Een paar maanden geleden heb ik een nieuw stuurhuis in mijn Defender uit 1991 gekregen. Als de voorwielen recht staan, heb ik een hele kleine vrije slag (halve centimeter) in mijn stuur. Maar als de wielen naar rechts of links gedraaid staan (denk aan een klok: als 12 uur recht vooruit is, dan bedoel ik nu 10 uur of 14 uur) is de vrije slag bijna 4 cm. Soms heb ik in een wat lange bocht het idee dat ik even de controle verlies omdat het net lijkt of de auto opeens rechtdoor wil en ik moet dan bijsturen. Op zich niet erg, maar ik vraag me af of deze vrije slag van 4 cm. normaal is, of dat ik het stuurhuis moet afstellen. (Ik ben daar wat benauwd voor omdat het stuurhuis dat erin zat toen ik hem kocht, wellicht té strak was afgesteld en dat maakte de auto zwaar te besturen én dat het stuurhuis kapot ging).
Dank vast voor de reacties.
E. Mulder
Vrije slag stuur defender
-
Landmarcs
Re: Vrije slag stuur defender
Everhard,
Of de door jou gemeten waarden normaal zijn kan ik niet beoordelen, maar bedenk wel dat er constructief zit ingebouwd dat de vrije slag bij rechtuit het kleins en bij geheel ingestuurd het grootst is.
Teken de geometrie maar eens uit: in de middenstand duwt en trekt de Pittman-arm netjes loodrecht aan de stuurstang, helemaal ingestuurd staat alles zo dat je veel minder direct aan alles duwt of trekt.
Bij een "normale" "luxe-wagen" zie je gewoonlijk een tandheugel en die heeft van begin tot eind steeds dezelfde speling (zo niet dan is er iets mis).
Wat betreft het "gedrag" bij het terugdraaien naar de rechtstand: Weet je zeker dat de (uit)sporing goed is, na een bocht ineens rechtuit kan passen bij (iets) teveel toespoor.
Groeten MarcS
Of de door jou gemeten waarden normaal zijn kan ik niet beoordelen, maar bedenk wel dat er constructief zit ingebouwd dat de vrije slag bij rechtuit het kleins en bij geheel ingestuurd het grootst is.
Teken de geometrie maar eens uit: in de middenstand duwt en trekt de Pittman-arm netjes loodrecht aan de stuurstang, helemaal ingestuurd staat alles zo dat je veel minder direct aan alles duwt of trekt.
Bij een "normale" "luxe-wagen" zie je gewoonlijk een tandheugel en die heeft van begin tot eind steeds dezelfde speling (zo niet dan is er iets mis).
Wat betreft het "gedrag" bij het terugdraaien naar de rechtstand: Weet je zeker dat de (uit)sporing goed is, na een bocht ineens rechtuit kan passen bij (iets) teveel toespoor.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Een stuurhuis van een paar maanden oud kan nog geen speling hebben en ook de pitman arm kogel niet.
In de rechtuitstand hoort er eigenlijk geen speling te zijn in het stuurhuis, maar uitgestuurd klopt het dat je speling/vrije slag hebt, dit komt door de constructie (worm en rol) in het stuurhuis.
Ik neem aan dat je kijkt bij het linker wiel als je aan het stuur draait of het wiel mee beweegt of niet en dat je op deze manier tot de conclusie komt dat er speling in het stuurhuis zit.
Waarschijnlijk zit er ergens speling op één of meer stuurkogels. De pitman arm zit met de stuurstang aan het rechter fuseehuis en van daaruit met de spoorstang aan het linker fuseehuis. Daar zijn dus al drie plaatsen waar speling kan zitten.
De speling kan ook nog zitten in (de kruisjes van) de stuuras tussen stuur en stuurhuis.
Of (en dat had ik laatst) dat de conus van de pitmanarmkogel niet strak genoeg in de stuurstang gedraaid zit (want dan is het makkelijker weer los te halen) en daardoor iets kantelt.
Groet,
Erik.
In de rechtuitstand hoort er eigenlijk geen speling te zijn in het stuurhuis, maar uitgestuurd klopt het dat je speling/vrije slag hebt, dit komt door de constructie (worm en rol) in het stuurhuis.
Ik neem aan dat je kijkt bij het linker wiel als je aan het stuur draait of het wiel mee beweegt of niet en dat je op deze manier tot de conclusie komt dat er speling in het stuurhuis zit.
Waarschijnlijk zit er ergens speling op één of meer stuurkogels. De pitman arm zit met de stuurstang aan het rechter fuseehuis en van daaruit met de spoorstang aan het linker fuseehuis. Daar zijn dus al drie plaatsen waar speling kan zitten.
De speling kan ook nog zitten in (de kruisjes van) de stuuras tussen stuur en stuurhuis.
Of (en dat had ik laatst) dat de conus van de pitmanarmkogel niet strak genoeg in de stuurstang gedraaid zit (want dan is het makkelijker weer los te halen) en daardoor iets kantelt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- JoostKenya
Een Landrover stuurhuis heeft rond de middenstand de minste speling. Daarom moet je het stuurhuis ook eerst centraliseren wanneer je de stuurspeling opnieuw af wilt stellen.
Zie een eerder topic: http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=5012
Mijn Puma heeft rond de middenstand een hele kleine speling en bij fors ingestuurde wielen een vrij grote speling. Toch merk ik daar in de praktijk niets van terwijl ik allergisch ben voor speling in de rechtuitstand.
