Beste mensen,
Ik doe echt mijn best m het zelf uit te zoeken maar begin gek te worden.
Ik zoek een alternatief voor de Castrol Bot 130M omdat ik deze nergens kan vinden.
bij de Defendershop hebben ze als alternatief
80W90 Kroon As/Box, prima enkel als ik deze wil bestellen moet ik een week wachten.
bij de smeerwinkel kom ik deze ook tegen maar er blijken nogal wat varianten te zijn.
Kroon-Oil Gear Oil LS GL-5 80W-90
Kroon-Oil Gearlube GL-4 80W (bij deze kwam ik ook dit tegen: Ford M2C9008-A )
Kroon-Oil Gearlube GL-4 80W-90
Kroon-Oil Gearlube GL-5 80W-90
graag jullie advies
olie versnellingsbak defender 2007
Re: olie versnellingsbak defender 2007
Bij meerder olie fabrikanten kun je je kenteken invoeren en produceren ze een lijstje met olie typen die in het betreffende voortuig zouden moeten eventueel met alternatieven. Staat er in je boekje, welke bij de auto geleverd is, geen gegevens over welke specificaties olie waar in gaan? Heb je ook al in de kennisbank gekeken? Geloof dat Rob daar van alles neergezet heeft en volgens mij ook iets over oliën.
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Dank voor je bericht Jan,
Ook daar zie ik even door de bomen het bos niet meer.
Ik heb bij kroon olie gekeken en inderdaad kun je daar op merk, type etc zoeken.
ik kom daar voor de bak uit op SP Gear 1011. maar voor de tussenbak weer wat anders.
De Defendershop geeft aan dat ik 80W90 Kroon As/Box voor zowel de versnellingsbak als voor de tussenbak en difs kan gebruiken.
luistert het nu echt zo nou?
De 80w90 gl 4 kost ongeveer 11 euro per liter en de sp 1011 €20.00 per liter.
en het kan nog gekker.
wat zou het kosten als ik gewoon naar de dealer ga en vraag controleren en eventueel bijvullen?
of verversen van dif, bak en tussenbak
Ook daar zie ik even door de bomen het bos niet meer.
Ik heb bij kroon olie gekeken en inderdaad kun je daar op merk, type etc zoeken.
ik kom daar voor de bak uit op SP Gear 1011. maar voor de tussenbak weer wat anders.
De Defendershop geeft aan dat ik 80W90 Kroon As/Box voor zowel de versnellingsbak als voor de tussenbak en difs kan gebruiken.
De 80w90 gl 4 kost ongeveer 11 euro per liter en de sp 1011 €20.00 per liter.
en het kan nog gekker.
wat zou het kosten als ik gewoon naar de dealer ga en vraag controleren en eventueel bijvullen?
of verversen van dif, bak en tussenbak
Weet niet hoe de bak is van een 2007 defender, maar bij de r380 Td5 bak is wel verstandig om de goede te gebruiken. Daar gaat ook de sp1011 in. Het belangrijkste is dat de specificaties overeen komen met wat Land Rover voorschijft.
Zou de kroon adviezen wel durven vertrouwen.
Groet Jan
Zou de kroon adviezen wel durven vertrouwen.
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
- JoostKenya
Mlampie schreef:De Defendershop geeft aan dat ik 80W90 Kroon As/Box voor zowel de versnellingsbak als voor de tussenbak en difs kan gebruiken.
Ja dat luistert voor de hoofdbak wel nauw. Als je daar 80W90 in stopt schakelt ie waarschijnlijk niet echt meer vlotjes en het kan ook schade aanrichten. Voor de tussenbak en de assen luistert het allemaal minder nauw en daar kan iets van standaard 85W90 gearoil in. Maar dat moet je dus niet in de hoofdbak stoppen!
Bot 130 is geloof ik iets van 75W80 volsynthetisch. Ik zou toch moeite doen om olie met de juiste specificatie te vinden. kan je het niet bij de dealer kopen?
-
Roger B.
ik heb bij kroon op de site toch wel eens heel vreemde adviezen gezien voor een LandRover Dsico2 die geadviseerd werd alsof het een 300Tdi was..........
gone
- arjan_de_jong
Het best is even bij de dealer na vragen of in het WP handboek kijken wat er voorgeschreven staat.
Volgens WP handboek:
Ik zou dus controleren of deze code erbij genoemd word.
Volgens WP handboek:
Code: Selecteer alles
The transmission is a fill for life unit and no level check is required at service unless a leak is present.
2.4L WSD-M2C200-CIk zou dus controleren of deze code erbij genoemd word.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
- arjan_de_jong
SP GEAR 1021 van Kroon zou goed moeten zijn. Bij specificaties zie ik WSD-M2C200-C erbij staan.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ificaties/
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ificaties/
Code: Selecteer alles
1. WARNING: Do not work on or under a vehicle
supported only by a jack. Always support the vehicle on safety
stands.
Raise and support the vehicle.
2. NOTE: The oil should be drained when the transmission is
warm and the vehicle is standing on a level surface.
Position a container to collect the oil.
3. Clean the area surrounding the transmission drain plug.
4. Remove the transmission drain plug.
Allow the oil to drain.
5. Clean transmission drain plug.
6. Install the transmission drain plug and clean any oil residue
from the surrounding area.
Tighten to 50 Nm (37 lb.ft).
7. Clean the area surrounding the transmission filler plug.
8. Remove the transmission filler plug.
9. Fill the transmission with the correct grade of oil.
For additional information, refer to: Specifications (308-03
Manual Transmission/Transaxle, Specifications).
10. Install the transmission filler plug and clean any oil residue
from the surrounding area.
Tighten to 35 Nm (26 lb.ft).
11. Remove the container.
12. Lower the vehicle.Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Landmarcs
arjan_de_jong schreef:Het best is even bij de dealer na vragen of in het WP handboek kijken wat er voorgeschreven staat.
Volgens WP handboek:Code: Selecteer alles
The transmission is a fill for life unit and no level check is required at service unless a leak is present.
2.4L WSD-M2C200-C
Ik zou dus controleren of deze code erbij genoemd word.
Kijk even in de Kennisbank, en daar vind ik bij een Defender 2007: http://lrch.nl/kennisbank/onderhoudscon ... 4-07-tm-11
Versnellingsbak-olie bij 200K km verversen, Tussenbak-olie bij 80K km verversen.
"Fill for life" is natuurlijk ook waar: Zodra het leven uit de bak is hoeft de olie ook niet meer ververst.
In de Kennisbank is dit hier: http://lrch.nl/kennisbank/welke-olie-en-vetten ook handig (alleen nog geen info mbt de Puma-6-bak).
Groeten MarcS
PS Bakolie moet je nog vaker verversen, als je tenminste gezond wilt blijven.
-
Roger B.
tja... zoals zo vaak.... onder het mom van lage onderhoudsprijzen worden de olie-verversintervallen opgerekt... bij een 300Tdi moet de LT230 elke 40.000 nieuwe olie... maar in een puma doet ie het dubbele??
laat mij dan maar met grotere regelmaat wat nieuw smeermiddel in een bak pompen....
laat mij dan maar met grotere regelmaat wat nieuw smeermiddel in een bak pompen....
gone