou wel erg van AC/DC :mrgreen: :lol: ) 8-)
besides, een LR is leuk, en postzegels verzamelen vind ik saai, en met een auto met gebruiksaanwijzing heb je meer "bonding 8-) )
― Robert Downey Jr.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jun 2014, 20:49

de dynamo levert een (op maximum) afgeregelde spanning, zolang de dynamo meer stroom levert dan door verbruikers gevraagd wordt, zal de resterende dynamocapaciteit gebruikt worden om de accu te laden, de hoeveelheid stroom die voor het laden gebruikt kan worden is enerzijds dus beperkt door de dynamocapaciteit (hoeveel Ampere de dynamo kan leveren (boven een bepaald toerental)) en anderszijds door de inwendige weerstand van de accu.

heb je meer stroomverbruikers ingeschakeld dan je dynamo kan voorzien, dan wordt de rest bijgevuld vanuit de accu.
gone

Terug naar “Techniek”