Ontluchten koelsysteem defender v8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sebas

Ontluchten koelsysteem defender v8

Berichtdoor Sebas » 17 Apr 2014, 22:00

Sinds een tijdje heb ik problemen met de temperatuur van mijn koelsysteem. Vanuit koude start loopt de temperatuur vooral bij gelijk snelweg op rijden tot bijna tot aan het rood en dan pas weer terug naar het midden (normaal).
Als ik eerst binnendoor rustig rijd dan gaat ie iets over het midden en komt dan netjes weer terug naar normaal.
Dus verdacht ik de thermostaat en heb hiervoor eentje geplaatst die al bij 74 graden open gaat. Het euvel blijft echter bestaan.

Vooralsnog nadat de temperatuur opgelopen was tot driekwart of bijna rood kwam deze altijd weer netjes terug naar het midden, zelfs gedurende lange ritten bleef de temperatuur dan uiteindelijk goed.

Vandaag echter na korte rit nadat de temperatuur weer gezakt was steeg deze vervolgens weer richting rood en duwde bij stoppen een flinke scheut koelvloeistof uit het overloopslangetje van het expansievat.

Teveel lucht in het systeem? Heb al geprobeerd met lopende motor en dop van het expansievat af om te ontluchten, maar op een gegeven moment begint de boel te borrelen en loopt het expansievat over.

Kan ik via de airbleed die tussen de carburateurs zit ontluchten (hoogste punt)? Of kan het iets anders zijn?

(lang verhaal maar ik probeer een duidelijk beeld van het euvel te omschrijven :D )

Roger B.

Re: Ontluchten koelsysteem defender v8

Berichtdoor Roger B. » 17 Apr 2014, 23:19

heb je al een co2 test op de koelvloeistof losgelaten als ie zo borrelt?
gone

Sebas

Berichtdoor Sebas » 18 Apr 2014, 08:06

Nee? Hoe kan ik dat meten? Op een gegeven moment als de temperatuur over de middelste waarde gaat begint dat pas en zie ik ook luchtbellen..

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 18 Apr 2014, 10:13

Wat Roger bedoelt is dat er misschien een lekke koppakking is, die het koelsysteem vanuit de cilinders vult met uitlaatgassen en het zo op druk zet. als je dan de dop opent ontsnapt de druk.
Een andere mogelijkheid is dat er een probleem is met je waterpomp of thermostaat waardoor de motor te warm wordt (te weinig circulatie, koelvloeistof gaat koken als je de dop eraf draait) Extreem borrelen in het expantievat duidt op stoom, of uitlaatgassen in het circuit.
Thermostaat kun je uitsluiten door hem eruit te halen en dan eens te kijken wat er gebeurd. Let overigens op het kleine gaatje in de thermostaat; dit moet aan de bovenzijde bij montage om goed te kunnen ontluchten !! )

Een V8 is vrij eenvoudig te ontluchten.
Vuldop oplinkerzijde van de adiateur wegnemen en hem vullen tot deze vol is en niet meer zakt. Vulnippel niet terugplaatsen !!

Motor starten en dan bij de kachel even 1 slangenklem wat lossed tot en wachten tor er vloeistof uit komt. (kachel ontluchten; daar kan weleens een luchtbel in blijven staan en dan doet de kachel het niet of heel slecht))
Dan even wachten tot de thermostaat opent. Als het goed is gebeurd dat ruim voor je het kookpunt bereikt. Dan zul je zien dat er nog de nodige luchtbellen in de radiateur komen.
Motor uit, bijvullen en vuldop er weer op. Expantievat vullen tot maximum en na een rit even checken.

Heb je direct na het starten al veel druk/bubbels, dan is een koppakking of een scheurtje in de cilinderwanden een mogelijkheid; hoewel het laatse bij een 3.5 zelden voorkomt. voorkomt.
On the 8th day god invented duct tape.....

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Apr 2014, 10:25

CO2 in het koelsysteem testen doe je met een reagens tester, oa Midlock levert die en de meeste garagebedrijven hebben wel zo'n ding.

het "apparaat" bestaat uit twee "vaatjes" met reagens boven elkaar en een knijpbalgje

door op het balgje te knijpen zuig je lucht door beide vaatjes. je begint met een van beide vaatjes omkleuren door uitgeademde lucht aan te zuigen. daarna hou je het ding in de opening vna het zojuist geopende koelvloeistof reservoir boven de vloeistof (bij warme motor als het probleem zich heeft voorgedaan) en knijp je meermaals in het balgje.

Als er geen CO2 in de koelvloeistof zit zal het met je adem verkleurde reagens weer terug kleuren. Als we wel CO2 in zit kleurt het andere vaatje naar de "CO2 gedetecteerd" kleur.

Als er CO2 in de koelvloeistof zit betekent dat dat er uitlaatgas in je koelsysteem komt.

EDIT:
http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... CO-151.pdf
gone

Sebas

Berichtdoor Sebas » 18 Apr 2014, 12:22

De thermostaat van 82 graden had inderdaad een gaatje, deze die er nu in zit van 74 graden heeft dat niet..?
Hij begint niet gelijk bij starten te borrelen. Eigenlijk pas na langere tijd. Thermostaat is dan al open.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Apr 2014, 13:19

controlleer nou of er geen verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten, anders heb je je hele koelsysteem empirisch vervangen en blijkt straks een koppakking het probleem te veroorzaken
gone

Sebas

Berichtdoor Sebas » 21 Mei 2014, 13:04

Bleek inderdaad koppakking lek. Hopelijk blijft het daarbij

Terug naar “Techniek”