Bij het aansluiten van nieuwe H4 Xenon verlichting ben ik op het volgende probleem gestuit.
- dimlichten werken normaal.
- Grootlicht seinen (hendel naar je toe) werkt normaal
- Grootlicht permanent (hendel van je af) schakelt alle verlichting uit.
Nou zie ik dat de verlichtingschakelaar aan het stuur bij permanent grootlicht de voeding van de dimlichten onderbreekt terwijl hij het grootlicht maakt.
Ik heb de xenon lichten uiteraard met een relais geschakeld, dat wil zeggen, de lampvoeding. De grootlicht schakelin loopt gewoon via de schakelaar direct naar de lamp.
Maar bij H4 Xenon (bi-xenon) schakelt deze draad geen lamp maar uitsluitend de spiegelkop die over de lamp geschoven is en deze verlegt de bundel zodat er groot (hoog) licht ontstaat.
Ik heb het schema van de verlichting al bijgepakt maar kom er niet uit.
Ten eerste snap ik de oorzaak niet goed. Ik kan me wel een oplossing voorstellen, dat is de relais voor de lamp ook via het grootlicht signaal voeden maar dan wel met een diode.
Graag reactie van de echte techneuten hier.
Alvast bedankt.
grootlicht probleem met xenon
-
henkerdehenk
grootlicht probleem met xenon
Storm TentTrailers
www.stormtenttrailers.com
www.stormtenttrailers.com
-
Roger B.
Re: grootlicht probleem met xenon
Ben geen voorstander van conversielampjes...ben er nog geen tegen gekomen die niet verblind... maar als je medeweggebruikers je niet boeien.....
De oorzaak
Bij de H4 lamp wordt dimlig uitgeschakelt als grootlicht ingeschakeld wordt. Bij seinen gebeurd dat niet.
Oplossing
Door grootlicht signaal draad (die die nu je spiegel bedient) een relais laten schakelen dat spanning op je dimlicht zet
De oorzaak
Bij de H4 lamp wordt dimlig uitgeschakelt als grootlicht ingeschakeld wordt. Bij seinen gebeurd dat niet.
Oplossing
Door grootlicht signaal draad (die die nu je spiegel bedient) een relais laten schakelen dat spanning op je dimlicht zet
gone
-
Landmarcs
Ik denk dat 't makkelijker kan.
Als je het draadje dat het grootlicht-relais bekrachtigt doortrekt naar het spiegel-contact, en als je de grootlicht-relais-uitgang aan het dimlicht-contact.
Ik heb geen idee hoeveel stroom de spiegel trekt, maar dat zal wel niet te veel zijn.
Verder ben ik het maar zo met Roger B. eens. (En zelfs af-fabriek Xenon is niet altijd een feest.)
Groeten MarcS
Als je het draadje dat het grootlicht-relais bekrachtigt doortrekt naar het spiegel-contact, en als je de grootlicht-relais-uitgang aan het dimlicht-contact.
Ik heb geen idee hoeveel stroom de spiegel trekt, maar dat zal wel niet te veel zijn.
Verder ben ik het maar zo met Roger B. eens. (En zelfs af-fabriek Xenon is niet altijd een feest.)
Groeten MarcS
Helemaal met Roger eens, ik kan mij mateloos irriteren aan aftermarket Xenon. Vaak fout afgesteld en foute kleur.
Bij af-fabriek Xenon zitten er sensoren in de auto hoe "scheef" deze staat en daarop wordt verlichting aangepast. Bij BMW/MINI zitten die in de bumpers, ik weet niet hoe dit gaat bij JLR.
Heerlijk een auto met Xenon. M'n auto heeft bi-Xenon waarbij het gewone halogeen grootlicht ook nog functioneert.
Bij af-fabriek Xenon zitten er sensoren in de auto hoe "scheef" deze staat en daarop wordt verlichting aangepast. Bij BMW/MINI zitten die in de bumpers, ik weet niet hoe dit gaat bij JLR.
Heerlijk een auto met Xenon. M'n auto heeft bi-Xenon waarbij het gewone halogeen grootlicht ook nog functioneert.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
- RobStewart
Dommel schreef: ik weet niet hoe dit gaat bij JLR.
... well in your case you have two height sensors, one is mounted on the front left draagarm and the other is mounted on the right rear suspension arm.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Landmarcs
Dommel schreef:Helemaal met Roger eens, ik kan mij mateloos irriteren aan aftermarket Xenon. Vaak fout afgesteld en foute kleur.
Tja, heerlijk voor diegene die profijt heeft van het Xenon-licht.
Het aanpassen van de lichtbundel helpt een beetje, maar 't helpt alleen in een plat land met vooral rechte wegen (waar je dus weinig aan dat Xenon-licht hebt). Heb je bochtige wegen en vooral ook nog eens een weg die op en neer gaat dan verblind je bij ieder topje en iedere "foute" bocht je tegenliggers.
En ... Xenon geeft meer licht - dat is de reden om er blij mee te zijn -- of dus juist verdrietig van te worden.
Gelukkig zit je in een Defender een stuk hoger als de gemiddelde automobilist, dus als je in de Defender verblind wordt dan wordt de gemiddelde "Luxe Wagen" rijder nog sterker (en vaker) verblind.
Groeten MarcS
PS Lang geleden, had overigens de Renault R30 (misschien alleen de luxere uitvoeringen) al een automatisch en permanent werkende hoogteverstelling van de koplampen. Prachtige auto's die R30, alleen nogal roestgevoelig en bovendien een Turbo-diesel die levensduur-problemen kende.