Ik heb hier een 300Tdi motor waarvan de kleppen steeds te ruim staan.
Je stelt de kleppen en na 1000 kilometer staan de kleppen weer veel te ruim. Ik vond een klep met 0.35 speling terwijl het 0.2 moet zijn. En je hoort uiteraard dan ook de kleppen te veel tikken.
Ruim een jaar geleden is de timing belt gebroken. Een aantal klep stoters en een aantal tuimelaars waren toen krom, die zijn allemaal vervangen. De kop is er toen niet afgeweest.
Wat kan de oorzaak van de ruime kleppen zijn? We wilden nog niet meteen de kop eraf halen.
Zou het kunnen zijn dat ik toen onbedoeld Chinese klep stoters gemonteerd heb die extreem hard slijten?
Heeft iemand daar negatieve ervaring mee?
Klepspeling 300Tdi
- JoostKenya
-
Roger B.
Re: Klepspeling 300Tdi
hoe heb je de klepstoters vervangen zonder de kop eraf te trekken??? (dat zijn toch die bronzen blokjes waar de stoterstangetjes in dat kommetje in staan?)
heb je na de distributieschade niet de boutjes en moertjes in de tuimelaars vervangen? daar wil ook nog wel eens e.e.a. vervormen met verlopen van de instelling tot gevolg.
soms komt het voor dat tuimelaars zelf ook beschadigd zijn.
heb je na de distributieschade niet de boutjes en moertjes in de tuimelaars vervangen? daar wil ook nog wel eens e.e.a. vervormen met verlopen van de instelling tot gevolg.
soms komt het voor dat tuimelaars zelf ook beschadigd zijn.
gone
- JoostKenya
Roger B. schreef:hoe heb je de klepstoters vervangen zonder de kop eraf te trekken??? (dat zijn toch die bronzen blokjes waar de stoterstangetjes in dat kommetje in staan?)
Sorry, er is door het Engels en Nederlands wat verwarring.
We hebben alleen alle push rods vervangen, dat zijn toch stoterstangen in Nederlands (onderdeel 546799).
Er zitten op de nokkenas ook "Tappet assy -sleeve, slide, guide, bolt and washer", onderdeel RTC6564.
Dat heet dan klepstoter? Die hebben we niet vervangen. dat is ook een stuk meer sleutelwerk natuurlijk.
Ik dacht zelf dat we ook een paar tuimelaars vervangen hadden. Maar mijn monteur hier zegt nu dat dat een andere auto was.
Zou het kunnen dat het probleem door de push rods veroorzaakt wordt?
Wat is de beste vervolgstap?
- GJ Disco 300 Tdi
zijn de klep veren niet verslapt? of op een verkeerde manier gemonteerd? (die de tuimelaar weer terug duwen op de stoterstang)
'van horen zeggen" dat die ook nog wel eens vervangen kunnen worden door 'made in crapwan"... wel bij een ander merk overigens..
laatst mijn 300tdi kop gedemonteerd, dus probeer ff mee te denken.
Push Rods ken ik ook als Stoterstangen...
'van horen zeggen" dat die ook nog wel eens vervangen kunnen worden door 'made in crapwan"... wel bij een ander merk overigens..
laatst mijn 300tdi kop gedemonteerd, dus probeer ff mee te denken.
Push Rods ken ik ook als Stoterstangen...
Disco 1994 300TDI
-
Roger B.
vanaf de nokkenas heb je eerst een stalen rol met daarop een bronzen blokje, de klepstoter. Dan krijg je in het kommetje van de klepstoter de stoterstang (pushrod). dan ben je boven op de kop en heb je de tuimelaar die middels een stelschroef en een klepsteelhoedje de klep bedient.
wat bij distributieschade vaak gebeurd is dat bij een of enkele klepstoters het kommetje beschadigd, dan moet de kop er af om de stoter te vervangen.
je kunt van bovenaf door het gat van de stoterstang (als je deze verwijderd) met een lampje bovenop het kommetje schijnen en vrij goed zien of er schade aan het kommetje is.
geen ervaring met goedkope stoterstangen, maar meermaals tienden van milimeter slijten in korte tijd lijkt me eigenlijk stug. ik zou beginnen met de tuimelaars heel goed te controlleren. De tuimelaars allemaal van spanning draaien, de tuimelaaras verwijderen en de stelschroeven allemaal uit de tuimelaars halen. met name het uiteinde waar de stelschroef in zit en het schroefdraad goed controlleren. ook de stelschroeven en moertjes goed nakijken.
het stelschroefje moet soepel in de tuimelaar draaien, en het moertje soepel op het stelschroefje.
tuimelaars en stelschroefjes zijn kwa werk en onderdeelkosten waarschijnlijk ook het goedkoopst om te proberen.
Klepveren drukken niet de tuimelaar terug, maar drukken de klep dicht (en daar rust de tuimelaar op, dus uiteindelijk drukt de veer toch wel tegen de tuimelaar) maar als die de klepspeling vergroten zou dat betekenen dat de klep minder dicht zou zijn... dan heb je grotere problemen. Nu komt klepschade maar zelden voor bij een 300Tdi die distributieschade heeft, dus ik ga er van uit dat die veren niet los geweest zijn.
wat bij distributieschade vaak gebeurd is dat bij een of enkele klepstoters het kommetje beschadigd, dan moet de kop er af om de stoter te vervangen.
je kunt van bovenaf door het gat van de stoterstang (als je deze verwijderd) met een lampje bovenop het kommetje schijnen en vrij goed zien of er schade aan het kommetje is.
geen ervaring met goedkope stoterstangen, maar meermaals tienden van milimeter slijten in korte tijd lijkt me eigenlijk stug. ik zou beginnen met de tuimelaars heel goed te controlleren. De tuimelaars allemaal van spanning draaien, de tuimelaaras verwijderen en de stelschroeven allemaal uit de tuimelaars halen. met name het uiteinde waar de stelschroef in zit en het schroefdraad goed controlleren. ook de stelschroeven en moertjes goed nakijken.
het stelschroefje moet soepel in de tuimelaar draaien, en het moertje soepel op het stelschroefje.
tuimelaars en stelschroefjes zijn kwa werk en onderdeelkosten waarschijnlijk ook het goedkoopst om te proberen.
Klepveren drukken niet de tuimelaar terug, maar drukken de klep dicht (en daar rust de tuimelaar op, dus uiteindelijk drukt de veer toch wel tegen de tuimelaar) maar als die de klepspeling vergroten zou dat betekenen dat de klep minder dicht zou zijn... dan heb je grotere problemen. Nu komt klepschade maar zelden voor bij een 300Tdi die distributieschade heeft, dus ik ga er van uit dat die veren niet los geweest zijn.
gone
- JoostKenya
Thanks Roger!
Dat helpt ons verder.
Dat helpt ons verder.