Het volgende probleem.
Onze defender 90 TD5 uit 2004, stuurt niet meer lekker.
Na een heerlijk weekend op Fürstenau waar ik toch iets te diep het water door gegaan ben (dat was een hele schoonmaak klus, maar hij is weer schoon).
Nu stuurt hij zwaar na de schoonmaakwerkzaamheden, heb alle kruisjes van de stuur inrichting extra schoon gemaakt en voorzien van wat vet, de stuur demper eronder vandaan gehaald, daar zat wat modder in, is nu schoon.
Het sturen gaat een heel stuk beter maar zodra je een scherpe bocht neemt gaat het zwaar en na de bocht wil je stuur niet meet lekker terug komen, moet hem zelfs een klein beetje helpen. Als de wielen vrij hangen (de voorkant op as steunen) kan je het stuur met 2 vingers ronddraaien zeer soepel.
Zou de stuurdemper na 10 jaar misschien op zijn of zijn er nog andere oorzaken die dit probleem kunnen veroorzaken?
Graag jullie advies.
Zwaar sturen Opgelost
Zwaar sturen Opgelost
Laatst gewijzigd door aad op 12 Mei 2014, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.
- Erik Peters
Re: Zwaar sturen
Hoe staat het met de spoorstang (niet krom)?
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Bedankt voor de tip, maar die is nog netjes recht.
Defender 90 TD5 2004.
Defender 90 TD5 2004.
-
BartSlager
Je stuurdemper is een demper die zeer kleine uitslagen, veroorzaakt door het wegdek, dempt. Daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Het terugkomen van het stuur wordt veroorzaakt door het gewicht van je auto en de symmetrie van de stuurinrichting (i.e. uitlijning). Het fysieke draaipunt van je wiel zit namelijk op een ander punt dan het punt waar je wiel daadwerkelijk omheen draait.
Je kan dit zien wanneer je in stilstand de wielen van rechtuit verdraait naar links of recht. De neus van je auto gaat dan iets omhoog. Aangezien het gewicht altijd het laagste punt weer wil opzoeken zal de neus altijd naar beneden willen zakken met al gevolg dat (wanneer je rijdt anders is de wrijving te hoog) je stuur weer recht komt.
Mijns inziens ligt het dus aan je uitlijning. Daarbij hoeft een stuurstang niet zichtbaar verbogen te zijn om een enorm effect te hebben op je sturing. Maar het kan uiteraard ook je camber of caster zijn. Waarbij ik denk aan het camber.
Mijn theoretische kennis is al van enige tijd geleden dus ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt. Succes!
Het terugkomen van het stuur wordt veroorzaakt door het gewicht van je auto en de symmetrie van de stuurinrichting (i.e. uitlijning). Het fysieke draaipunt van je wiel zit namelijk op een ander punt dan het punt waar je wiel daadwerkelijk omheen draait.
Je kan dit zien wanneer je in stilstand de wielen van rechtuit verdraait naar links of recht. De neus van je auto gaat dan iets omhoog. Aangezien het gewicht altijd het laagste punt weer wil opzoeken zal de neus altijd naar beneden willen zakken met al gevolg dat (wanneer je rijdt anders is de wrijving te hoog) je stuur weer recht komt.
Mijns inziens ligt het dus aan je uitlijning. Daarbij hoeft een stuurstang niet zichtbaar verbogen te zijn om een enorm effect te hebben op je sturing. Maar het kan uiteraard ook je camber of caster zijn. Waarbij ik denk aan het camber.
Mijn theoretische kennis is al van enige tijd geleden dus ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt. Succes!
Camber en caster is niet af stellen bij een defender, alleen de sporing. Tenzij er iets krom gereden is natuurlijk.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Landmarcs
BartSlager schreef:Je stuurdemper is een demper die zeer kleine uitslagen, veroorzaakt door het wegdek, dempt. Daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Als de stuurdemper "moe" is, of vol met zooi zit dan kan die stuurdemper een tegendraadse uitwerking hebben.
Stuurdemper los nemen en kijken of het effect weg is: je weet dan of het de demper is.
Als alles verder goed is is het stuurgedrag gelijk en heb je alleen meer klappen in het stuur als je met een wiel door een kuil oid rijdt.
Groeten MarcS
PS Als één van de stuurkogels zwaar draait draait het stuur ook zwaarder.
Mijn eerste gedachte gaat uit naar de stuurkogels en vooral de gewrichten van de stuurstang. Als die slecht worden zijn ze gevoelig voor vocht en dat gaat vaak na even drogen en rijden wel weer weg tot ze definitief versleten zijn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Zwaar sturen Opgelost
Probleem opgelost,
Het waren inderdaad de kruisjes van de stuurkolom, en voornamelijk het onderste kruisje die zat muurvast.
Een nieuwe kolom besteld (Steering shaft including joints) en er ingezet, dat is zelf goed te doen even wat ruimte maken door de turbo slang weg te halen, de stuurkolom zelf zit met 3 boutjes vast (haal de bouten er helemaal uit, ok al zijn ze losgedraaid). En de nieuwe kolom kan geplaatst worden.
Hij stuurt weer als vanouds. Ieder hartelijk dank voor zijn advies en mee denken.
Groet Aad
Het waren inderdaad de kruisjes van de stuurkolom, en voornamelijk het onderste kruisje die zat muurvast.
Een nieuwe kolom besteld (Steering shaft including joints) en er ingezet, dat is zelf goed te doen even wat ruimte maken door de turbo slang weg te halen, de stuurkolom zelf zit met 3 boutjes vast (haal de bouten er helemaal uit, ok al zijn ze losgedraaid). En de nieuwe kolom kan geplaatst worden.
Hij stuurt weer als vanouds. Ieder hartelijk dank voor zijn advies en mee denken.
Groet Aad
Defender 90 TD5 2004.
Defender 90 TD5 2004.