Redelijk OT,maar toch even vragen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
tim

Redelijk OT,maar toch even vragen

Berichtdoor tim » 19 Mei 2014, 23:29

Gisteren zag ik een grote camper langzij komen die op z'n trekhaak , via een of andere speciale starre koppeling/verbinding/pijp-staaf een klein autotje eraan had hangen, ik meen een soort toyota aygo oid.
De aygo had de alarmlichten aan.
Maar mag zoiets in nederland?
Daarnaast; wordt die aygo in de gegeven setting dan officieel geen aanhanger, en bv daarmee verplichte witte kenteken platen?

gewoon even vanuit intresse.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

JanTD5

Re: Redelijk OT,maar toch even vragen

Berichtdoor JanTD5 » 19 Mei 2014, 23:34

Ja je mag een auto via een triangel achter een camper hangen. Dacht wel dat het dan een hanger wordt. Maar omdat het ding zwaarder is dan 750kg zit er geen witte plaat op. Verlichting moet dan wel samen met het trekkende voortuig werken, dat is wat ik er van weet. Of het de held waarheid is dat moet ik af kloppen.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Mei 2014, 23:34

Dat ding is een triangel en ja dat mag. De auto moet dan wel voorzien zijn van lampen die aan de trekkende voertuig gekoppeld zijn.

Het getrokken voertuig is geen aanhanger want het blijft een ongeremd voertuig. Wat de status wel exact is is mij ook een beetje onduidelijk. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 19 Mei 2014, 23:36

Dus de alarmlampjes aan klopt dus niet. Dat dacht ik ook.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

tim

Berichtdoor tim » 19 Mei 2014, 23:46

Okee ,iets duidelijker dus.
idd, een triangel, ook vaak gebruikt bij bussen die afgesleept worden ed.
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Mei 2014, 23:51

Geen witte plaat. De auto achter de camper heeft een eigen identiteit die je niet mag afschermen.

Zag vandaag een 130 (uiteraard met witte platen) met een opgevoerde fietsdrager op de trekhaak met daarop een Triumph Scrambler. Veel beter idee dan met zo'n woondoos nog een doos mee te slepen. :roll: :roll:

Needless to say dat ik alweer zit te schetsen..... :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 19 Mei 2014, 23:56

Heb het jaren gedaan met een lomax achter de luxe auto. In Nederland en aanliggende landen.
Gaat prima. De getrokken auto wordt geen aanhanger maar houdt het eigen kenteken. De verlichting wordt gekoppeld aan de trekkende auto en dus geen alarmlichten.
Als je het doet is het verstandig om een kopie van de regel uit het wegen verkeers regelement in de auto mee te nemen. De politie weet er vaak geen raad mee :)
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

tim

Berichtdoor tim » 20 Mei 2014, 00:11

Ben dan wel benieuwd hoe ze die dikke brommer op die drager krijgen/afhalen.. :roll:

@ nico, tav de autoriteiten en een copytje:idd, kan me er wat bij voorstellen, ala een 25km/pu- landbouwvoeruig kenteken op een normale auto...
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mei 2014, 00:37

tim schreef:Ben dan wel benieuwd hoe ze die dikke brommer op die drager krijgen/afhalen.. :roll

Zoals ik het zag gewoon met een rijplaatje. Het ding weegt standaard 230 kilo, dus dat is vrij makkelijk ergens tegen op te duwen.

Zo hoog hing de drager ook niet, ik denk een 500mm van de grond.

Deze zag er nog wat lichte uit met een upsd vork met radiale klauwen en ander goodies.... :D :D
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Mei 2014, 06:15

dat de getrokken auto geen aanhanger is en dus eigen kenteken (apk en verzekering) moet hebben had ik ook al eens gevonden (heb het als optie bekeken voor het offroadspeeltje mocht er eens iemand op zo'n evenement panne krijgen, dat die dan op de aanhanger zou kunnen en de range met triangel)

wat mij onduidelijk bleef is hoe het met het remmen van het getrokken voertuig zit..... ongeremd mag je normaal maar 750kg max trekken..... zijn maar verdomd weinig auto's die daar onder blijven...... en voor de situatie die ik voor ogen had...2100kg ongeremd achter je auto.....dat lijkt me ook niks
gone

Terug naar “Kroeg”