Symptomen slechter worden dual mass vliegwiel Td5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JanTD5

Symptomen slechter worden dual mass vliegwiel Td5?

Berichtdoor JanTD5 » 06 Mei 2014, 22:06

Weet iemand wat de symptomen zijn van een slecht of stuk dual mass vliegwiel van een Td5? Heb namelijk sinds vandaag een vogel tsjilp geluid er in zitten als ik vol op trek of afrem op de motor, niet constant maar wel mer regelmaat. Tevens een sterkere rommel/ trilling/ brom tijdens het rijden vanaf zon 90/95kmh dan normaal. Denk zelf aan het vliegwiel :(
Heb nog tijd gehad om de kruisjes te checken of het daar vandaan komt.

Groet Jan

Ps: bericht ook op het prikbord geplaatst.
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Re: Symptomen slechter worden dual mass vliegwiel Td5?

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mei 2014, 23:13

Kruisjes, wiellagers ??

DualMass-vliegwiel geeft "gedoe" bij het (ont)koppelen meen ik.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Mei 2014, 23:54

meen ik..... zal vast ook bij ontkoppelen "gedoe" geven...

als een 2mv aan zijn eind is, dan zijn de verende elementen op, en dus zit er speling tussen beide delen. deze speling zorgt voor vibraties.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2014, 10:28

Roger B. schreef:meen ik..... zal vast ook bij ontkoppelen "gedoe" geven...

als een 2mv aan zijn eind is, dan zijn de verende elementen op, en dus zit er speling tussen beide delen. deze speling zorgt voor vibraties.

Precies ... maar in de oorspronkelijke vraag lees ik: Wat zijn de eerste symptomen?

Het vliegwiel zal bij de eerste symptomen nog niet al te veel vibraties geven, immers het geleidelijk aan desintegrerende verende rubber houdt alles nog aardig op z'n plek alleen bij de wisseling in belasting op die "verende elementen" krijg je "gedoe", ik las bijvoorbeeld over schokkerig wegrijden waar dan het dual-mass vliegwiel als oorzaak werd genoemd.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 07 Mei 2014, 11:02

Tsjirpend geluid kan ook de krukaspoelie zijn aan de voorkant van je blok. Doet die van mij ook, maar die poelie is nergens meer te krijgen. lekker dan.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 07 Mei 2014, 11:14

De auto rijd niet schokkerig weg. Ook koppeld en ontkoppled prima, voel daar geen verschil. Ook geen "getsjilp" bij het uit zetten van de motor wat naar mijn idee een krukas poeli zou kunnen zijn. Dan gaan we maar eens naar de kruisjes kijken.

Bedankt tot zover, Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 07 Mei 2014, 12:47

Gaat goed met je wagenpark.

Rij je nu elke keer naar Schiphol met de laro? Of kan je nog mee rijden met collega?

Kruisje is soms erg moeilijk te zien/ voelen onder de auto.

Die van de 110 had erg veel speling maar dat was pas te merken toen we de as er onder uit hadden. (de naaldlagers vielen er al tussen uit)
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 07 Mei 2014, 16:44

Ja gaat lekker met het wagenpark :cry: Kan poolen, dus maar eens in drie dagen rijden. Daardoor viel het ook op, we rijden niet zo vaak op de snelweg met dat ding. Haal va de assen er maar eens onder vandaan, voelen en eens smeren.

Groeten Jan

kleo6538

Berichtdoor kleo6538 » 07 Mei 2014, 18:12

Uit ervaring sprekende : een gedaver of vibratie zolang men de koppeling niet indrukt.
Bij koude toestand alles perfect door de licht verhoogde ralenti, van zodra een beetje temperatuur is de vibratie er, trapt men de koppeling in is het compleet weg!
Ik heb bij mijn Disco 2 de koppeling en het dubbelmassavliegwiel vervangen ( valeo ), met 2 man en brug : s,morgens om 8 begonnen en een uurtje middagpauze, om 14u45 vertrokken uit de garage, ik was erbij want ik was de 2e man.
Sindsdien een droom om mee te rijden en ook veel stiller.

Groetjes
Paul

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 07 Mei 2014, 21:29

Nou het was idd een kruisje. Voorste propshaft, kruisje aan bak kant. Tap eind was al taps toegelopen, naaldjes helemaal weg en met de hand niet meer te bewegen. Nieuwe in gezet, altijd handig om wat op voorraad te hebben :mrgreen:

Bedankt voor de adviezen, groet Jan
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (31.4 KiB) 6195 keer bekeken

Terug naar “Techniek”