Wanneer de wielen meer ingestuurd zijn en de sliphoek van de wielen groter is leveren de banden een groter terugstelmoment. Dit terugstel moment ontstaat door de vervorming van de band en door de constructieve naloop van de vooras. Door het terugstelmoment zal er bij grotere stuuruitslag een groter tegengesteld moment vanuit de wielen op de stuurinrichting worden uitgeoefend die er voor zorgt dat er spanning op het stuurhuis staat. Door deze spanning "valt de speling niet meer zo op". De speling zal niet snel worden doorlopen tenzij je heel snel terugstuurt.
Zie een eerder topic: http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=5012
Mijn Puma heeft rond de middenstand een hele kleine speling en bij fors ingestuurde wielen een vrij grote speling. Toch merk ik daar in de praktijk niets van terwijl ik allergisch ben voor speling in de rechtuitstand.
Wanneer de wielen meer ingestuurd zijn en de sliphoek van de wielen groter is leveren de banden een groter terugstelmoment. Dit terugstel moment ontstaat door de vervorming van de band en door de constructieve naloop van de vooras. Door het terugstelmoment zal er bij grotere stuuruitslag een groter tegengesteld moment vanuit de wielen op de stuurinrichting worden uitgeoefend die er voor zorgt dat er spanning op het stuurhuis staat. Door deze spanning "valt de speling niet meer zo op". De speling zal niet snel worden doorlopen tenzij je heel snel terugstuurt.
-
Everhard Mulder
Ok, dank voor de reacties. Ik had bij de garage al gevraagd of die speling wel goed was....men zei van wel, maar men besteedde er niet veel aandacht aan. Dus vroeg ik me af of dat nu wel deugde. Uit de reacties maak ik op dat die speling er dus bij hoort. Ok, weten we dat. Ik zal nog eens goed nagaan wat er nou precies in zo'n lange bocht gebeurt en de auto nog eens laten uitlijnen (was al een jaar geleden gebeurd, maar wie wet niet slecht het nog eens te laten doen).
-
Landmarcs
Ik heb nog even gevoeld - 110Puma bijna 4 jaar oud - in de rechtuitstand stilstaand motor stil: hoegenaamd geen speling (er zit dan alleen wat "vering" in het stuur, je voelt dat je de banden wilt verdraaien terwijl het loopvlak nog niet schuift).
Groeten MarcS
Groeten MarcS
-
Roger B.
Everhard Mulder schreef:Ok, dank voor de reacties. Ik had bij de garage al gevraagd of die speling wel goed was....men zei van wel, maar men besteedde er niet veel aandacht aan. Dus vroeg ik me af of dat nu wel deugde. Uit de reacties maak ik op dat die speling er dus bij hoort. Ok, weten we dat. Ik zal nog eens goed nagaan wat er nou precies in zo'n lange bocht gebeurt en de auto nog eens laten uitlijnen (was al een jaar geleden gebeurd, maar wie wet niet slecht het nog eens te laten doen).
nee, je hebt ons niet goed begrepen..... verschil in speling tussen rechtuitstand en volledige uitslag is normaal. maar je speling is over het hele gebied te groot.
gone
- Erik Peters
Precies!Roger B. schreef:nee, je hebt ons niet goed begrepen..... verschil in speling tussen rechtuitstand en volledige uitslag is normaal. maar je speling is over het hele gebied te groot.
Die halve centimeter speling in de rechtuitstand hoort niet. Zeker niet bij een nieuw stuurhuis.Everhard Mulder schreef:Als de voorwielen recht staan, heb ik een hele kleine vrije slag (halve centimeter) in mijn stuur.
Afgezien van de mogelijkheden die ik genoemd heb, kan het ook nog zijn dat het stuurhuis niet in de middenstand staat (zoals Joost Kenya al noemde) wanneer de wielen rechtuit staan. Alleen in de middenstand is het stuurhuis speling vrij. Dat is een kwestie van stuurstang op de juiste lengte afstellen (en eventueel het stuurwiel een tandje verdraaien, zodat het stuur ook weer 'recht' staat).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- JoostKenya
Erik Peters schreef:Die halve centimeter speling in de rechtuitstand hoort niet. Zeker niet bij een nieuw stuurhuis.
Het hangt er erg vanaf hoe je dat meet.
Ik vind een halve centimeter verdraaiing gemeten op de uiterste rand van het standaard stuurwiel niet veel en normaal voor de middenstand.
-
Landmarcs
Het hangt er ook vanaf wanneer je iets speling noemt, en of je met of zonder stuurbekrachtiging meet.
Zoals gezegd, een 3 jaar en 9 maanden oude Puma (met niet teveel kilometers) heeft in de rechtruitstand zonder draaiende motor eigenlijk geen speling, je voelt vrijwel direct de weerstand van alles tot en met de band op de weg die bij stilstand niet wil verdraaien - er is dan dus zeker géén sprake van een "vrije slag".
Dus ... misschien moeten we eerst eens definiëren wat de beste methode is om de speling/vije slag te bepalen.
Groeten MarcS
Zoals gezegd, een 3 jaar en 9 maanden oude Puma (met niet teveel kilometers) heeft in de rechtruitstand zonder draaiende motor eigenlijk geen speling, je voelt vrijwel direct de weerstand van alles tot en met de band op de weg die bij stilstand niet wil verdraaien - er is dan dus zeker géén sprake van een "vrije slag".
Dus ... misschien moeten we eerst eens definiëren wat de beste methode is om de speling/vije slag te bepalen.
Groeten MarcS