Mijn vraag zal vast niet uitsluitend een S1 betreffen maar ik respecteer de nieuwe wijze van vragen stellen (en toon daarmee tevens mijn waardering want die helpt aanzienlijk).
Om het motorblok in zijn houder te kunnen hangen moest ik het vliegwiel, de koppelingsplaat en de behuizing demonteren. Het oppervlak van de koppelingsplaat voelt echter nogal glad aan. Mijn vraag: is dat normaal of moet dit wat ruwer zijn? Ik heb nog nooit eerder een koppelingsplaat in mijn handen gehad dus ik heb werkelijk geen idee. Maar omdat ik de hele handel nu toch los heb kan ik deze gemakkelijk vervangen indien noodzakelijk of wenselijk. De motor ziet er verder heel goed uit. Het meeste werk zit 'm aan de buitenkant.
Ik hoor het graag!
[1957 Series 1 2L Benzine] Koppelingsplaat (nu met foto)
[1957 Series 1 2L Benzine] Koppelingsplaat (nu met foto)
Laatst gewijzigd door ErwinD90 op 27 Mei 2014, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Defender 90", 2001
- arjan_de_jong
Re: [1957 Series 1 2L Benzine] Koppelingsplaat
Tja moeilijk te zeggen. Ze horen wel glad te zijn maar ook weer niet spek glad alsof er olie over zit.
Heeft de plaat nog wel wat profiel?
Anders maak je even een foto en plaats die hier.
Als ze makkelijk te krijgen zijn voor een S1 zal ik er een complete nieuwe set in hangen nu je toch de boel los hebt. Hoe vaak ik al eens een koppeling terug gehangen heb met de gedachten die ziet er nog prima uit...
Heeft de plaat nog wel wat profiel?
Anders maak je even een foto en plaats die hier.
Als ze makkelijk te krijgen zijn voor een S1 zal ik er een complete nieuwe set in hangen nu je toch de boel los hebt. Hoe vaak ik al eens een koppeling terug gehangen heb met de gedachten die ziet er nog prima uit...
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Een koppeling is een frictieplaat die slipt, dus heel ruw zal het nooit zijn. Ik vind het persoonlijk verkeerde zuinigheid om de oude terug te steken en zou altijd een frisse monteren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ik weet genoeg. Verkeerde zuinigheid is aan mij niet besteed. Toch zou het zomaar kunnen zijn dat de koppelingsplaat nog prima dienst doet. Maar die paar tientjes gaan het verschil niet maken.

Defender 90", 2001
Defender 90", 2001
Als hij glad aan gaat voelen kan dat ook duiden op een verschijnsel wat men verglazing noemt van de koppelingsplaat. Beetje moeilijk om het begrip uit te leggen, maar het oppervlak gat er letterlijk glasachtig uitzien, en wordt, meen ik , veroorzaakt door oververhitting van de plaat (slippende koppeling)
Dit even ter aanvullende info, maar zoals al gezegd, een nieuwe monteren is hier op zijn plaats, zeker al gezien de twijfel aan de huidige
Luke
Dit even ter aanvullende info, maar zoals al gezegd, een nieuwe monteren is hier op zijn plaats, zeker al gezien de twijfel aan de huidige
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
ja maar het is wel goed om te kijken hoe de plaat is en niet blindelings een nieuwe te steken. Het punt wat luke aanhaald is zeker goed, want als je verglazing hebt, moet je ook goed de afstelling controleren. dus is je drukgroep nog wel goed (dus de veren nog voldoende spanning om de plaat tegen het vliegwiel te persen), is de olie in je koppelingssysteem nog wel goed dus geen water er in omdat het oude olie is of gewoon te weinig olie. of misschien staat je pedaal wel verkeerd afgesteld.
punt is, wel kijken voor vervangen en niet zomaar vervangen om het vervangen.
punt is, wel kijken voor vervangen en niet zomaar vervangen om het vervangen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
tuurlijk kun je gaan kijken naar de toestand van drukgroep, afstelling en plaat.... maar als je toch een auto aan het restaureren bent..... dan gaat die hele zooi er toch standaard nieuw in en wordt de afstelling uiteraard opnieuw gedaan.............. of ben ik gek en is een restauratie alleen maar schoonmaken en weer terugvrotten?
gone
Foto:
Defender 90", 2001
Defender 90", 2001
- Erik Peters
ErwinD90 schreef:Foto:
Die zou ik nog niet vervangen, ziet er nog goed uit, nog lang niet tot aan de klinknagels versleten en de veren zitten ook nog mooi strak op hun plek.
Groet,
Erik.
p.s. De koppelingsplaat in mijn 300Tdi zit er al 16 jaar (en 200.000 km) in en functioneert nog steeds goed.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: [1957 Series 1 2L Benzine] Koppelingsplaat (nu met foto)
Het aantal kilometer kan ik niet met zekerheid zeggen (de teller geeft 6589, 5 aan) maar de leeftijd waarschijnlijk wel.
Defender 90", 2001
Defender 90", 2001