Ik ben me aan het oriënteren voor de aanschaf van een Defender 90 Td5. Maximale leeftijd mag een 10 – 15 jaar. Kilometers maakt mij niet zoveel uit (als de prijs ernaar is). Het wordt geen gezinswagen maar eerder voor lokaal verkeer en een jachtdag in de Ardennen. Ik denk 5000 – 10.000 km per jaar ermee te gaan rijden.
Ik ben er 1 tegen het lijf gelopen die 310.000 km heeft gelopen. Welke service/onderhoud (niet standaard) zou hij gehad moeten hebben. Welke service/onderhoud zal hij binnenkort moeten hebben? Zijn er specifieke dingen aan een Defender waar ik op zou moeten letten?
Tips en adviezen
- Martijn en Caroline
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 09 Okt 2008, 21:49
- Locatie: Rotterdam
- Contact:
Re: Tips en adviezen
in de clubshop is een alleraardigst boekje: het Land Rover Kompas.
Daarin staat alles wat je wilt weten en meer!
groeten Martijn (de aandelen zitten in de club
)
Daarin staat alles wat je wilt weten en meer!
groeten Martijn (de aandelen zitten in de club
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Tips en adviezen
Heb zelf geen td5 maar hoor wel vaak over olie in de kabelboom bij de computer. Of de brandstof pomp al eens vervangen is is ook een.puntje om te controleren.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tips en adviezen
Dag Bart,
Met 310.000 km zal alles wat aandacht moet hebben wel een keertje vervangen zijn (of niet deugen).
Brandstofpomp kan met 150.000 stuk zijn (kan ook duidelijk langer of korter mee gaan), dus eenmaal vervangen geeft geen enkele garantie.
Brandstofdrukregelaar idem. Olie in de kabelboom komt voor, vrij vaak zelfs, maar kan ook heel lang wegblijven, is gewoon iets om te checken.
Waarschijnlijk is de koppakking ook al een keer vervangen, als dat "recent" is gedaan, en goed, dan heb je hopelijk daar weer lang geen zorgen over.
En vroeger was men bezorgd over het olie-pomp-boutje, maar met 310.000 km is dat waarschijnlijk gechecked en/of vastgezet , het zal wel loslopen met het loslopen ..
Dus ... met 310.000 km kan je eigenlijk geen zeperd hebben, dwz alles dubbel en dwars checken, en wat "wees gegroetjes" in de hoop dat er niet iets net op springen staat (alles kan nl net stuk gaan, dus eigenlijk is ie zo goed als nieuw alleen heb je minder garantie).
De Td5 kan als ie niet is mishandeld heel veel kilometers mee, 500.000 of .... nog meer. En omdat de Disco 2 niet echt een waardevaste auto is zijn ruilmotoren (in geval van) niet heel moeilijk te vinden.
Verder moet je gewoon goed kijken, een 10-15 jaar oude Defender heeft nu eenmaal een aantal plekken waar het mis kan gaan (de meeste auto's van die leeftijd zijn dan al gewoon op, dus zo gek is het niet als er hier of daar wat mis is). En om een beetje te somberen: Er zijn er die met 15 jaar een complete restauratie behoeven ... als je de auto langere tijd in een zilt klimaat gebruikt en niet (goed) schoonmaakt dan misstaat ie niet naast de gatenkaas.
Groeten MarcS
Met 310.000 km zal alles wat aandacht moet hebben wel een keertje vervangen zijn (of niet deugen).
Brandstofpomp kan met 150.000 stuk zijn (kan ook duidelijk langer of korter mee gaan), dus eenmaal vervangen geeft geen enkele garantie.
Brandstofdrukregelaar idem. Olie in de kabelboom komt voor, vrij vaak zelfs, maar kan ook heel lang wegblijven, is gewoon iets om te checken.
Waarschijnlijk is de koppakking ook al een keer vervangen, als dat "recent" is gedaan, en goed, dan heb je hopelijk daar weer lang geen zorgen over.
En vroeger was men bezorgd over het olie-pomp-boutje, maar met 310.000 km is dat waarschijnlijk gechecked en/of vastgezet , het zal wel loslopen met het loslopen ..
Dus ... met 310.000 km kan je eigenlijk geen zeperd hebben, dwz alles dubbel en dwars checken, en wat "wees gegroetjes" in de hoop dat er niet iets net op springen staat (alles kan nl net stuk gaan, dus eigenlijk is ie zo goed als nieuw alleen heb je minder garantie).
De Td5 kan als ie niet is mishandeld heel veel kilometers mee, 500.000 of .... nog meer. En omdat de Disco 2 niet echt een waardevaste auto is zijn ruilmotoren (in geval van) niet heel moeilijk te vinden.
Verder moet je gewoon goed kijken, een 10-15 jaar oude Defender heeft nu eenmaal een aantal plekken waar het mis kan gaan (de meeste auto's van die leeftijd zijn dan al gewoon op, dus zo gek is het niet als er hier of daar wat mis is). En om een beetje te somberen: Er zijn er die met 15 jaar een complete restauratie behoeven ... als je de auto langere tijd in een zilt klimaat gebruikt en niet (goed) schoonmaakt dan misstaat ie niet naast de gatenkaas.
