Lagers van een Defender TD5
- Hildo Zuidema
Lagers van een Defender TD5
Ik probeer de lagers van mijn linker voorwiel te vervangen Defender TD5 uit 2004 maar de borging terugtikken helpt en werkt niet?? Hoe kan ik de moer van de nas (heb een geschikte dopsleutel) loskrijgen wanneer de boring niet los te krijgen is?
-
Roger B.
Re: Lagers van een Defender TD5
nooit aan wiellagers van TD5--> gewerkt, maar die moer zit als ik me goed herinner geborgd doordat er een stukje van de rand in de groef van de asstomp getikt is..... heel smal beiteltje , schroevendraaier of drevel ertussen en de ingetikte kerf weer terug tikken..
goed gereedschap is daarbij, zoals bij vrijwel alle werkzaamheden, het halve werk.
daarna draai je de moer los. eventueel met wat gepast geweld om het laatste stukje borging weg te drukken.
goed gereedschap is daarbij, zoals bij vrijwel alle werkzaamheden, het halve werk.
daarna draai je de moer los. eventueel met wat gepast geweld om het laatste stukje borging weg te drukken.
gone
Normaal gesproken zou ik het niet wagen om Roger B aan te vullen
, maar in dit geval heb ik toevallig ervaring met de TD5.
De constructie is inderdaad zoals Roger aangeeft, dus als de borgrand van de grote moer is teruggetikt dan zou hij moeten kunnen draaien. Het is niet zozeer een groef alswel een afgeplatte kant van de holle as, dus je moet een aardig stukje terugtikken, wellicht is dat bij jou nog niet genoeg gedaan. Officieel moet je een nieuwe moer plaatsen, dus als je die inderdaad hebt kun je de oude moer ook een paar hardere klappen geven.
Achter de moer zit een plaatje dat, als het een beetje verdraaid is, er ook lastig uit kan komen. Ik heb er ooit eens in een een ondiep gaatje geboord om grip voor een dreveltje te krijgen. Eerst recht tikken en dan komt deze los.
Als het echt muurvast zit heb je misschien ernstige oververhitting in de lager gehad? Dat zou je moeten kunnen zien en dan rest de slijpschijf... Ik heb eens een asstomp moeten vervangen omdat het binnenste lager en de asstomp één deel was geworden (maar dit was aan het buitenste lager en de moer toen niet te zien).
Succes!
De constructie is inderdaad zoals Roger aangeeft, dus als de borgrand van de grote moer is teruggetikt dan zou hij moeten kunnen draaien. Het is niet zozeer een groef alswel een afgeplatte kant van de holle as, dus je moet een aardig stukje terugtikken, wellicht is dat bij jou nog niet genoeg gedaan. Officieel moet je een nieuwe moer plaatsen, dus als je die inderdaad hebt kun je de oude moer ook een paar hardere klappen geven.
Achter de moer zit een plaatje dat, als het een beetje verdraaid is, er ook lastig uit kan komen. Ik heb er ooit eens in een een ondiep gaatje geboord om grip voor een dreveltje te krijgen. Eerst recht tikken en dan komt deze los.
Als het echt muurvast zit heb je misschien ernstige oververhitting in de lager gehad? Dat zou je moeten kunnen zien en dan rest de slijpschijf... Ik heb eens een asstomp moeten vervangen omdat het binnenste lager en de asstomp één deel was geworden (maar dit was aan het buitenste lager en de moer toen niet te zien).
Succes!
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999
-
Roger B.
je vult maar een end aan
en als ik iets verkeerd zeg, voel je niet geremd om dat te corrigeren, ik ben ook maar een mens en veel van mijn kennis is inmiddels toch al een jaar of 14 oud en moet ik meestal ergens uit die grijze massa opdiepen
als je buitenste lager vastgelast zit aan je asstomp.... dan heb je een veel leukere uitdaging......
dat binnenste lager, dat ruk je wel met keerring en al uit de naaf....... maar het buitenste........ dat moet er af om de naaf van de asstomp te krijgen

als je buitenste lager vastgelast zit aan je asstomp.... dan heb je een veel leukere uitdaging......
dat binnenste lager, dat ruk je wel met keerring en al uit de naaf....... maar het buitenste........ dat moet er af om de naaf van de asstomp te krijgen
gone
Roger B. schreef:je vult maar een end aanen als ik iets verkeerd zeg, voel je niet geremd om dat te corrigeren, ik ben ook maar een mens en veel van mijn kennis is inmiddels toch al een jaar of 14 oud en moet ik meestal ergens uit die grijze massa opdiepen
![]()
![]()
![]()
dat binnenste lager, dat ruk je wel met keerring en al uit de naaf....... maar het buitenste........ dat moet er af om de naaf van de asstomp te krijgen![]()
![]()
Valt mee. Je kunt de kogels uit het lager slaan en dan de hele naaf van de stomp afrukken. Het achterste lager zal dan met de keerring op de naaf blijven hangen. Daarna kun je op je gemak de binnenring van de asstomp af gaan beitelen. Alleen als ie echt vast gelast zit dan is de asstomp toch heen en kun je die ook van de as halen om een en ander lekker comfortabel op de werkbank uit elkaar te halen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
vaak wel, maar vaak ook niet, de rollen liggen zijdelings opgesloten achter een randje in de binnenste lagerschaal... die komen niet zo gemakkelijk er uit als de boel redelijk spelingsvrij zat toen de binnenschaal zich vastlaste.... ben er wel eens stevig zoet mee geweest... want ja, je probeert naaf en asstomp te behouden voor de klant (wat de ergste keer dat ik meemaakte voor beide parts niet gelukt is)
gone
- RobStewart
Hildo Zuidema schreef:Hoe kan ik de moer van de nas (heb een geschikte dopsleutel) loskrijgen wanneer de boring niet los te krijgen is?
... well Hildo, the nut, RFD100000, is also the borgring on the Td5, the nut is a "one shot" item and you throw it away once you have undone it as you rip out part of the thread when you get it loose. Now as the nut is tightened to 210Nm you need a long bar on your dopje or you need an air gun to get it off. The full instructions (in Dutch) are on the kennisbank http://lrch.nl/kennisbank/voor-en-achte ... vanaf-1999
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
En hoe plaats je de keerring? Ik bedoel open kant naar het differentieel gericht of andersom? Waarbij de open kant de kant is waar je het veertje ziet zitten in de keerring.