Achterdeur slot 110 defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Achterdeur slot 110 defender

Berichtdoor Luke » 05 Jun 2014, 02:45

Hallo mensen,

Ik heb wat problemen met mijn achterdeur slot.
Cilinder / sleutel zijn nog gewoon goed, echter slot blijft niet op slot zitten, zelfs niet als ik hem met de sleutel heb afgesloten.

Het grendellipje aan de binnenzijde van de deur lijkt me hier iets mee van doen te hebben

Nu heb ik het slot gedemonteerd en "gesplitst" en het lijkt er idd op dat het probleem bij het clipje / cylinder gezocht moet worden
Het veertje lijkt nog gewoon heel alleen viel er bij demonteren los uit.
1 zijde lijkt door het gaatje in het klipje te gaan, maar waar haakt de andere zijde dan achter?

Iemand al eens zo'n ding gedemonteerd en ook weer in elkaar gekregen?
Of is dat de moeite niet en kan je beter gewoon vervangen.

Ook vervangen kan problematisch zijn aangezien er 2 types bestaan waar het er maar net vanaf hangt hoe dik de cilinder is blijkbaar

Ik wil dus bij voorkeur mijn slot repareren.

Iemand?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Re: Achterdeur slot 110 defender

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2014, 09:02

Luke,

Veel mbt het slot-binnenwerk kan ik je niet helpen.
Wel heb ik een zekere ervaring met een eigenwijs achterdeurslot.
Mijn oude 1999-Td5 (dus misschien wel een slot van een gelijke productie-run) kreeg toen ie bijna 10 jaar oud was een "raar" achterslot.
Waar je oorspronkelijk het slot opende door het een kwart naar rechts te draaien en dan terug (en naar links en terug om het op slot te doen) deed dit niks meer.
Draaide je evenwel eerst naar links en dan terug dan ging het slot open (en voor het dicht-draaien dus weer omgekeerd).*
Ik heb het slot nooit open gemaakt wat er precies mis was weet ik niet (en misschien was het een stille voorbode, de auto eindige op zijn gepoetste kant en toen was dus alles omgekeerd). Het slot zag er in mijn ogen ook als niet bedoeld om open te maken uit. Wel was er ook een ander "gevoel" in de slot-werking, een "gevoel" dat wellicht de raadselachtige omgekeerde werking verklaarde: Normaal voel je dat je het slot bedient met de eerste kwart-draaibeweging, na de inversie ging dit draaien erg licht, het leek erop dat je met het terug-draaien dan uiteindelijk wel het slot bediende (en dat zou de inversie wel kunnen verklaren).

* Wellicht had je dit dus ook, als het slot niet direct open gaat draai je misschien nog eens heen en weer en dan springt ie open, als je de deur daarna gewoon vlogens de regels der kunst wilt afsluiten dan werkt het niet en denk je dat het niet meer op slot wil.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”