Groeten MarcS
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re: Tips en adviezen
Mijn defender 110 is van 1991. Acht jaar geleden is er een 2,8 HS International in gezet. Ik kocht 'm ruim een jaar geleden met 390.000 km op de teller en een vracht aan rekeningen van de vorige eigenaar wat die er allemaal al wel niet aan had laten doen. Voor de koop was de defender apk-gekeurd. Ik dacht een goede koop gedaan te hebben. Nu, dat ruime jaar later dus, kan ik je vertellen wat er in dat jaar allemaal aan vervanging toe was: een nieuw stuurhuis; nieuwe kruiskoppelingen, nieuwe drukgroep, koppelingsplaat, nieuwe radiateur, nieuwe swivel-lagers en bouten, nieuwe oliekeerringen bij linker- en rechter voorwiel en in beide diff's, afgekeurd voor de apk want er zat links achter in het chassis een gat, en af en toe vrees ik dat de versnellingsbak niet helemaal jofel meer is, ik had regenwater lekkage rechts-vooraan en links achteraan, rubbers van de vooras en de hokey-sticks zijn vervangen, nieuw stuurwiel want het oude werd plakkerig als die nat werd, stoelbekleding heb ik vervangen...en dan vergeet ik vast nog wel iets, jawel: de tankdop ging lekken. Dan ging tot 2x toe de achterruitverwarming stuk.... ik bedoel maar. Over 20000 km is de distributie aan de beurt, remolie moet vervangen etc. Allemaal "normale" slijtage zaken, maar heel erg vervelend ( en duur) als je net een nieuwe auto gekocht hebt en je in het jaar daarna alle achterstallige onderhoud op je dak krijgt.
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re: Tips en adviezen
Toch nog vergeten: de schokdempers moesten ook vervangen worden.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tips en adviezen
Everhard Mulder schreef:Mijn defender 110 is van 1991. Acht jaar geleden is er een 2,8 HS International in gezet. ......
Everhard,
Een Defender van 1991 met een 2,8 HS is natuurlijk niet 1:1 vergelijkbaar met een 10-15 jaar oude Td5 Defender.
Het belangrijkste is natuurlijk: Hoe lief is de/zijn de vorige eigenaar/eigenaren voor de auto geweest.
Het lastige is dat een poetser een prachtige auto kan aanbieden die onderhuids geheel verrot is, en een auto met zo hier en daar een "beurse plek" kan onderhuids als nieuw zijn ...
Maar terug naar de oorspronkelijke vraag: Een Td5 met 300.000 heeft ongeveer alles al eens gehad, en/of het komt net, dus wel rekening houden met een en ander, verder heel goed kijken/keuren (of laten keuren), maar er is niet echt iets dat typisch bij 300.000 km aan de beurt is, of net gedaan had moeten zijn.
Groeten MarcS
Re: Tips en adviezen
Zelfs al laat je er een expert naar kijken (een keuring is altijd aan te raden natuurlijk) dan nog heb je geen enkele garantie dat je een goede koop doet. Probleem is dat je nou eenmaal een mechanisch ding koopt dat aan slijtage onderhevig is. Wat kapot kan en nog niet kapot is kan kapot. Wat al kapot is kan andere dingen kapot maken. De standaard punten zijn hier al langs gekomen maar het punt is dat wat voor de gemiddelde auto geldt niet voor de auto hoeft te gelden die van jou wordt.
Kijk er zelf goed naar, laat er iemand naar kijken die weet waar hij het over heeft, er zijn mensen die het halve land door rijden om mee te kijken naar een auto, en als je al die info over jouw specifieke auto bij elkaar pakt moet je kijken wat jouw verstand zegt. Is de verkoper te vertrouwen (particulier, hobby handelaar, specialist, dealer, allemaal hebben voors en tegens). Past de prijs bij jou en heb je budget over om een paar dure tegenvallers op te vangen? Ben je bereid je verlies te nemen en de auto na een half jaar naar de sloper te brengen? Of ga je er helemaal voor?
Probleem is en blijft dat Land Rovers iets verslavends hebben en dat je gezond boeren verstand soms wordt verdrongen door dat groene virus...
Succes met beslissen!
Kijk er zelf goed naar, laat er iemand naar kijken die weet waar hij het over heeft, er zijn mensen die het halve land door rijden om mee te kijken naar een auto, en als je al die info over jouw specifieke auto bij elkaar pakt moet je kijken wat jouw verstand zegt. Is de verkoper te vertrouwen (particulier, hobby handelaar, specialist, dealer, allemaal hebben voors en tegens). Past de prijs bij jou en heb je budget over om een paar dure tegenvallers op te vangen? Ben je bereid je verlies te nemen en de auto na een half jaar naar de sloper te brengen? Of ga je er helemaal voor?
Probleem is en blijft dat Land Rovers iets verslavends hebben en dat je gezond boeren verstand soms wordt verdrongen door dat groene virus...
Succes met beslissen!
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re: Tips en adviezen
Even in perspectief, met 390 K op de teller is ie wel 9 keer de aarde rond geweest..
Dat is geen vrijbrief om "alles" vervangen te mogen hebben, maar relativeer wel een en ander.
Dat is geen vrijbrief om "alles" vervangen te mogen hebben, maar relativeer wel een en ander.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re: Tips en adviezen
Uiteraard en 3x de wereld rond is niet niks. Ik hoopte alleen dat, gezien de vracht rekeningen die erbij kwam, het meeste al wel gerepareerd zou of vervangen zou zijn: daar leek het ook op. Maar ik heb nét niet goed genoeg doorgevraagd en bij het doorbladeren van de rekeningen bv. niet gelet op de radiateur of die ooit vervangen was, en de schokdempers etc. Daarom hoop ik met mijn geschrijf wat tips te hebben gegeven waar hij op zou kunnen letten voor hij tot aanschaf overgaat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten