koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
kaietanus
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 Jul 2010, 07:49

koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor kaietanus » 30 Apr 2014, 09:59

Misschien kan iemand me helpen met de volgende vraag:

Ik heb een defender uit 86 met een 200 tdi ingebouwd

Vorig jaar op vakantie in Frankrijk ging bij warm weer (lees: warm wegdek) de koppeling haperen, na intrappen en schakelen leek het net alsof hij bleef hangen, maw een slippende koppeling.

Bij koud wegdek geen enkel probleem, s'nachts 700 km aan 1 stuk teruggereden.

Een isolatieband om de uitlaat ter hoogte van de onderste koppelingscilinder heeft niet mogen baten....

groeten kai

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor Erik Peters » 30 Apr 2014, 13:16

Het bedieningsstangetje van de koppeling heeft wel genoeg vrije slag (1 á 1,5 mm) in de hoofdkoppelingscilinder?
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor Everhard Mulder » 03 Mei 2014, 15:03

Ik vind het zo vreemd dat je een verband legt tussen warm wegdek en een slippende koppeling..... ik zou me eerder afvragen welke olie je gebruikt hebt in bv. de versnellingsbak: is die niet te dun zodat bij warm weer er geen goede smering is???? Ik brabbel ook maar wat, hoor!

Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor Everhard Mulder » 03 Mei 2014, 15:11

Sorry, te snel per ongeluk op Versturen geklikt. Hoe lang geleden heb je de olie in je koppelings-systeem vervangen? Remolie wil nog wel eens water aantrekken wat bij écht hoge temperaturen, verdampt en dan trap je je pedaal in, maar er gebeurt niks. Dat ontdekte ik ooit toen ik in Syrië een hele lange afdaling moest maken....bijna beneden kon ik het rempedaal intrappen wat ik wilde: ik trapte in het luchtledig en remmen deed die niet meer. Met een bloedgang nam ik het laatste stuk van de afdaling.De garage beneden aan die berg stond al klaar met de waterspuit (om de remolie af te laten koelen zodat waterdamp weer water werd en je de rem weer kon intrappen) want die hadden al menigeen zo radeloos naar beneden zien komen.
Enfin: kijk eens naar die olie wil ik maar zeggen.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor Roger B. » 03 Mei 2014, 15:19

je had je bericht kunnen aanpassen ipv een nieuw bericht posten :lol:
gone

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor SanderTD4 » 03 Mei 2014, 15:43

Roger B. schreef:je had je bericht kunnen aanpassen ipv een nieuw bericht posten :lol:

Je had ook een pb kunnen sturen :D
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor VeeTee » 03 Mei 2014, 17:47

SanderTD4 schreef:
Roger B. schreef:je had je bericht kunnen aanpassen ipv een nieuw bericht posten :lol:

Je had ook een pb kunnen sturen :D


Zo leert iederéén er van ... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor Everhard Mulder » 05 Mei 2014, 12:00

Echt bemoedigend om hier nog eens iets te posten.....

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor VeeTee » 05 Mei 2014, 16:32

Nou nou, zowel alle reacties zijn met smiley, dus positief bedoelde opbouwende "kritiek". Als je dat negatief vindt en daar niet tegen kunt dan heb je wel lange tenen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: koppeling slipt na schakelen ALLEEN BIJ WARM WEER/WEGDEK

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mei 2014, 14:15

Everhard Mulder schreef:Sorry, te snel per ongeluk op Versturen geklikt. Hoe lang geleden heb je de olie in je koppelings-systeem vervangen? Remolie wil nog wel eens water aantrekken wat bij écht hoge temperaturen, verdampt en dan trap je je pedaal in, maar er gebeurt niks. Dat ontdekte ik ooit toen ik in Syrië een hele lange afdaling moest maken....bijna beneden kon ik het rempedaal intrappen wat ik wilde: ik trapte in het luchtledig en remmen deed die niet meer. Met een bloedgang nam ik het laatste stuk van de afdaling.De garage beneden aan die berg stond al klaar met de waterspuit (om de remolie af te laten koelen zodat waterdamp weer water werd en je de rem weer kon intrappen) want die hadden al menigeen zo radeloos naar beneden zien komen.
Enfin: kijk eens naar die olie wil ik maar zeggen.


Het klopt dat remvloeistof water aantrekt en dat dat een probleem is in een remsysteem ... echter is het de vraag of de "remolie" in het koppelingsysteem ooit heet genoeg wordt. Het reservoirtje bij de koppeling is klein, zou er werkelijk een waterdamp-bel in het hydrauliek-systeem ontstaan loopt dat reservoirtje snel over ... en bovendien ... is het beschreven symptoom "de koppeling blijft hangen" en niet "de koppeling reageert niet": bij een dampbel zou je een sponzige koppeling krijgen die de koppeling niet of moeilijk doet ontkoppelen, hier blijft de koppeling juist slippen dus onder een zekere druk. (En daarbij werkt het koppelingssysteem iha na enige tijd zelf-ontluchtend.)

Onvoldoende vrije slag is de "eerste keus": Als de "remolie" wat uitzet en de terugloop wordt niet goed vrijgegeven blijft het koppelingssysteem onder druk en blijft de koppeling dus slippen alsof je met een te zware schoen op het koppelingspedaal rondrijdt.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten